رانندگی راحت نه تنها یک ماشین سرویس‌دهی و راحت است، بلکه ایمنی در جاده‌ها، کیفیت خوب آن‌ها و عدم وجود ترافیک است. ساکنان کدام شهرها از این نظر از سایرین خوش شانس‌ترند؟ البته این را در نظر بگیرید که ایران در کشورهای آماری نبوده و قیاس نشده است.

ترافیک

یکی از نشانه‌های اصلی ترافیک نامناسب، راهبندان است. این اتلاف وقت، اعصاب، به هم ریختن برنامه ها و … است. شیکاگو و مکزیکوسیتی از جمله شهرهای پیشرو در ترافیک هستند. در سال ۲۰۲۳، رانندگان محلی ۹۶ساعت را در ترافیک از دست دادند. پاریسی‌ها کمی کمتر خوش شانس بودند. ۹۷ساعت ترافیک در یک سال از آن‌ها دزدیده شد. در رتبه دوم آنتی چارت لندن با ۹۹ساعت زمان قرار دارد. مقام اول به نیویورک رسید ۱۰۱ساعت از دست رفته.

تصادف جاده‌ای

بیشترین قربانیان تصادفات جاده‌ای در آفریقا، آسیا و خاورمیانه و کمترین آن در اروپای غربی است. در تایلند، نرخ مرگ و میر به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۲۵، در سوریه تقریبا ۳۰، در گینه (یک ضد رکورد) – ۳۷ است. برای مقایسه: در مرفه‌ترین کشورها از این نظر (سوئد، مالت و نروژ) اعداد. از ۲/۱ تا ۱ یا ۵ است.

کندترین حرکت

شاخص دیگر سرعت حرکت است. پنج شهر مشکل‌ساز شامل پایتخت پرو، لیما است: برای سفر ده کیلومتری، باید ۲۸دقیقه وقت بگذارید. در میلان و تورنتو ۲۹دقیقه و در دوبلین ۲۹دقیقه و ۳۰ثانیه طول می‌کشد. لندن با اختلاف قابل توجهی در رتبه اول قرار دارد: همین مسافت را می‌توان در ۳۷دقیقه طی کرد.

ترافیک-شدید
فرهنگ رانندگی

آتن، بمبئی و رم در این سه رتبه اول قرار دارند. بی‌توجهی عمومی به قوانین اینگونه است که آمار پایتخت یونان را توصیف می‌کنند. شهر هند بمبئی بهتر از این توصیف نشده است‌ آمار می‌گوید که همه چیز در جاده‌های آنجا اتفاق می‌افتد که شما مطلقاً نمی‌توانید هنگام رانندگی انجام دهید. در مورد رم، بسیاری از رانندگان محلی کمربند ایمنی نمی‌بندند، به آینه‌های عقب خود نگاه نمی‌کنند و عادت عجیبی دارند که فاصله خود را رعایت نمی‌کنند.

کیفیت جاده

بدترین نمرات به هائیتی، کنگو و موریتانی تعلق گرفت. همه آن‌ها دو نمره گرفتند. برای روشن‌تر شدن این موضوع: از ۲۲۲۵۰کیلومتر بزرگراه آسفالت کنگو، تنها یک کیلومتر (!) وضعیت خوبی دارد.

یک آمار راه‌گشا

هر چند در این قیاس کشور ما ورود پیدا نکرده است اما دست‌کم دلایل گفته شده را می‌توانیم به کار ببریم تا آمار داخلی کسب کنیم. به‌نظر شما با توجه به متنی که خواندید کدام مورد باعث ترافیک شهری در شهرهای بزرگ ایران است؟

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: جهانگردیبرچسب‌ها: , بازدیدها: 10468
تاریخ انتشار:22 مهر, 1403

دیدگاه خود را بنویسید