قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در دنیا شناخته می‌شود. اگر شما به این نوشیدنی علاقه زیادی دارید بهتر است که با تاریخچه پیدایش قهوه آشنایی بیشتری به دست آورید. با شناخت تاریخچه قهوه می‌توانید انواع قهوه و سرو کردن قهوه را یاد بگیرید. امروزه بسیاری از افراد از این نوشیدنی پرطرفدار در طول روز استفاده می‌‌کنند و از مزیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند. درخت قهوه دارای ارتفاع متفاوتی است. به طور معمول درخت قهوه بعد از سه سال میوه می‌دهد. «قهوه» نام درخت گلداری بوده که میوه آن شبیه گیلاس است، گل‌های این درخت سفید رنگ هستند و بوی خوبی دارد.

نظرات متنوع تاریخچه پیدایش قهوه

در رابطه با تاریخچه پیدایش قهوه و تاریخ قهوه در ایران نظرهای متفاوتی وجود دارد. بین انواع نظراتی که مربوط به تاریخچه قهوه هستند برخی از آن‌ها واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد. برخی از مهم‌‌ترین نظراتی که مربوط به تاریخچه قهوه هستند عبارتند از :

کشف-قهوه-توسط-چوپان-اتیوپی

داستان های پیدایش قهوه

کشف قهوه توسط چوپان اتیوپی

در یکی از داستان‌هایی که مربوط به تاریخچه کشف قهوه است، اعلام می‌‌شود که قهوه اولین بار در قرن ۹ میلادی به وسیله یک چوپان کشف شد. نام این چوپان «خالد» بود که بزهای او زمان خوردن دانه‌های قهوه بسیار پر انرژی می‌شدند و جنب‌و‌جوش بیشتری در طول روز داشتند. گوسفندان شب‌ها را بیدار می‌ماندند و بی‌‌وقفه فعّالیت می‌کردند. خالد برای پی بردن به این مسئله که موضوع چیست؟ دانه‌ها را به راهبان صومعه ارائه داد تا آن‌ها علت را متوجه شوند. در آن زمان راهبان را به عنوان دانایان جامعه معرفی می‌کردند. به همین دلیل بسیاری از مردم پرسش‌های خود را از آن‌ها می پرسیدند. راهبان بعد از مشاهده کردن دانه‌های قهوه و خاصیّتی که درون آن‌ها وجود داشت ایده خشک کردن آن‌ها را دادند‌.
دانه‌های قهوه خشک شدند و پس از آن برای افزایش انرژی مورد استفاده قرار گرفتند. در مورد تاریخچه کشف قهوه باید بدانید که از این نوشیدنی به دلیل خاصیت انرژی‌زایی که داشت، برای شب ‌زنده‌داری استفاده می‌شد. این گونه بود که نخستین فنجان قهوه تهیه گشت. راهبان بعد از کشف کردن قهوه، این نوشیدنی را به دیگر راهبان به عنوان شرابی جهت گسترش عبادت معرفی کردند.

داستان‌های پیدایش قهوه

کشف قهوه توسط عارف یمنی

در داستان دوم تاریخچه پیدایش قهوه، عارف و صوفی یمنی به عنوان کشف کننده قهوه شناخته می‌شود. عارف و صوفی اهل یمن پرندگان شکاری را مشاهده کرد که از نوعی درخت خاص، میوه می‌خورند بعد از آن انرژی بیشتری به دست می‌آورند و پرواز می‌کنند. عارف از این دانه‌ها استفاده کرد و متوجه شد که این دانه‌ها موجب انرژی بیشتر خواهند شد. در واقع بعد از اینکه عارف این دانه.ها را استفاده کرد متوجه کم خوابی‌اش گشت. بر همین اساس خواص قهوه به مرور زمان مشاهده شد و بسیاری از افراد از این دانه درخت استفاده کردند.

