دوربین لایکا، یکی از معروف ترین و با کیفیت ترین دوربین های جهان به شمار می رود. حرف از یک دوربین افسانه‌ای است که در یک حراجی شهر وین با قیمتی برابر ۲,۱۶ میلیون یورو( ۲,۸ میلیون دلار ) به فروش رفت  و لقب گران ترین دوربین جهان را از آن خود کرد. این دوربین یکی از ۲۵ مدل ساخته شده در آن دوره است که تاکنون تنها ۱۲ عدد از آنها باقی مانده است. لایکا مدل سری O که در سال۱۹۲۳ ساخته شده و نخستین دوربین کامپکت ۳۵ میلی متری است .

قیمت پایه برای شروع حراجی ۳۹۰ هزار دلار بود که در عرض چهار دقیقه توسط یک شخص ناشناس به این قیمت باور نکردنی فروخته می شود .

بعدها مدل MD3،ساخت سال ۱۹۵۵، رکورد فروش جدیدی را ثبت کرد و به بهای ۱۶۸۰۰۰۰یورو معامله شد. خانم‌ها، آقایان ،این شما و این دوربین لاکچری لایکا .

دوربین لایکا ؛خوش دست لوکس

دوربین لایکا، ساخت آلمان است. اولین دوربین در سال ۱۹۱۴ وارد صنعت عکاسی شد. این نمونه اولیه در تاریخ عکاسی ،فیلم ۳۵ میلی متری را به کار گرفت. اما شهرت جهانی این مارک بعد از جنگ جهانی اول پایه ریزی شد. کیفیت استثنایی عدسی ها، کوچکی بدنه، دقت قطعات مکانیکی و بالاخره «خوش دست» بودن این دوربین، شهرتی افسانه‌ای برای لایکا ساخت.

اسکار بارناک، توانست با استفاده از اولین فیلم های ۳۵ میلی متری گزارش های تصویری تاثیرگذاری از شهر محل سکونت خود تهیه کند. با آغاز فروش لایکا در سال ۱۹۲۵ عکاسان به زودی توانستند با استفاده از این محصول جدید ،قابل حمل و ساده از لحاظ تنظیمات فنی،  تصاویری شاهکار و بدیع را ارائه و گزارش های تصویری گیرایی را خلق کنند. دوربین لایکا تا امروز در خلق تصاویر زیادی که بر دانش ما افزوده و بر ادراک ما از جهان اطرافمان تاثیرگذار بوده‌اند، کمک فراوانی کرده است.

دوربین-لاکچری-و-خوش-دست

توجه به نیاز کاربران هنگام طراحی دوربین

لایکا بر اساس نیازهای کاربران دوربین های خود را توسعه داد. این شرکت، سعی دارد دوربین های خود را به گونه ای بسازد که علاوه بر کیفیت بالا، استفاده از آن نیز راحت و ساده باشد. هر گونه نوآوری در ساخت دوربین های لایکا با توجه به بازخورد های دریافت شده از سوی کاربران اتفاق می‌افتد.

همین تمرکز بر ضروریات مورد نیاز کاربران باعث شد که دوربین ها و لنز های تولیدی لایکا همواره تقاضای خود را داشته باشند. با وجود این که دوربین های لایکا از کیفیت ویژه ای برخوردارند و عکاسان بزرگ و مشهوری از جمله کارتیه برسون هرگز حاضر نشده اند از دوربینی جز لایکا استفاده کنند، اما قیمت بالای این دوربین آن را بیش از آن که محصولی عمومی برای رقابت در بازار باشد، به کالایی لوکس تبدیل کرده است .

این درست برخلاف سیاست رقبای لایکا از جمله کانن ژاپن بود که بیش از هر چیز ،تمایل به تولید دوربینی با کیفیت برای بازاری وسیع تر داشتند و علاوه بر کیفیت به قیمت نیز توجه خاصی نشان می دادند . به همین دلیل است که با وجود این که امروزه «دوربین» یک کالای لوکس محسوب نمی‌شود ،اما «دوربین لایکا »هم چنان کالایی لوکس است .

جشن هنر عکاسی

 دوربین لایکا M240 special edition

در نمایش تجاری فوتوکینا امسال، شرکت لایکا اعلام کرد که قصد دارد به مناسبت گرامی داشت یاد شصتمین سالگرد سری M اقدام به تولید( نوع ۲۴۰ )این محصول کند. طراحان صنعتی آئودی وظیفه طراحی این محصول را برعهده داشته اند و از آن به عنوان «جشن هنر عکاسی» نام بردند. این محصول دارای یک چشمی دیجیتال و فاقد صفحه ال سی دی است. دوربین لایکا دارای امکانات دیگری نیز مانند تنظیمات سرعت شاتر ،دیافراگم، فوکوس و حساسیت می باشد.

دوربین-لایکا

با کمی دقت متوجه می شوید با این دوربین حتی نمی توانید کارت حافظه را فرمت کنید !

این مدل لایکا به صورت محدود با تعداد ۶۰عدد تولید می شود و با قیمت ۱۸,۵۰۰ دلار به همراه یک لنز ۳۵ میلی متری با دیافراگم ۱,۴ و یک لنز ۵۰ میلی متری با دیافراگم 0.95 عرضه می‌شود . این لنزها 11,350 دلار قیمت گذاری  شدند .

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: تکنولوژیبرچسب‌ها: , بازدیدها: 777
تاریخ انتشار:14 آذر, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − یک =