این روزها کم‌تر کسی در ایران پیدا می‌شود که تابه‌حال به خراسان سفر نکرده باشد. شهری‌ که بسیاری از دل‌های ایرانی به سوی آن پر می‌کشد. شهر غریب‌ آشنایی که آرامش صحن و رواقش سالانه بسیاری از مردم ایران و کشورهای دور و نزدیک را روانه استان خراسان رضوی می‌کند.

آنجا که جوشش چشم‌ها و بلندشدن دست‌ها به سوی آسمان ارادی نیست. مرکزی‌ترین نقطه خراسان که آغوشی باز است برای دردمندان و دردآشنایان. صدالبته که این شهر قطب زیارتی ایران است اما جاذبه‌ها و مکان‌های گردشگری آن نیز دست کمی از دیگر شهرها ندارد.
همچنین آب‌وهوای معتدل آن بیش از شش و نیم میلیون نفر را در این منطقه به زندگی فراخوانده است. این شهر پوشش گیاهی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیبای خود را نیز مدیون این آب‌وهوای وصف‌نشدنی و چهارفصل است. پس اگر به خراسان می‌روید، پس از پابوسی شاه خوبان، به دیگر بخش‌های آن هم سری بزنید که خالی از لطف نیست.

حرم مطهر امام رضا

عکاس جلال حیدری

اسلام و مسیحیت در یک نقطه!

اگرچه در سراسر ایران ادیان دیگر در کنار اسلام به زیست خود ادامه می‌دهند اما در استان خراسان رضوی نمود بیشتری دارد. آنجاکه هم‌زمان با دعا و اشک‌وزاری مسلمانان در حرم امام هشتم، مسیحیان در کلیسای مسروپ یا مریم مقدس به راز و نیاز می‌پردازند.

کلیسای مسروپ مقدس
کلیسایی که در آن دو گنبد مخروطی با صلیب‌هایی کوچک معرف عالمیان می‌شوند. مسروپ مقدس از سال 1941 تا به امروز در مشهد نفس می‌کشد اما دیگر مراسم مذهبی گروهی ندارد.

پررنگ ترین سبز خراسان با قلبی آبی!

هر زمان که در خراسان از شلوغی‌ها و ترافیک‌ها به ستوه آمدید، به وکیل آباد بروید. پارکی به وسعت ۲۶۰ هزار متر مربع که پررنگ‌ترین سبز خراسان است و با قلبی به رنگ آبی یک چشمه طبیعی و بزرگ مزین شده است.

پارک جنگلی وکیل آباد
در وکیل آباد استان خراسان رضوی پا در آب بزن و خستگی سفر خود را به آن بسپار. آنگاه تمیزترین اکسیژن را بین درختان کهن‌سال وکیل آباد تنفس کن و از طبیعت بکر لذت ببر. چراکه ترکیب چشمه آبی و سبزی دائمی درختان کاج و نار این پارک را در همه فصول به زیباترین میزبان مهمانان خراسان بدل می‌کند.

موزه ای ترکیبی از قدمت و مدرنیته

اگر همانند بسیاری از مسافران خراسان، بیش‌ترین زمان خود را به گشت‌وگذار در حرم، صحن‌ها و رواق‌ها اختصاص می‌دهی، شگفتی بزرگ صحن کوثر را از دست نده. گنجینه‌ای عظیم و ارزشمند به‌خصوص برای علاقه‌مندان به تاریخ آنجا نهفته است.

موزه آستان قدس در استان خراسان رضوی نه‌تنها از قدمت محافظت می‌کند بلکه آثار مدرنیته نیز در آن به چشم می‌خورد و این است که آن را از هم‌ردیفان متمایز می‌کند. موزه‌ای که از آثار قدیمی و تاریخی حرم گرفته تا نجوم، مدال‌ها، سکه‌ها وغیره را در بر خود گرفته است و در قلب حرم امام رضا به نمایش عموم می‌گذارد.
آنجا چشم شما به هدایای شریف‌ترین انسان‌ها به حرم روشن می‌شود. ظروف قدیمی، ساعت‌ها، سلاح‌ها، اسکناس‌ها، تمبرها و همه و همه آنجا مودب و تمیز در باکس‌هایی شیشه‌ای نشسته‌اند. معلوم نیست آن‌ها نظاره‌گر هستند یا بازدیدکنندگان موزه.

طلای سرخ یا فیروزه؟

کسی از مشهد دست خالی به خانه برنمی‌گردد. سوغاتی‌های اصیل استان خراسان رضوی به کار بزرگ‌ترها می‌آید.

زعفران خراسان رضوی
طلای سرخ اصیل ایرانی، بخشش و دهش بزرگ این شهر به مسافران است. با خرید این سوغات دیگر با پلوها و غذاهای بی‌رنگ‌ولعاب خداحافظی خواهید کرد. البته خراسان سوغات‌های دیگری هم دارد که پرطرفدارترین آن‌ها انگشترهای نگین‌ فیروزه‌ای هستند. درخشش این انگشترها بر انگشت شما شاید ماندگارترین سوغات این شهر است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:2 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × 3 =