 کشف قهوه و عارف شهر موکا

در داستان بعدی که مربوط به تاریخچه کشف قهوه است، کشف آن را به عارفی که اهل شهر موکا بود نسبت می‌دهند. عارف شهر موکا به نام عمر به بیرون از شهر تبعید می‌شود و مدت زمان گرسنه می‌ماند. به همین دلیل برای اینکه گرسنه نماند، از دانه‌های درختی تغذیه می‌کند. بعد از مدتی متوجه تلخی این دانه‌ها خواهد شد. عمر برای رفع تلخی دانه‌ها آن‌ها را بو می‌دهد و مصرف می‌کند. در نهایت عمر با حل کردن هر یک از این دانه‌ها در آبجوش، اولین فنجان قهوه را می‌تواند میل کند. کشف عمر و خاصیت انرژی‌زای قهوه موجب می‌گردد که عمر به شهر برگردد و بعد از آن از قهوه به‌عنوان نوشیدنی برای عبادت استفاده می‌کردند.
این داستان‌هایی که معرفی کردیم چند نمونه از معتبرترین روایت‌هایی هستند که در مورد تاریخچه پیدایش قهوه است. در نوشته.های قبل از قرن هفدهم میلادی روایتی در مورد تاریخچه کشف قهوه وجود ندارد. اگر بخواهیم به صورت منطقی به این مسئله نگاه کنیم داستان اول و دوم مربوط به تاریخچه کشف قهوه، قابل قبول‌تر هستند.

تاریخچه کشف قهوه

تاریخچه کشف قهوه

پیدایش قهوه خانه در تاریخ

در تاریخ کشف قهوه ذکر می‌شود که از گذشته مکان‌های زیادی مانند قهوه‌خانه در کشورهای گوناگون وجود داشته است. به طور مردم معمول مردم در این قهوه خانه‌ها جمع می‌شدند و علاوه بر گفت‌وگو به نوشیدن قهوه علاقه داشتند. از آنجا که این تجمعات موجب چندین انقلاب در تاریخ شده بودند مصرف قهوه هزاران بار از سوی حاکمان ممنوع اعلام شد. با مطالعه دقیق دربار‌ه‌ی پیدایش قهوه داشته باشید متوجه می شوید که قهوه داستان‌‌های جالبی دارد. قهوه بعد از پیدایش، طبق هر یک از روایت‌هایی که وجود دارد، معلوم است که از مسافرت مسلمانان به مکّه وارد کشور عربستان شده. بعد از آن هم با مسافران به دیگر کشورهای مسلمان راه پیدا کرد.

پیدایش قهوه در ترکیه

یکی از کشورهایی که در تاریخچه پیدایش قهوه از آن بسیار نام می‌‌برند کشور ترکیه است. مسلمانان در سفر خود قهوه را وارد این کشور کردند. بعد از ورود قهوه به کشور ترکیه به دلیل همجواری اروپا با ترکیه این نوشیدنی محبوبیت بی‌نظیری پیدا کرد. نخستین کشور اروپایی که در مورد تاریخچه قهوه به آن اشاره می‌شود ایتالیا است. بازرگانان ایتالیایی که به ترکیه می‌رفتند در سال ۱۸۱۵ میلادی با انواع قهوه و سرو این نوشیدنی آشنا شدند. بازرگانان مقادیری از این نوشیدنی را برای فروش با خودشان به ایتالیا بردند و اینگونه شد که قهوه به اروپا رفت.
قهوه یک نوشیدنی خوشمزه و خوشبو بود که از کشورهای مسلمان به اروپا وارد شد. این امر موجب شد که در ابتدا نسبت به پذیرش آن مقاومت زیادی داشته باشند. اصالت مسلمانی این نوشیدنی و طعم تلخ آن یکی از دلایلی بود که به آن لقب نوشیدنی شیطان می‌دادند. مقاومت در برابر قهوه در تاریخ پیدایش قهوه به قدری است که بسیاری از کاتولیک‌ها از پاپ می‌خواستند این نوشیدنی را حرام اعلام نماید. پاپ بعد از نوشیدن قهوه از طعم آن بسیار لذت برد و اعلام کرد که گناه است این نوشیدنی را به عنوان یک نوشیدنی حرام معرفی کنیم.

