اصفهان مهد هنر و لاجورد و گنبدهای باشکوه است. این شهر خفته در کویر با زیبایی جادویی خود، مکان‌های تاریخی مختلف، باغ‌ها و پارک‌های شگفت‌انگیز و مراکز خرید متنوع، هرکسی را مجذوب می‌کند و آن‌چنان شکوه معماری و فرهنگ شرق را به رخ می‌کشد که به نصف جهان معروف شده است. اصفهان سومین شهر بزرگ کشور و خانه برخی از صنایع سنگین از جمله کارخانه‌های فولاد است؛ اما با وجود این واقعیت‌های مدرن، هسته درونی شهر یک جواهر گران‌بها و اصیل باقی‌مانده است.

میدان-نقش-جهان-اصفهان

از موقعیت جغرافیایی اصفهان بدانیم

اصفهان 435 کیلومتر با پایتخت ایران فاصله دارد و از قسمت شمال و شرق، کویر را در آغوش کشیده است و از قسمت جنوب و غرب در دامان رشته‌کوه زاگرس آرمیده است. یکی از علل پیدایش این شهر زمزمه آب در گوش زاینده‌رود بوده است. این رود زندگی بخش، زمانی پرآب‌ترین رود فلات مرکزی ایران بوده و به همین دلیل از دیرباز پل‌های متعددی دو سوی رود را به هم پیوند داده‌اند که هر کدام از آن‌ها تلفیقی خیره‌کننده از هنر و طبیعت هستند.

زیبایی های انکار نشدنی اصفهان

این استان شاهد بسیاری از حوادث مهم تاریخی بوده و داستان‌های متعددی از هویت و تاریخ ایران در قلب خود جای‌داده است. چه کسی می‌تواند اصفهان را برای گردشگری انتخاب نکند؟

میدان نقش جهان را مسجد جامع عباسی، مسجد لطف‌الله و کاخ عالی‌قاپو احاطه کرده‌اند و برای توصیف عظمت هر یک از این کاخ‌ها ساعت‌ها زمان نیاز است. در کنار رودخانه‌های این استان و به لطف زاینده رود معروف، پل‌های تاریخی زیادی همواره مورد توجه بوده‌اند؛ از پل سی و سه پل و پل خواجو تا پل شهرستان که قدیمی‌ترین آنهاست. اصفهان که زمانی بزرگ‌تر از لندن و جهانی‌تر از پاریس بود، میزبان کاخ‌های بسیاری است که شاهکار بی‌نظیر چهل ستون یکی از آنهاست.

مسجد-جامع-اصفهان

مردم اصفهان؛ خالقین زیبایی و هنر

مردم خونگرم و هنرمند اصفهان به زبان فارسی و با لهجه شیرین اصفهانی صحبت می‌کنند. بسیاری از گردشگران سرایت لهجه اصفهانی را چشیده‌اند، آن هم تنها پس از دو تا سه روز همنشینی با مردمان این شهر.

دین و مذهب غالب در این بوم، اسلام و تشیع است اما گرمی خاک اصفهان پذیرای دیگر ادیان از جمله مسیحیان، ارامنه، یهودیان و سایر اقلیت‌های مذهبی نیز بوده است. طلاسازی، خاتم کاری، صحافی‌های ماهرانه، نگارگری، معرق کاری تنها گوشه‌ای از هنر دست مردم این شهر است.

کمی در اصفهان زندگی کنیم

بر خلاف کوچه و پس‌کوچه‌های آرام و خلوت بافت سنتی اصفهان در مرکز شهر، زندگی با هیاهو در جریان است. کیفیت، قیمت مناسب و دسترسی آسان به اتوبوس، مترو و تاکسی در اصفهان باعث محبوبیت حمل ‌و نقل عمومی در این شهر شده است.

اما اصفهانی‌ها شیفته موتورسیکلت‌های خود هستند.

شمار بسیار زیاد موتور در این شهر در نگاه اول شما را حیرت‌زده می‌کند. یک اصفهانی هرکجا که باشد، از تماشای موتورسیکلت‌های جدید در فروشگاه‌های بزرگ استقبال می‌کند.

البته دوچرخه‌سواری نیز یکی از انتخاب‌های همیشگی مردم این شهر زیبا است. به هر حال چه کسی است که لذت دوچرخه سواری همراه با مناظر چشم‌نواز کوچه و خیابان‌های اصفهان را جایگزین ماشین کند؟

خانه-عباسیان-کاشان

آب و هوای چهارفصل اصفهان

این خطه محبوب از خاک ایران زمین، به دلیل آب و هوای نسبتاً معتدلی که دارد زیبایی‌های هر چهارفصل را به نمایش می‌گذارد؛ اصفهان معمولاً زمستان‌های سرد و کم بارشی دارد اما در بهار، سرسبزی خود را باز می‌یابد. پس از آن در تابستان شاهد هوای گرم و خشک خواهیم بود ولی در فصل بازی رنگ‌ها اصفهان خیره‌کننده می‌شود.

عموماً اصفهان بادخیز نیست، اما وقوع بادهای ملایم در ماه‌های فروردین تا تیر و همچنین آبان تا دی، نفس مردم شهر را تازه کرده و به کاهش آلودگی‌ کمک شایانی می‌کند.

اصفهان حتماً باید خوش مزه باشد

از بریونی‌های پر طرفدار اصفهان حتما شنیده‌اید. در سفر به اصفهان بریونی‌های معروف و سنتی این منطقه را از دست ندهید. خورشت ماست و آش شله قلمکار نیز از جمله غذاهای سنتی این منطقه هستند که می‌توانند سفر شما را خوشمزه‌تر کنند.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: معرفی استانبرچسب‌ها: , بازدیدها: 229
تاریخ انتشار:9 اردیبهشت, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

15 + 19 =