برای شما نوشتیم که جنگ یک تیغ دو لبه است. می‌تواند باعث پیشرفت یا عقب‌ماندگی یک ملت شود. علوم، تکنولوژی، پوشاک و وسایل روزمره در این نسبت به این اتفاق خشن و نیازهای مردم تغییر پیدا می‌کند. در طول تاریخ یونیفورم‌ها و پوشاک نظامی به دلیل کارایی بالایی که دشته‌اند وارد زندگی و کمد لباس‌‌‌های ما شده‌اند و حتی بخش بزرگی از لباس‌های ما را تشکیل داده‌اند. ارتش و پوشاک نظامی تأثیر بسیار زیادی در پوشاک مردانه دارند و پایه اصلی خیلی از پوشاک اصلی مردانه هستند. بخش اول این مقاله را از طریق این‌لینک بخوانید. این شما و بخش پایانی تأثیر لباس نظامی بر مد.

ساعت تانک کارتیه و ژرارد پروگو

ژرارد

در سال ۱۸۸۰کنستانت ژرارد اولین ساعت مچی تجاری را برای یک افسر نیروی دریایی آلمان ساخت. این افسر نیاز به محاسبه زمان برای فعال کردن بمب داشت و استفاده از ساعت جیبی برای او سخت بود. راه‌حل او ساعت جیبی‌ای بود که به دور مچ بسته می‌شد. این اولین ساعتی مچی بود که برای ارتشی تولید می‌شد. لویی کارتیه در سال ۱۹۱۷ ساعت تانک معروف خود را که بر اساس تانک رنو طراحی شده بود، عرضه کرد. بند این ساعت مردانه و شیک بر اساس زنجیرهای دور چرخ تانک طراحی شده بود.

کراوات

کراوات ریشه‌ای کاملا نظامی دارد. در جنگ «سی‌ساله» که بین سال‌های ۱۶۴۸-۱۶۱۸ اتفاق افتاد. سربازان کرووات هنگام وارد شدن به پاریس دستمال‌هایی روشن‌بر گردن داشتند مه بسیار هم محکم بسته شده بود. این دستمال‌گردن‌ها آن‌قدر محکم بسته می‌شدند که حتی باعث می‌شد تا بعضی از سربازان در میدان جنگ غش کنند.
فرانسوی‌های خوش‌ذوق از این استایل به‌گرمی استقبال کردند و شال را به دورگردن خود حلقه می‌زدند. به‌طوری که شال راحت‌تر و آزادتر بایستد. این استایل (La croate) نام گرفت و بعدها به (La cravate) شناخته شد. کراوات چند صد سال طول کشید تا به شکل امروزی برسد. پارچه‌ای نازک که این روزها به صورت روزمره در نقاط مختلف دنیا بسته می‌شود.

ژاکت پرواز

ژاکت-پرواز

در جنگ جهانی اول کابین خلبان بیشتر هواپیماها باز بود و دما به چندین درجه زیر صفر می‌رسید، بنابراین خلبانان می‌بایست لباس‌هایی بر تن می‌کردند که در برابر سرعت بالا و دمای زیر صفر مقابله می‌کرد. اسم این کاپشن‌ها Bomber Jacket و یا Flight Jacket است. نسخه‌های اولیه این ژاکت‌ها از چرم‌های مقاوم و ضخیم بودند. ژاکت A-2 در ابتدا از پوست‌ شیرهای دریایی تولید می‌شدند، ولی به دلیل استقبال و تقاضای بالا، تولید آن را متوقف کردند. یک نسخه معروف دیگر که در دهه ۵۰معرفی شد، مدل MA-1 بود، ژاکتی نایلونی که در مقابل باد و دمای پایین بسیار مقاوم بود. این سبک از کاپشن‌ها در کارهای طراحان امروزی دیده می‌شود.

تیشرت سفید

این لباس به‌خاطر شکل ظاهری آن به حرف T تی‌شرت نامیده شده است. تی‌شرت لباسی بود که خدمه‌ی کشتی‌های نظامی آمریکا در سال ۱۹۱۳ به تن می‌کردند. آن‌ها تی‌شرت را زیر یونیفورم‌های خود می‌پوشیدند و هنگام کارکردن با تی‌شرت به فعالیت می‌پرداختند تا یونیوفورم‌های خود را کثیف و روغنی نکنند. تی‌شرت بسیار مناسب آب‌و‌هوای گرم و کار در زیردریایی و کشتی بود. بعدها این لباس به‌خاطر سادگی و راحتی زیاد در بین جوامع مختلف بیشتر رایج و معمول شد.

چکمه‌ی ولینگتون

چکمه

دوکی که در مقابل ناپلئون جنگیده بود، دوک ولینگتون طراح و شخصی است که چکمه ولینگتون را معرفی کرده است.
در دوران جنگ بسیاری از سربازان از ناحیه زانو دچار آسیب‌دیدگی می‌شدند، بنابراین ولینگتون طرحی جدید معرفی کرد:
چکمه‌ای چرمی که زانو را فرا می‌گرفت و پشت آن باز بود تا سربازان به راحتی بتوانند پای خود را روی اسب خم کنند. چکمه‌های ولینگتون در ابتدا از چرم تولید می‌شدند، ولی بعدها با اختراع چارلز گودیر (چارلز گودیر پلاستیک را بادوام کرد) این چکمه‌ها از پلاستیک تولید شدند. سنگرهای آب‌گرفته و گلی اروپا در جنگ جهانی اول باعث رشد و محبوبیت بسیار زیاد این چکمه‌ها در میدان‌های جنگ شد. چکمه‌هایی که پای سربازان را خشک نگه می‌داشت و به آن‌ها اجازه می‌داد تا به راحتی فعالیت داشته باشند و حرکت کنند.

ترنچ‌کت

ترنچ-کت

هیچ‌ پوششی انگلیسی بودن را مانند ترنچ‌کت (Trench Coat) نشان نمی‌دهد. بر سر ریشه این بارانی معروف بسیار اختلاف وجود دارد. خیلی‌ها طراح و مخترع جنس خاص این بارانی را توماس بِربری می‌دانند و بسیاری دیگر برند لوکس انگلیسی اکوازکوتوم. این بارانی زیبا برای افسرانی طراحی شده بود که در فرانسه خدمت می‌کردند. این کت‌ها دارای کمربندی با سگک D بود که مناسب حمل شمشیر و نقشه باشد.

پی کت

پی-کت

در قرن ۱۶ این کت برای اولین‌بار توسط نیروی دریایی آلمان پوشیده شد. پی کت (pea coat) طوری طراحی شده است که قسمت بالایی بدن را خشک نگه دارد. جنس آن معمولاً از پشم است و به دلیل رابطه مستقیمی که با نیروی دریایی دارد، معمولاً به رنگ سرمه‌ای دیده می‌شود‌. کتی کلاسیک و زیبا که گرم و بادوام است.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, لباسبرچسب‌ها: , , , بازدیدها: 17511
تاریخ انتشار:23 مهر, 1403

دیدگاه خود را بنویسید