پیدایش قهوه در اروپا

ایتالیا، انگلیس و فرانسه مهمترین کشورهای اروپایی بودند که در تاریخ کشف قهوه از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین کشورها نام برده شده است. طبق نوشته‌های ساموئل انگلیسی، اولین قهوه‌خانه انگلیسی را در سال ۱۹۵۰ میلادی تأسیس کردند و اداره آن را به فرد یهودی سپردند. این قهوه‌‌خانه امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قهوه‌خانه‌های دنیا شناخته می‌شود. بعد از آن در سال ۱۳۷۲ اولین قهوه‌خانه در لندن تأسیس گشت. پس از وارد شدن قهوه به انگلیس، قهوه‌خانه‌ها به سرعت تعدادشان بیشتر شد. به طوری‌که طبق نوشته‌های ساموئل در همان سال‌ها حدود ۳۰۰۰ قهوه‌خانه در انگلیس راه‌اندازی شد. برخی از قهوه‌خانه‌ها سبک قهوه‌خانه‌های ترکیه‌ای را داشتند و به صورت ۲۴ ساعته خدمات زیادی را به افراد ارائه می‌‌دادند.

پیدایش-قهوه-در-اروپا

تاریخچه پیدایش قهوه در اروپا

تاریخچه پیدایش قهوه و مزیت‌های آن در اروپا

ورود قهوه به اروپا و ایجاد نمودن قهوه‌خانه به عنوان محلی که نوشیدن قهوه در آنجا انجام می‌شد، باعث به وجود آمدن کسب و کارهای بزرگ گشت. این مورد در تاریخچه پیدایش قهوه بسیار مهم است. یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های دنیا که به دلیل قهوه‌‌خانه‌‌ها ایجاد گشت صنعت بیمه در لندن است. پس از ورود قهوه در سال ۱۳۵۲ به کشور انگلستان، قهوه با سرعت زیادی در این کشور گسترش پیدا کرد و قهوه‌خانه‌ها به محل مهمی برای تجمع مردم معرفی شدند.
بعد از آتش‌سوزی لندن و از بین رفتن بخش گسترده‌‌ای از شهر، قهوه‌خانه‌ها علاوه بر حضور دائمی مردم به محل مهمی برای بازرگانان متفاوت تبدیل شد. «قهوه‌خانه لوییز » در لندن محلی برای رد و بدل کردن اطلاعات دریایی به شمار می‌رفت. ویژگی این قهوه‌ خانه در تاریخچه کشف قهوه کمک کرد که صاحبان قهوه خانه ها، بیمه‌های دریایی را به کشتی‌ها ارائه دهند. این مسئله از چندین صنعت بیمه در جهان پشتیبانی کرد.

پیدایش-قهوه

پیدایش قهوه

پیدایش قهوه در انگلستان

در منابع متفاوتی که مربوط به تاریخچه پیدایش قهوه هستند کشور انگلستان به عنوان یکی از کشورهایی است که بیشترین اتفاقات مربوط به تاریخ قهوه را به خود اختصاص می‌دهد. در برخی از منابع عنوان گشته که قهوه‌خانه‌های انگلیس به عنوان محلی مهم برای تجمع و گفتگو شناخته می‌‌شد. قهوه‌‌خانه‌های انگلیس را به عنوان دانشگاه‌های پنی می ‌شناختند. دلیل نام‌گذاری این مکان‌ها، قیمت یک پنی است که قهوه دارد. افراد به راحتی قادر بودند علاوه بر نوشیدن قهوه در بسیاری از بحث‌ها شرکت کنند و سطح دانش خود را بالاتر ببرند. این قهوه موجب دایر شدن اولین باشگاه قهوه در آکسفورد کشور انگلستان شد. بعد از پیدایش قهوه در اروپا و استقبال بی‌نظیر از آن، مشکلات غرب جامعه روز به روز بیشتر شد.

