سرزمینی به نام آذربایجان غربی در شمال غربی ایران زمین دامن پر مهر خود را گشوده است. چشم دوختن به طلوع آفتاب در طبیعت این بوم، زمانی که دشت‌ها و کوه‌ها دست در دست هم داده‌اند، مسحور کننده است. هنگامی که نسیم، جنگل‌های این منطقه را نوازش می‌کند عطر و بوی شور زندگی در جای‌جای این خطه به مشام می‌رسد.

آذربایجان-غربی

زمستان پر برف و تابستان های دیدنی

دست نوازش رطوبت‌های دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس تأثیر خود را بر اقلیم این استان کوهستانی می‌گذارد. با این که کوه‌های استوار این منطقه اغلب یک تنه مقابل توده‌های باران زا می‌ایستند، اما با رسیدن ننه سرما، آذربایجان غربی سفید پوش شده و زیر لایه‌ها برف به خواب می‌رود تا با رسیدن بهار و سر بلند کردن جوانه‌ها از زیر خاک جان تازه‌ای بگیرد.

استان آذربایجان غربی با همسایگان داخلی و خارجی

در ایران، استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و کردستان این سرزمین را در آغوش کشیده‌اند؛ از سوی دیگر ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و عراق، خارج از مرزهای ایران زمین به تماشای این استان نشسته‌اند. رشته کوه‌های مرتفع در استان آذربایجان، دیواری از جنس همسایگی را تشکیل داده‌اند که از شمال به جنوب، مرز آذربایجان غربی را با ترکیه و عراق جدا می‌کنند و دستان خود را به رشته کوه آرارات در شرق ترکیه می‌دهند و از دل خود چشمه‌های آب زندگی بخش به مردم هدیه می‌دهند.

آذربایجان غربی؛ سرزمین آتش

تاریخ باستانی آذربایجان غربی با تاریخ قوم ماد، درآمیخته است. هر گوشه این مرز و بوم سخنی برای گفتن دارد. داستانی که بزرگ‌ترین آتشکده‌های زرتشتی یعنی آذرگشسپ در این منطقه برای ما بازگو می‌کند، و حاکی از آن است که در قدیم آذربایجان با نام «آذرآبادگان» (آذربدگان نگهبان آتشین) به معنی سرزمین آتش شناخته می‌شد. امروزه ویرانه‌های این آتشکده کهن به نام تخت سلیمان در بخش لیلان شهرستان تکاب از بازدیدکنندگان و باستان شناسان استقبال می‌کند.

آذربایجان-غربی

بنواز ای سرزمین رنگارنگ

اکثر ساکنین این سرزمین زیبا آذربایجانی هستند و بخش دیگری از آن را مردمان کرد تشکیل می‌دهند، البته استان آذربایجان خانه‌ای برای اقلیت‌های آشوری و ارمنی نیز است؛ تنوع سبک‌های موسیقی آذری به اندازه تعداد قبایلی است که در دامان استان آذربایجان غربی زندگی می‌کنند. ترکیب رقص‌های مختلف محلی و موسیقی‌های اصیل آذری نبض زندگی را به جریان می‌اندازد. این مردم خوش ذوق با دستان هنرمند خود آثاری از جمله قالی و گلیم می‌آفرینند. منبت‌کاری و پیکرتراشی با چوب، رودوزی که هنری مشابه سوزن دوزی با ابریشم است، چاپ سنتی و سفالگری از دیگر هنرهای خلق شده به دست مردمان استان آذربایجان غربی است.

چهارشنبه سوری به سبک آذربایجان غربی

پس از یک سال چشم انتظاری، بالاخره چهارشنبه سوری فرا می‌رسد؛ جوانان با شور و اشتیاقی وصف نشدنی شال‌ها و دستمال‌های خود را برداشته و به کوچه‌ها می‌روند و راجع به این که خوراکی­های کدام یک از همسایگان خوش مزه تر است، پچ‌پچ می‌کنند. بالاخره پس از آماده شدن، بحث و گفت و گو هر کدام از آن‌ها با لبخندی از صمیم قلب به سمت بام خانه یکی از آشنایان و همسایگان خود رفته و دستمال یا شال خود را آویزان می‌کند تا صاحب خانه سخاوتمند، دستمالشان را پر از آجیل، میوه و دعای خیر کند. این گوشه‌ای بود از مراسم چهارشنبه سوری با شکوه به سبک آذربایجان غربی.

قره-کلیسا

از دریاچه‌های طبیعی تا قلعه‌های باستانی

دریاچه ارومیه، یکی از شورترین دریاچه‌های جهان بوده که در دل استان آذربایجان غربی محلی برای انواع پرندگان است. برخی از این پرندگان ساکنین دائمی و محلی این دریاچه‌اند و برخی دیگر مهاجرین و مسافرین چند روزه هستند.

قلعه بسطام یکی دیگر از شگفتی‌های این منطقه است که قدمت آن به هفت قرن قبل از میلاد باز می‌گردد و شامل یک معبد، بازار، دروازه‌ها و گذرگاه‌های مخفی است. در نزدیکی شهر سردشت، آبشار سلماس با قد و قامت 10 متری در حال سرازیر کردن قطره‌های زندگی به سمت دشت‌های آذربایجان غربی است. نمای چشم نواز قره کلیسا، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ارامنه در جهان، جذابیت‌های این بوم را چندین برابر می‌کند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:25 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

یک × 2 =