منشا طراحی مد در اصل به سال ۱۸۲۶ برمی‌گردد. باورها بر این است که Charles Frederick Worth، اولین طراح مد جهان از سال ۱۸۲۶ تا ۱۸۹۵ بود. چارلز در ابتدا پارچه‌فروشی و بعد یک خانه‌ی مد در پاریس راه‌اندازی کرد؛ در واقع او کسی بود که برای اولین بار سنت خانه‌های مد و فشن را شروع کرد و به مردم می‌گفت که چه لباسی برای آن‌ها مناسب است و بهتر است که بپوشند.
در این دوره، تعدادی از خانه‌های مد برای توسعه دادن به الگوهای لباس خود، شروع به استخدام هنرمندان کردند. الگوها به مشتریان ارائه و توضیح داده می‌شد و اگر مورد پسند آن‌ها بود، سفارش می‌دادند و لباس‌ها دوخته می‌شد
در قرن نوزدهم، گسترش روند مد کاملاً با آنچه امروز است متفاوت بود. در دوران قبل از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، منابع اصلی اخبار مد، اشراف، رویدادهای اجتماعی و مجلات مد بودند.

روندها اغلب در دربارهای سلطنتی و در میان جامعه عالی آغاز می شد. خانم‌ها و آقایان با نفوذ، لحن را تنظیم می‌کنند و با لباس‌های جدید در میهمانی‌ها و رویدادهای اجتماعی ظاهر می‌شوند. تصاویر آن‌ها به سرعت توسط دیگران کپی شد و سعی داشتند با آخرین روند مد هماهنگ باشند. شایعات در مورد روندهای جدید دهان به دهان منتقل می‌شد و با سرعتی باورنکردنی حرکت می‌کرد.

مجلات مد و کاتالوگ‌های مصور نیز نقش مهمی داشتند. مجلاتی مانند La Mode Illustrée و Godey’s Lady’s Book ایده‌ها و الگوهای تاز‌ای را در اختیار خوانندگان قرار دادند. این نشریات در میان خیاط‌سازان و آسیاب‌ها محبوب بودند و از آن‌ها به عنوان راهنما برای ایجاد آخرین نوآوری‌ها استفاده می‌کردند.

امروزه، به لطف اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان، روندها با سرعت رعد و برق منتقل می‌شود، مد را برای همه در دسترس قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد آیتم‌های جدید فوراً در سراسر جهان محبوب شود.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, لباسبرچسب‌ها: , بازدیدها: 6557
تاریخ انتشار:19 تیر, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

18 + هشت =