تاریخچه پیدایش قهوه و انقلاب زنان

همان‌طوری که در تاریخچه پیدایش قهوه بیان کردیم قهوه‌‌خانه‌‌ها محلی برای تجمع مردان بود. مردان در این مکان‌ها در تجمع می‌کردند و به بحث و گفت‌وگو می‌پرداختند. این مسئله موجب شده بود که مردان به خانه و خانواده توجه کمتری داشته باشند. نارضایتی زنان روز به روز افزایش پیدا کرد و در سال ۱۳۷۴ دادخواستی را به عنوان دادخواست زنان بر علیه قهوه صادر کردند. مردان با وجود قهوه‌خانه‌ها در خانه حضور نداشتند و بیشتر زمان خود را در این مکان‌ها می‌گذراندند.

پیدایش-قهوه-در-عربستان

پیدایش قهوه در عربستان

کشف قهوه در عربستان

در مورد تاریخچه محل کشت قهوه باید بدانید که قهوه در ابتدا در جنوب عربستان و یمن کشت می‌‌شد. در بسیاری از منابع، اتیوپی به عنوان مهم‌‌ترین محل کشت قهوه معرفی می‌گردد. بعد از وارد شدن این نوشیدنی در قرن هفدهم به قاره اروپا، محبوبیت آن در بین مردم افزایش پیدا کرد. کشت قهوه در جاوه آسیای شرقی و اندونزی روز به روز بیشتر شد. بعد از آسیای شرقی کشت قهوه به جزایر هاوایی آمریکا رسید. اکنون قهوه در آفریقا، آمریکا و آسیا کشت می‌شود. این قهوه را به عنوان دومین نوشیدنی پرطرفدار دنیا می‌شناسند. در حال حاضر کشور برزیل توانسته است به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده قهوه در دنیا شناخته شود.

پیدایش قهوه در ایران

تاریخچه قهوه در ایران مربوط به قرن شانزدهم است. در شبه جزیره عربستان کشت دانه‌های قهوه و تجارت آن آغاز شد. بعد از مدتی قهوه در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد. قهوه تنها در خانه‌ها استفاده نمی‌گردد، بلکه در بسیاری از شهرها و خیابان‌های ایران و عربستان سرو می‌شود. از زمانی که قهوه وارد ایران شد طرفداران آن روز به روز افزایش پیدا کرد. قهوه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب در دیدار‌ها و نشستها معرفی می‌شود. زمان گوش دادن به موسیقی، خواندن کتاب و همچنین تماشا کردن فیلم و تئاتر، قهوه به عنوان بهترین نوشیدنی استفاده خواهد شد.
بعد از ایجاد تاریخچه قهوه در ایران، قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها به سرعت در تمامی بخش‌های شهرهای کشور ایران ظاهر شدند. در واقع کافه و قهوه خانه به یک مکان معمولی شناخته نمی‌شوند بلکه از این مکان‌ها برای تبادل اطلاعات نام می‌‌بردند. بسیاری از افراد قهوه‌خانه‌ها را به.عنوان مدارس عاقلان معرفی می‌نمایند.

پیدایش-قهوه-در-ایران

تاریخچه پیدایش قهوه در ایران

پیدایش قهوه در آمریکا

در مورد تاریخچه پیدایش قهوه که مربوط به قاره آمریکا است می توانیم فردی به نام فرانسیسکو پال تارا معرفی کنیم. فرانسیسکو دانه های قهوه را در آمریکا کشت نمود. بذر گیاه قهوه اولین بار توسط فرانسیسکو به آمریکا آمد. امپراطور آمریکا که از قاره اروپا بازدید کرده بود به نوشیدنی قهوه علاقه زیادی پیدا کرد. فرانسوی ها بذر قهوه را به آمریکایی‌ ها ندادند. از آنجا که فرانسیسکو بسیار زیبا بود همسر پادشاه فرانسه دسته گل بزرگی را برای او ارسال کرد. در بین این دسته گل، دانه های قهوه قرار گرفته بود تا فرانسیسکو بتواند آنها را بکارد. مسافران و افراد متفاوت در سفرهای خود به قاره های دیگر دانه های قهوه را حمل می نمودند و به آمریکا می آورند.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: خوردنی‌هابرچسب‌ها: , , بازدیدها: 710
تاریخ انتشار:5 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − سه =