رنگ قرمز پرشین Viva Magenta امسال از سوی شرکت پنتون به عنوان رنگ سال 2023 انتخاب شد. پنتون رنگ سال جدید را هر سال قبل از رسیدن سال نوی میلادی، معرفی می کنه. طراحان صنعت مد، لباس و دکوراسیون در سراسر جهان وسایل و لوازم خود را طبق رنگی که این شرکت اعلام می کنه، خریداری و دیزاین می کنن. امسال، شرکت تصمیم گرفت رنگ جذاب قرمز پرشین یا «ویوا مجنتا» را به عنوان رنگ سال معرفی کنه. قرمز پرشین از طبیعت الهام گرفته شد و نمادی از قدرت، نشاط و زندگی است.

تاریخچه شرکت پنتون

شرکت پنتون «PANTONE» در شهر کارلستات ایالت نیوجرسی آمریکا قرار داره. این شرکت در زمینه چاپ، تولید رنگ و رنگ شناسی در سراسر دنیا یکی از برندهای شناخته شده به حساب میاد. پنتون با حدود ۴۰ سال سابقه، برای بسیاری از برندهای معروف صنعت مد و فشن و دکوراسیون داخلی الهام بخش بود.

پنتون رنگ سال را معمولا با توجه به حوادثی که جهان در طول این یک سال با آن دست و پنجه نرم کرد، انتخاب می کنه. اتفاقات مختلفی مثل بلایای طبیعی، بیماری، جنگ و عوامل دیگری که می تونه بر انتخاب رنگ سال تاثیر گذار باشه.

رنگ قرمز آتشین

رنگ قرمز آتشین موجود در طبیعت

این شرکت سال های گذشته معمولا از ترکیب دو رنگ به صورت ترکیبی در رنگ سال استفاده می کرد اما، امسال فقط یک رنگ را معرفی کرد. روانشناسی، هر رنگ را نماد و نشانه چیزی می دونه. دانشمندان هم با تحقیقات زیاد به این نتیجه رسیدند که رنگ‌ها می‌توانند به طور مستقیم تو روحیه انسان تاثیر داشته باشن.

رنگ سال 2023 نماد زنانگی

از نظر روانشناسی، رنگ قرمز آتشین سال ۲۰۲۳ یک رنگ کاملا زنانه و نماد شجاعت، قدرت و سر زندگی است. شاید به دلیل سلیقه درک ما از رنگ‌ها با همدیگر فرق داشته باشد اما مرجع رنگ در دنیا، رنگ ویوا مجنتا را منبع انرژی، شور و نشاط می داند.

رنگ امسال بعد روانی و عاطفی هم داره. شرکت Pantone عقیده دارد در دنیای امروز افراد مختلف از سراسر جهان به واسطه فضای مجازی با هم در ارتباط هستند و مرز نژاد، قومیت، رنگ پوست و … بی معنی به نظر می رسند. افرادی که به این رنگ علاقه دارن؛ سعی می کنن زندگی خودشون رو از لحاظ جسمی، روحی و عاطفی متعادل نگه دارن. اونا ذهن خلاقی دارن و با طبیعت پیرامون خودشون مهربون و فوق العاده دلسوزن. اونا یاد گرفتن از چیزای کوچیک تو زندگیشون لذت ببرن و قدر شناس همه داشته هاشون باشن.

رنگ ویوا مجنتا حس انسانیت، اعتماد به نفس و جسارت را جوری تنظیم می کن که پیوند میان انسان‌ها محکم تر و قوی تر از قبل میشه. رنگ قرمز پرشین، زندگی طبیعی را با زندگی دیجیتالی امروز ترکیب و بین آن‌ها تعادل برقرار می کن.

افراد هم در این بین فکر می کنند که پنتون این رنگ را از دل طبیعت الهام نگرفته است. اما، طبق کتاب تطبیق رنگ‌ پنتون چاپ سال ۱۹۶۰، نام این رنگ «رنگ قرمز-زرشکی» است که در محدوده بین رنگ گرم و سرد قرار می گیرد.

رنگ-سال-2023

رنگ قرمز پرشین رنگ سال 2023

 

قرمز پرشین قرمزی متمایل به زرشکی

رنگ قرمز پرشین یا Viva Magenta یک رنگ قرمز متمایل به زرشکی هست مثل رنگ گل رز یا رنگ خاک جزیره هرمز. شرکت پنتون، این رنگ را از طبیعت خلیج همیشه فارس ایران الهام گرفت.

خاک جزیره هرمز به رنگ قرمز آتشین هست، چرا؟! خاک قرمز رنگ کوه‌های هرمز به خاطر وجود ترکیب‌های شیمیایی مثل اکسید فلزهای مختلف و ناخالصی‌های نمک است. ساحل جزیره هرمز کاملا به رنگ قرمز آتشین است. علت آن هم، وجود ترکیب هفتاد درصدی اکسید آهن در شن‌های این جزیره است.

جزیره-هرمز

خاک جزیره هرمز

رنگ قرمز، یک پیوند قوی بین انسان و طبیعیت ایجاد می کنه و به او یادآوری می کنه که زندگی در جریان هست. پس، باید امیدوار باشه و از این نعمت بزرگ به خوبی استفاده کنه. امیدواریم با حس و حالی که این رنگ در ذهن و وجود انسان به وجود می آره، آگاهی او به حدی برسه که بتونه رابطه‌ی بهتری با طبیعت ایجاد کنه.

رنگ قرمز پرشین Viva Magenta رنگ سال 2023 در ایران و اروپا

شرکت پنتون به تازگی از رنگ سال 2023 رونمایی کرد تا طرفداران صنعت مد و پوشاک بتوانند طبق رنگ سال، خرید‌های عید کریسمس و عید نوروز خود را انجام بدهند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:12 آذر, 1401

2 دیدگاه

  1. عباس دی 4, 1401 در 8:59 ق.ظ - پاسخ

    مطلب خوبی بود ممنون از شما

  2. رزا دی 4, 1401 در 1:23 ب.ظ - پاسخ

    رنگ قشنگ و جذابیه

دیدگاه خود را بنویسید

یک × چهار =