در همه شهرهای دنیا محله و خیابانی وجود دارد که بخش مهمی از نماد و استایل اجتماعی شهر و ساکنانش را تعریف می‌کند و هم چون یک قلب تپنده شریانی از هویت را از لای سنگ و آجر و سیمان و نور در سرتاسر شهر پخش می‌کند.

این بار به درون محله و خیابان هایی می‌رویم که به تنهایی بار هویت شهر سئول را بر دوش می کشند و چون لباسی فاخر برقامت شهر دوخته شده اند .

سئول ؛ کلان شهری که هم چون یک اژدها در کنار دریای زرد آرمیده

شهری که با احتساب حومه آن با ۲۵ میلیون نفر- بعد از توکیو‌ی ژاپن – پرجمعیت ترین شهر دنیاست. شهری با قدمت بیش از ۲۰۰۰ سال که از سال ۱۹۴۸ پایتخت کره جنوبی بوده است.

سئول در یکی دو دهه اخیر گوی سبقت را از بسیاری از همسایگان خود ربوده و با پیشرفت های خیره کننده، در تمام شاخص های جهانی تنه به تنه بزرگترین شهر های دنیا می زند و رکوردها و استانداردهای رفاهی دنیا را یک به یک به نام خود می کند. امروزه سئول، پرشتاب ترین رشد اقتصادی دنیا را در اختیار دارد. نتیجه ای که از پی یک تلاش جمعی و مدیریتی خردمندانه پس از جنگ میان دو کره تحت برنامه‌ای با عنوان  «معجزه ای روی رودخانه هان» شروع شد و هم اکنون این شهر را با ۸۴۵ میلیارد دلار تولید ناخالص ملی، به چهارمین اقتصاد بر قدرت دنیا – بعد از توکیو، نیویورک و لس آنجلس – تبدیل کرده است .

دارنده عنوان پنجم در میزبانی کنفرانس ها و رویدادهای بین المللی دنیا سئول را شهری پررفت و آمد و بی خواب ساخته است و البته که آن ها با ایجاد بزرگترین شبکه حمل و نقل ریلی داخل شهری این شلوغی را به فرصتی برای ارائه خدمات بی نظیر خود تبدیل کرده اند.

فرودگاه بین المللی اینچئون

فرودگاه بین الملی اینچئون سئول

فرودگاه بین الملی اینچئون سئول

از بزرگ ترین و شلوغ ترین فرودگاه های دنیاست که از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۳ برای ۹ سال پیاپی، عنوان بهترین و البته تمیز ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داد. با کاهش دادن تشریفات پروازهای خروجی به ۱۹ دقیقه- از استاندارد جهانی ۶۰ دقیقه- و پروازهای ورودی به ۱۲ دقیقه- از استاندارد جهانی ۴۵ دقیقه- و آمار یک ۰,۰۰۰۱ درصدی مفقود شدن بار مسافران ،رکورد سریع ترین و دقیق ترین برنامه ریزی فرودگاهی را به خود اختصاص داده است.

سئول از پیشرفته ترین شهرهای تکنولوژی دنیا

مهد غول‌های تکنولوژی دنیا چون سامسونگ، ال جی و هیوندا و بهره‌برداری از پرسرعت ترین اینترنت دنیا، سئول را برای بسیاری به نمادی از زندگی دیجیتال و تمثیل زندگی مدرن تبدیل کرده است. ولی حضور فرهنگ و هنر و قدمت دیرپای شهر را می‌توان در نقطه نقطه شهر احساس کرد و اصلاً عجیب نیست که سئول دارای بیشترین نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی به نسبت مساحت خود در دنیاست و در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه بهترین طراحی شهری شد. اصالت تاریخی و شتاب دنیای مدرن به طرز غریبی این جا در کنار هم قرار دارند .

سامسونگ-در-سئول-کره-جنوبی

این عناوین و بسیاری شاخص‌های بی نظیر دیگر سئول را با سالانه ۱۲ میلیون توریست به دهمین و البته یکی از گران ترین مقاصد دنیا تبدیل کرده است.

 

 ناحیه گانگنام در سئول (Gangnam)

در تقسیم بندی شهری، سئول به ۲۵ قسمت تقسیم شده است که هر قسمت را یک گو (gu) می نامند. یکی از مهم ترین و معروف ترین این guها منطقه گانگنام (Gangnam) است.

گانگنام به زبان کره ای یعنی پایین دست رودخانه، که به قرارگیری منطقه در جنوب رودخانه هان که شهر را به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند اشاره دارد.

گانگنام

ناحیه گانگنام

بسیاری از مردم نام گانگنام را از ویدئو کلیپی به همین نام به خاطر دارند. آهنگی از محبوب ترین خواننده پاپ کره ای ها به نام سای که روایتی است از سطح زندگی اجتماعی منطقه ثروتمند جنوبی Gangnam و تعارض آن درمقابل Gangbuk همسایه شمالی خود که به خصوص با کوچه های تنگ و بافت سنتی خود یادآور زمان فقر کره است .ویدئو کلیپی که با شکستن تمام رکورد ها به پربیننده‌ترین ویدیوی تاریخ تبدیل شد و تا این لحظه بیش از دو میلیارد و دویست میلیون بار دیده شده است .

