در میان غذاهایی که بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر دارند، شکر در رتبه بالایی قرار دارد. چرا اینقدر مضر است؟ بدتر از این‌که افسردگی، آکنه پوست، چاقی و … می‌آورد؟ بیایید با هم حرف کارشناسان را بخوانیم.

شکر یک محصول مصنوعی است که در طبیعت به شکل خالص وجود ندارد. شکر تصفیه شده (تصفیه شده، فاقد مواد معدنی و ویتامین) که ما به آن عادت کرده‌ایم تنها در قرن نوزدهم به یک محصول انبوه تبدیل شد. قبل از این، از رژیم غذایی روزانه غایب بود، اما این مانع از پیشرفت، اکتشاف و تکامل مردم نشد.

از آن زمان همه چیز تغییر کرده است. بشریت قبلاً به این محصول عادت کرده است که جای تعجب نیست. شکر تولید دوپامین در مغز را تحریک می‌کند که باعث ایجاد اعتیاد می‌شود.

علیرغم توصیه پزشکان ( برای مصرف ۲۵ گرم شکر در روز) معمولاً شکر بسیار بیشتر مصرف می‌شود.
الکسی کووالکوف، متخصص تغذیه مطلبی منتشر کرده و گفته اگر شکر زیاد بخوریم، گلوکز از داخل شروع به خوردگی رگ‌های خونی می‌کند. این منجر به تشکیل پلاک‌های آترواسکلروتیک می‌شود و در حال حاضر یک مرحله تا سکته مغزی و حملات قلبی وجود دارد. سرطان لوزالمعده، بیماری کلیوی، نارسایی کبد و البته دیابت نیز بهایی است که باید برای عشق بیش از حد به شکر پرداخت.

به طور خلاصه، این محصول هیچ سودی ندارد (شکر به معنای واقعی کلمه کالری خالی است) و ضرر آن آشکار است.

باید چکار کنم؟

شکر اضافه شده (مصنوعی) را فراموش کنید. این بدان معنا نیست که نوشیدن چای یا قهوه شیرین را متوقف کنید. شکر در بسیاری از محصولات، از سوسیس و کالباس گرفته تا نوشابه، از محصولات پخته شده (نه لزوماً شیرین) تا میوه‌ها یافت می‌شود. یک تکه سوسیس دودی حاوی تقریباً دو گرم شکر و ۱۰۰ گرم ماست نوشیدنی حاوی ۹ گرم است (به هر حال در کوکاکولا به همین میزان).

بنابراین، غذاهای با سطح گلیسمی پایین (GI) را انتخاب کنید. سبزیجات و غلات شامل خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل، کدو تنبل، بلغور، کینوا و ارزن است. اگر چیزی شیرین می‌خواهید، سیب سبز، زردآلو، آلو، هلو، تمشک، کرن بری و شاه‌توت بخورید. شکرش کم است اما سرشار از عناصر مفید و ویتامین است.

حالا سؤال این است چه غذاهایی غذاهای پر قند محسوب می‌شوند؟

غذاهایی که حاوی مقادیری نزدیک یا بیشتر از مقادیر توصیه شده باشد ممکن است سرشار از قند در نظر گرفته شود مردان نباید بیش از ۹قاشق چایخوری (۳۶گرم یا ۱۵۰) و زنان نباید بیش از ۶ قاشق چایخوری (۲۵گرم یا ۱۵۰) شکر مصرف کنند.
·

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: خوردنی‌هابرچسب‌ها: , بازدیدها: 5428
تاریخ انتشار:9 تیر, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × 1 =