کتابخانه‌های مدرن بیشتر شبیه فضاهای کار مشترک هستند تا اتاق‌های غبارآلود با قفسه‌های کتاب. برخی از آن‌ها شاهکارهای طراحی واقعیست. در این یادداشت مهیج‌ترین کتابخانه‌ها را بشناسید.

کتابخانه تیانجین بینهای (تیانجین، چین)

کتابخانه-تیانجین

اتاق کتابخانه دهلیزی است با قفسه‌هایی از کف تا سقف (با تعداد کتابی بالاتر از یک میلیون و دویست هزار عدد) که به نظر می‌رسد؛ همه کتاب‌های دنیا را در خود جای داده است. اینطور نیست؟ این تعداد کتاب به علاوه یک بنای حیرت‌انگیز بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.
وینی مس بنیان.گذار گروه معماری MVRDV می‌گوید: «طراحی داخلی کتابخانه عمومی تیانجین بینهای یک فضای غار مانند است که شامل قفسه‌های ادامه‌دار است»
جای تعجب نیست که عکس‌های فضای داخلی بلافاصله پس از افتتاح کتابخانه در فضای مجازی پخش شد و خود به جاذبه اصلی شهر تبدیل شد. به‌نظر شما با میهج‌ترین کتابخانه دنیا مواجه هستیم؟

شعبه کتابخانه عمومی مرکزی (سیاتل، ایالات متحده آمریکا)

کتابخانه-سیاتل

این ساختمان که توسط رم کولهاس معروف طراحی شده است، روی یک تپه قرار دارد. و به گونه‌ای ساخته شده که می‌توانید در طبقات مختلف وارد و خارج شوید (که ۱۱عدد است). طبق گفته تیم سازندگان، یک کتابخانه مدرن باید چیزی شبیه iCloud باشد. بنابراین، نه تنها کتاب‌های کاغذی، بلکه نسخه‌های دیجیتال، تصویری، صوتی و غیره نیز وجود دارد.
این کتابخانه با مساحت ۳۳۷۰۰ متر مربع، ظرفیت نگهداری از حدود یک‌ونیم میلیون کتاب و سایر محصولات فرهنگی را دارد. بیش از ۴۰۰ کامپیوتر برای استفاد بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده و بیش از دو میلیون نفر در نخستین سال آغاز به کار این مجموعه فرهنگی از آن دیدن کرده‌اند.

کتابخانه Vasconcelos (مکزیکو سیتی، مکزیک)

کتابخانه-مکزیک

آسمان خراش ۲۴۹ متری ساخته شده از فولاد، شیشه و بتن در قلمرو یک باغ گیاه شناسی زیبا واقع شده است. ترکیبی از طراحی مدرن و زیبایی طبیعی جلوه‌ای قوی ایجاد می‌کند. در داخل آن طبقات شفاف، نیم‌میلیون کتاب و حتی یک اسکلت نهنگ (به‌عنوان یک جزئیات داخلی، بدیهی است) وجود دارد.

کتابخانه عمومی مرکزی (ونکوور، کانادا)

کتابخانه-ونکوور

این مجموعه ۹ طبقه کل یک بلوک شهر را اشغال می‌کند و شامل فضای اداری، کافی شاپ و مغازه است. یخ روی کیک یک باغ مجلل روی پشت بام است. خود ساختمان از نظر ظاهری شبیه کولوسئوم رومی است. این یک تصادف نیست، بلکه یک شباهت عمدی است.

کتابخانه کالج ترینیتی (دوبلین، ایرلند)

ارزش اصلی این کتابخانه کتاب «کیلز» است که در قرن نهم ایجاد شده است. هر صفحه یک اثر هنری جداگانه است. پس از لذت بردن از این شاهکار، به اتاق بلند بروید. راهروی ۶۰متری که مملو از سنگ‌های باستانی است، تأثیری محو نشدنی دارد. و همچنین اینکه صحنه‌های زیادی از فیلم‌های هری پاتر در این کتابخانه فیلمبرداری شده است.

کتابخانه-مدرن-ایرلند
این کتابخانه که بزرگ‌ترین کتابخانه در جزیره ایرلند می‌باشد دارای ۶ میلیون نسخه کتاب، روزنامه، مجله و نقشه نسخه چاپی و خطی می‌باشد و همزمان با تأسیس دانشگاه در سال ۱۵۹۲ ساخته شده‌است و در سال ۱۸۰۱ با قانون واسپاری کتابخانه کالج ترینیتی اولین دانشگاه در ایرلند بوده‌است که تجهیز و تکمیل شده است.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: جهانگردیبرچسب‌ها: , , بازدیدها: 61
تاریخ انتشار:3 مرداد, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × سه =