پادشاهان برای ثابت کردن عشقشان جواهرات را در مخمل های سرخ به معشوقه شان اهدا می‌کردند تا شاید برق هیجان در چشم شاهزاده بدرخشد، لبخند های قیمتی بزند، دل فریبی کند و عاشق شود تا درباریان بزنندو بکوبند و آواز بخوانند که ملکه انتخاب شد. فقط تاریخ می تواند شرح دهد که در کدام صلح و آشتی جواهرات نقش اصلی را ایفا کرده‌اند، یا کدام سینه ریز گواه عشق پنهانی کدام پادشاه بوده است. هفت هزار سال است که بشر عاشق درخشندگی و جواهر است. در طول تمدن بشر جواهرات علاوه بر زیبایی، نشان دهنده مقام اجتماعی شخص و اصالت خانوادگی او نیز بوده اند. اما در دنیای امروز، مطابق با سبک روز جهان و باب طبع علاقه مندان، جواهرات از دنیای مد و استایل جدا نبوده و همه به خصوص خانم ها، همواره به دنبال طراحی های لوکس تر و باشکوه‌تر از این صنعت درخشان هستند. شاید بشود عنوان کرد سواروسکی( Swarovski)یک درخشنده ۱۲۰ ساله است. جواهری در میان دیگر برندهای صنعت طلا و جواهر به وسیله طراحان ماهر و خلاق، جواهرات برش خورده و کریستال های تزئینی، لوکس ترین جواهرات را برای خانم های عاشق جواهرات و محصولاتی کمیاب و نادر را برای آقایان کلکسیونر و مجموعه دار طراحی کرده است .

تاریخچه برند سواروسکی

داستان از ۲۴ اکتبر ۱۸۶۲ میلادی و با تولد دانیل سواروسکی (Daniel Swarovski) در خاستگاه کریستال جهان، جورج جنتال بوهمیا که بخشی از امپراتوری سابق اتریش (جمهوری چک امروزی) بود، شروع می شود.

دانیل از کودکی مجذوب رقص نور در بلور سنگ ها بود و در کارگاه کوچک پدرش و بعد از آن در کارگاه برش شیشه و کریستال حکومت سلطنتی اتریش کار می کرد؛ فرصتی طلایی تا با بهترین جواهرات که در آن دوران بیشتر برای پادشاهان و ملکه‌ها بود، از نزدیک آشنا شود. دانیل جوان به دیدن نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی در وین رفت و بعد از دیدن همین نمایشگاه به فکر اختراع دستگاه برش افتاد که جواهرات را بیش از پیش درخشان می‌کرد. او این ایده را از تکنیک‌های جدید محصولات زیمنس و ادیسون به دست آورد.او بعد از گذشت ۹ سال توانست اختراعش را ثبت کند که نسبت به کارهای برش با دست آن زمان بسیار سریع تر و دقیق تر بود ، که همین امر ارزش کارش را بیشتر می کرد.

تاریخچه-جواهرات-سواروسکی

به دلیل علاقه انسان از ابتدای خلقت تاکنون به دیدن نور به صورت ماورایی و شاید ابتکار اولین عاشق و دادن سنگی درخشان از اعماق یک رودخانه برای فریفتن معشوق و هم چنین به دلیل استفاده از بدلیجات کریستالی در زمان گردهمایی‌ها و مهر مهمانی های عصرانه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، اولین بازار فروش سواروسکی حسابی درخشید. دانیل سواروسکی با سرمایه‌گذاری آرماند کاسمن و برادر زنش فرانس وایز شرکتش را در سال ۱۸۹۵ تاسیس کرد و کسب و کارش رونق یافت. کریستال های تولید شده توسط سواروسکی به شدت شبیه الماس بود .البته طبیعتا قیمت بسیار پایین تری داشت.

شروع کار برند سواروسکی

کار سواروسکی با نام  s& co شروع شد، هرچند بعدها نماد آن به شکل گل و بعد به شکل قو و خیلی سریع و در طول چند سال به دلیل تقاضای بالا برای محصولاتش، به نام سواروسکی و به صورت خاص و انحصاری تبدیل شد. کریستال های سواروسکی با تمام درخشندگی و بازتاب نور، با شروع جنگ جهانی اول و دغدغه مردم برای مرگ و زندگی( سال ۱۹۰۰) خواهانی نداشت.

