هیچ‌یکی‌های عزیز! برای شما یک یادداشت جالب از جهانگردی اوکراینی پیدا کرده‌ایم. او درباره‌ی ۵ غذای ایرانی مطلب نوشته‌ که به‌طرز شگفت‌انگیز و نادری این پنج غذا را سیرکننده دانسته است. تعریف این جهانگرد از تهدیگ را بخوانید و کیف کنید. در ضمن از آن مهم‌تر این است که او، نان بربری را غذا حساب کرده. تحلیل او از غذای ایرانی بسیار متمایز از ذهن ماست. شاید ما یادمان رفته از این طعم‌ها لذت ببریم.‌ شاید خواندن این مطلب کمی کام شما را خوشمزه کند. جهانگرد اوکراینی نوشته است:

غذاهای ایرانی بسیار کهن، خوشمزه و سیر کننده است. گوشت، برنج، سبزیجات، ادویه‌جات عناصر اصلی آن هستند. در زیر چندین غذای محبوب ملی آورده شده است.

بادمجان

خورشت بادمجان

این در اصل یک خورش گوشت و سبزیجات است. ماده اصلی سبزیجات در اینجا بادمجان است و همچنین به این ترکیب، گوجه‌فرنگی و فلفل سرخ و بسیاری از ادویه‌ها و آب‌لیمو اضافه می‌شود. گوشت به صورت جداگانه پخته و با برنج سرو می‌شود. طعم این غذا در جای دیگری تجربه نمی‌کنید.

فسنجان

گوشت در سس غلیظ آبدار از انار و گردو خوابانده شده و طعم نادری را می‌سازد. گوشت (بره، گوشت گاو) باید برای مدت طولانی در این سس بجوشد؛ تا زمانی که گوشت نرم شود. این غذا را در سه طعم تهیه می‌کنند.‌ فسنجان یک غذای باستانی است: فهرستی از مواد تشکیل دهنده آن بر روی یکی از تخته‌هایی که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد باز می‌گردد، یافت شده.

تهدیگ

یک غذای جانبی برنج است و همیشه با پوسته برشته شده درست می‌شود. برنج پخته می‌شود تا آب کاملاً بجوشد. به‌طوری که این پوسته تشکیل شود. یا برنج آب‌پز را در ماهیتابه سرخ می‌کنند.
با سبزیجات، ماست، نان، گوجه فرنگی سرو می‌شود.

گوشتی

غذای ایرانی
این غذای محبوب در ایران نام دیگری دارد. آبگوشت که به معنی آب و گوشت است. در واقع، دستور پخت دیزی بسیار ساده خواهد بود. گوشت و سبزیجات (انواع آنها – سیب زمینی، پیاز، لوبیا، فلفل)، رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات ترشیجات را در یک قابلمه سفالی قرار داده و تا زمانی که پخته شود، روی حرارت می‌ماند. بعد از پخته شدن، آن را می‌کوبند تا کاملاً له شود و با نان و ترشی می‌خورند.

بربری
نان بربری

نان مسطح که از آرد گندم سبوس دار تهیه می‌شود، داخل پخته شده‌ای دارد. بربری در فر زغالی درست می‌شود و پخت آن به معنای واقعی کلمه پنج دقیقه طول می‌کشد. این نان را اغلب با پنیر تبریز می‌خورند که طعمی شبیه به فتا دارد.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: خوردنی‌هابرچسب‌ها: , , بازدیدها: 14098
تاریخ انتشار:31 خرداد, 1403

دیدگاه خود را بنویسید