گانگنام از گران ترین مناطق سئول

گانگنام ثروتمندترین منطقه سئول و البته کل کره جنوبی است. سطح بالای رفاه، تجمع ثروت و معماری فوق مدرن هویت جداگانه ای به این ناحیه می بخشد، تا جایی که کره ای ها گانگنام را بورلی هیلزسئول می دانند؛ ادعایی که چندان پربی راه نیست و تنها می‌توان آن را از مقایسه قیمت مسکن دریافت. سئول به طور کلی، یکی از گران ترین قیمت های مسکن در دنیا را دارد و در سال ۲۰۱۱ هر متر مربع آن به طور میانگین ۵۵۰۰ دلار قیمت داشت، در حالی که این قیمت در منطقه گانگنام از ۱۰۰۰۰  دلار برای هر متر مربع شروع می‌شود و قیمت یک واحد مسکونی معمولی را تا ۷۱۶ هزار دلار بالا می برد .این معادل درآمد ۱۸ سال یک فرد عادی در کره است. طبق تخمین ها ارزش کل ۴۰ کیلومتر مربع این منطقه به تنهایی با ارزش کل شهر بوسان – دومین شهر بزرگ کره جنوبی – برابری می‌کند .

خیابان تهران در سئول

اما قلب تپنده این منطقه ویژه خیابانی با نام تهران است که در پی سفر شهردار وقت تهران به کره جنوبی در سال ۱۳۵۱ و عقد پیوند خواهرخواندگی بین دو شهر نام گذاری شده است.

خیابان تهران در سئول به طول چهار کیلومتر و عرض ۵۰ متراست . این خیابان از ایستگاه مترویی به نام گانگنام آغاز و به کوئکس مال بزرگ ترین مرکز خرید زیرزمینی دنیا ختم می شود

.خیابان-تهران-در-گانگنام

این خیابان خاستگاه بزرگ ترین شرکت های اینترنتی و الکترونیکی دنیاست. حضور مقر اصلی امپراتوری سامسونگ، ساختمان اصلی ال جی، دفتر مرکزی هانیکس و دفتر منطقه‌ای گوگل بخشی از جذابیت های دیجیتال خیابان تهران است.

تهران تجلی معماری مدرن و معبود شیفتگان معماری پیشروست. در این خیابان به راحتی می توان توریست ها را از نگاهی که به آسمان دارند، تشخیص داد.

مرکز خرید کوئکس مال

Coex Mall مرکز خریدی است به ابعاد ۱۴۴ هزار متر مربع که تنها در یک طبقه زیر خیابان قرار دارد . ۱۶ رستوران و ۱۶ سالن سینما و البته صدها فروشگاه لوکس و برند جهانی  نمایندگان خود را به این شهر زیرزمینی روانه کردند.

این جریان زندگی در سطح زمین و در تهران و خیابان‌های اطراف نیز به شدت ادامه دارد. تا جایی که برندهایی چون چرم MCM  آلمان و جواهرات کارتیه فرانسه بزرگترین فروشگاه های قاره آسیا را در این جا بنا کردند.

 

غذاهای کره ای در خیابان تهران

هویت خیابان تهران هنگامی که آفتاب غروب می‌کند، رنگ دیگری به خود می‌گیرد. خیابان تهران پس از غروب خورشید هم آرام نمی گیرد. صدها رستوران و کافه و هزاران تابلوی تبلیغاتی و نئون های درخشان دنیای رنگارنگ دیگری می سازند که چشم های مسافران را می‌ربایند و آن ها را به مهمانی ای از طعم و مزه و غذاهای تند کره ای و تجربه‌های بی‌نظیر تفریحات شبانه فرا می خوانند.

در تهران از غذاهای دریایی و ماهی های عجیب کبابی نباید غافل شد. غذاهایی که به واسطه همسایگی منطقه با رودخانه هان به شدت در فرهنگ این منطقه حضور دارد. . غذای کیمچی یکی از ده ها موردی است که باید آن را تجربه کنید؛ غذایی که به ده ها مدل سرو می شود

کیمچی

کیمچی خوراکی لذیذ کره ای

سینی های رنگارنگ غذاهای کره ای عمده شهرت خود را این روزها مدیون سریال های کره ای هستند .  سریال هایی که تا دورترین نقاط جهان هم راهی شده و پای سبک آشپزی کره ای را از مرزهای آسیا فراتر برده است.

معبد بونگ اونسا

معبد بونگ اونسا در نزدیکی خیابان تهران خلوت کده ای به قدمت بیش از ۱۲۰۰ سال  است . پناهگاه افراد خسته از جریان تند زندگی و با موج سکوت خود آن ها را به تمدد اعصاب و خلوت درون فرا می خواند .

معبد-بونگ-اونسا

معبد-بونگ-اونسا

معبدی در دل گانگنام با باغ های سبز و احاطه درختان گیلاس که بزرگ ترین، شلوغ ترین و البته ثروتمندترین معبد در کره جنوبی است .

این معبد با داشتن ساختمان ها و مجسمه های تاریخی و بلندترین مجسمه بودا در کل کشور برنامه ها و رویدادهای متنوعی برای شناساندن آیین‌ها و سنت‌های دیرینه خود به مسافران و کنجکاوان برگزار می‌کند.

خیابان تهران را به درستی آینه روح بی‌تاب کره برای رشد و نماد مدرنیته کشور می‌دانند؛ مدرنیته ای که سنت را در آغوش کشید.

 

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: جهانگردی
تاریخ انتشار:29 آبان, 1401

یک دیدگاه

  1. Ladan Mokhtari تیر 27, 1402 در 2:48 ق.ظ - پاسخ

    آموزنده و خواندنی! سپاسگزار و قدردانم!

دیدگاه خود را بنویسید

یک + دوازده =