با پایان یافتن جنگ، کسب و کار دانیل بازهم رونق یافت و شرکت های زیادی تلاش کردند که محصولات سواروسکی را تقلید کنند. اما تکنولوژی سواروسکی مدرن تر و پیچیده تراز آن شده بود که به سادگی قابل تقلید باشد. در همین دوران طراح معروف فرانسوی با به کاربردن کریستال های سواروسکی در طرح‌هایش( کوکو شانل) آوازه این برند را بیشتر و بیشتر کرد. بعضی‌ها معتقدند درخشندگی کریستال های سواروسکی به دلیل به کارگیری ۳۲ درصد اکسید سرب است، اما در هر حال بر کسی پوشیده نیست که تکنیک برش منحصر به فرد کمپانی سواروسکی این شرکت را هم چون نگینی بر انگشتری، در میان دیگر برندهای جواهرات دنیا قرار داده است. این کمپانی با اضافه شدن پسر دانیل به کار خود ادامه داد و در سال ۱۹۱۳ موفق شد کریستالی با کیفیتی بی عیب و نقص تولید کند که آغازی بود برای شهرتی جهانی که امروزه کمپانی سواروسکی دارد …

کریستال-های-سواروسکی

کریستال شفق شمالی

طراحی کریستالی به نام شفق شمالی (شفق قطبی) در سال ۱۹۵۵، یکی از بهترین کریستال های بازار مد و فشن دنیا بود. ا ین کریستال بی نظیر نامش برگرفته از یکی از پدیده های منحصر به فرد خلقت است که معمولاً نزدیک به دو قطب و نزدیک به زمین اتفاق می‌افتد؛ یعنی ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب .شفق شمالی، کریستالی با رنگ سبز برافروخته، قلب هر عاشق رنگ و نور را می‌لرزاند و نمادی از بازتاب هر چه بیشتر نور است.

در سال ۱۹۵۶ دانیل سواروسکی با دنیای رنگ و نور جهان وداع کرد، اما اداره شرکت را نوه اش مانفرد به عهده گرفت.  ویلهلم پسر دانیل هم به دلیل علاقه اش به آسمان، شرکتی به نام سوارسکی اپتیک تاسیس کرد که در این شرکت وابسته شیشه های لنز برای دوربین های عکاسی و عدسی تلسکوپ با دستگاه های پیشرفته برش تولید شد که به دلیل علاقه ستاره شناسان به واضح دیدن ستارگان کمتر از تولید جواهر نبود و همین شرکت نوبنیاد باعث رشد و درخشش بیش از پیش کمپانی سواروسکی شد.

در سال ۱۹۷۲ برند سواروسکی تامین کننده اصلی سنگ ماه( Moonstone) در دنیا بود ؛سنگ محبوب آن روزها، سنگی که با خلق و خوی شخص استفاده کننده در دفعات مختلف تغییر رنگ می داد. در سال ۱۹۹۵ کمپانی سواروسکی تصمیم گرفت مواد سخت تری مانند کریستال ها و جواهرات را تراش دهد، که تراش آن ها به مراتب سخت تر از سنگ های دیگر بود . آن ها سطح کریستال ها را در جهات گوناگون تراش دادند توانستند در تمام جهت ها ،نور را منعکس کنند .

در همان سال، به لطف بالاترین تکنولوژی آن روز، این کمپانی قادرشد به بهترین نحو ممکن سنگ های کریستال را تلاش دهد.

کار این شرکت در تولید محصولاتی ناب، از جواهرات برش خورده گرفته تا انواع کریستال ،پرده هایی با مهره های کریستالی، لباس های براق، عینک های آفتابی، شیشه های عطر بی نظیر و هم چنین حیوانات کریستال هنوز هم ادامه دارد. یک موش شیشه‌ای اولین حیوان شیشه‌ای ساخت این کمپانی بود که بعدها حرفه ای تر و زیباتر ساخته شدند.

در مجموعه ۲۰۱۵ این برند ،جدیدترین نمونه های حیوانات شیشه‌ای دیده می شود.

محبوبیت کریستال های سواروسکی

بعد از گذشت ۱۲۰ سال برندهای مشهوری چون سامسونگ و ال جی در محصولات خود از کریستال های سواروسکی به عنوان برترین برند صنعت طلا و جواهر استفاده می کنند.

ال جی با استفاده از کریستال های آئورابورالیس( شفق شمالی) در تلویزیون OLED آمیزه‌ای از زیبایی و سادگی خلق کرده و سامسونگ هم قاب گلکسی نوت ۴ را با کریستال های قهوه ای روشن و نقره ای سواروسکی پوشانده است.

lg_curved_oled_tv_swarovski

سواروسکی تا جایی بر قله افتخار پیش رفته که مرسدس بنز اعلام می کند در مدل S کوپه ۲۰۱۵ خود و در چراغ های جلو از کریستال های سواروسکی استفاده کرده است .

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 آذر, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

پانزده − 8 =