استان اردبیل سبزینه‌ای بر بوم نقاشی زمین است. شهر جنگل‌های هیرکانی در دشتی سرسبز با بهاری دلکش و خنک در ارتفاع 1500 متری از سطح دریای خزر قرار دارد.

گویی آفریننده هنگام نقاشی زمین، قلمو را پس از آبی در سبز فرو برده و در نزدیکی خزر تکه‌ای از بهشت را بر بوم نقش زده است که اردبیل نام دارد.

شهری که رشته‌کوه‌های باصلابت سبلان و تالش از ابتدا تا انتهای تاریخ ایستاده و به‌گوش از آن مراقبت می‌کنند. استواری و ایستادگی این حصارهای سرافراشته در اطراف اردبیل برای آن قدمتی پنج هزار ساله، آثار تاریخی و قدیمی بسیار و آب ‌و هوایی خنک و حتی سرد را رقم زده است.

آب و هوا و طبیعت زیبای اردبیل آن را به هفدهمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل کرده است. با قدم زدن در آن کاملا احساس شهرهای شمال‌غربی با گویش شیرین مردمان آن به شما منتقل می‌شود.

استان-اردبیل

بهار دلپذیر و زمستان برفی

اقلیم استان اردبیل به دو فصل بهار و زمستان خلاصه می‌شود. بادهای سرد شمالی، کوهستان‌های تالش و سبلان، بخار دریای خزر و جنگل‌های شمالی و شرقی همه و همه دست به دست یکدیگر داده‌اند تا سردترین آب وهوا را برای اردبیل بسازند.

در اردبیل خنکی و بارندگی بهاری تا تابستان کش پیدا می‌کند؛ پاییز در این شهر رخ پاییز که نه بلکه چهره‌ای است از زمستان. سرما، سوز، یخبندان، باران و برف زمستانی در اردبیل از پاییز آغاز می‌شود. اگرچه این شهر زمستان‌هایی سوزان و پر از برف و بوران دارد و کوه‌های سبلان را عروس‌ می‌کند اما بهارهای خنک و دلپذیر آن بسیار چشمگیر است.

در بهار خنک و دلپذیر اردبیل به هر سو بنگری گل و سبزه می‌بینی و باد خنک است که صورتت را نوازش می‌دهد. برف‌ها از خجالت زیبایی بهار آب و از کوه‌های سبلان سرازیر می‌شوند و رودخانه‌ها و آبشارهای دیدنی را سیراب می‌کنند. با سفر به استان اردبیل گویی قدم در بهشت می‌گذارید.

استان زیبای اردبیل

حیرانی و بهت در آثار باستانی یا گردنه حیران؟

طبق شواهد این شهر پنج هزار سال قدمت دارد و شواهدی تاریخی را در دل خود جای داده است. با سفر به اردبیل در واقع به قلب تاریخ دوران‌هایی همچون صفویه سفر می‌کنید.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، خانه تاریخی میرفتاحی، خانه مناف‌زاده، خانه تاریخی رضا‌زاده، خانه وکیل‌الرعایا، جمعه مسجد، کلیسای مریم مقدس، حمام اوچدکان وغیره برخی از آثار این شهر هستند. در اردبیل می‌توانید گورستانی مربوط به هزاران سال قبل از میلاد را ببینید.

البته تنها ویژگی مبهوت‌کننده این استان تاریخ آن نیست بلکه طبیعت این شهر به‌خصوص گردنه حیران است که چشم‌ها را خیره می‌کند.

گردنه حیران، طبیعتی بکر است که دست گیلان را در دستان اردبیل می‌گذارد. این گردنه جاده‌ای است از بین جنگل‌های هیرکانی و کوه‌های سرسبز عبور می‌کند و با شگفت‌انگیزترین مناظر شما را به اردبیل می‌رساند.

معلق در زمین و هوا با پل معلق اردبیل

پل مشکین شهر

اردبیل شهری است که شما را بین زمین و هوا معلق می‌کند. در اردبیل می‌توانید روی گهواره‌ای بزرگ با جابه‌جایی دو متری به صورت افقی قدم بزنید و در عین حال هیجان ترن هوایی را تجربه کنید. پل مشکین‌شهر، چشم‌اندازی وسیع از پارک جنگلی و قله سبلان است و می‌توان گفت اردبیل را به صورت خلاصه با نمایی متفاوت در روز و شب می‌بینید.

خرید از بازار قرن هشتم هجری

در استان اردبیل هنوز مردم برای خرید به بازاری می‌روند که در قرن هفتم یا هشتم هجری ساخته شده است. درست متوجه شدید، این شهر بازاری بزرگ با طاق‌های جناغی دارد که همچنان در غرفه‌ها و تیمچه‌های آن، همه نیازهای مردم برطرف می‌شود.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: معرفی استانبرچسب‌ها: , , , بازدیدها: 188
تاریخ انتشار:2 اردیبهشت, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

9 − 8 =