جشنواره و فستیوال هنری در هر کشور نشان از پویایی آن کشور دارد. جشنواره «پروانه طلایی ترکیه» یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های این کشور است. هر ساله جوایز زیادی به شرکت‌کنندگان در این جشنواره اهدا می‌شود که بی‌شک روی سرنوشت کاری آن‌ها تأثیرگذار است. موسیقی، هنر، سینما و تلویزیون بخش‌های مختلف این جشنواره به حساب می‌آید. یکی از جالب‌ترین عنوان‌های این جشنواره بازیگر نوظهور و اهمیت به کشف ستاره است که در سینمای ایران به آن اهمیتی داده نشده. که اگر اهمیت داده می‌شد «رسول صدرعاملی» و «پتوران درخشنده» در صدر این کشف‌ها قرار می‌گرفتند.‌ از دیگر دقت‌های این جشنواره اهمیت به کارگروهی است‌ که از دل آن بهترین زوج‌ها انتخاب می‌شود.
بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر کمدی، بهترین بازیگر مرد کمدی، بهترین زوج تلویزیونی، بهترین زوج سریال کمدی عاشقانه، بهترین کارگردان، بهترین نویسنده، بهترین موسیقی سال، بهترین بازیگر کودک، بهترین کلیپ، بهترین اینفلوئنسر، تاثیرگذارترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد و … از جوایز این جشنواره است.

دمت ازدمیر، هانده آرچل و بورجو

شب گذشته آخرین جشنواره پروانه طلایی برندگانش را شناخت. اول نامزد‌های معرفی شده را با هم مرور کنیم.

جشنواره پروانه طلایی ترکیه

«بورجو ازبرک» (Borjo Özbark ) بازیگر نقش اجه در سریال «روحم خبر ندارد» (Rohtem Vadhar» و «شوکرو اوزیلدیز» (Shokro Özyıldız) بازیگر نقش اونور.
اونور کاراسو (Şükrü Özyıldız) یک مأمور اطلاعاتی موفق است که در سنین جوانی به ریاست بخش ارتقا یافته. سیوان کورال (Tuğrul Tülek)، صاحب بزرگ‌ترین شرکت جواهرسازی ترکیه بوده. سیوان که از جواهرات کورال به عنوان پوششی برای کارهای کثیف خود استفاده می‌کند، نماینده یک سازمان جنایتکار در ترکیه است.
اونور با تصور اینکه سیوان مدارک مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی خود را در گاوصندوق خانه‌اش نگه می‌دارد، برای ورود و خروج از خانه، عاشق خواهر سیوان، هلال (Aslı Sümen) می.شود. وقتی اونور متوجه می‌شود که سیوان قصد دارد به خارج از کشور برود، ناگهان تصمیم می گیرد که از هلال خواستگاری کند تا مدارک را بدون از دست دادن او به دست آورد. همه چیز خوب است تا وقتی که دوست صمیمی هلال «بورجو» در نقش اجه وارد می‌شود…
این سریال در قالب طنز عاشقانه ساخته و پخش شد.

 سریال تلویزیونی اسم من فرح است

«دمت اوزدمیر» در نقش فرح و «انگین آکیورک» در نقش طاهر در اسم من فرح از دیگر نامزدهای این جشنواره به‌عنوان بهترین زوج سریال تلویزیونی هستند. سریالی که بیشترین نزدیکی را به ایرانیان دارد. دمت در این سریال نقش یک پزشک ایرانی را بازی کرده که گاهی فارسی هم صحبت می‌کند. این سریال از آن سریال‌های پربحث و جنجالی ترکیه شد. بازی خوب، محتوای مربوط به ایران و حاشیه طلاق دمت از جمله اتفاق‌های جنجالی این سریال بود.

سریال چشم‌چران عمارت

سریال-چشم-چران

«افرا ساراچ‌اوغلو» در نقش سیران و «مرت رمضان‌دمیر» در نقش فرید در سریال چشم چران عمارت نیز از نامزدهای این جشنواره بودند. سریالی پر بیینده که با تغییر نویسنده از نظر مخاطبان افت پیدا کرد. جدا شدن افرا از رابطه‌ی قبلی و شروع رابطه با «مرت رمضان‌دمیر» و دوباره… از حاشیه‌های پرطرفدار این سریال بود.

سریال شخص متفاوت

«هانده آرچل» در نقش لیلا و «بوراک دنیز» در نقش کنان در سریال «شخص متفاوت» (A Different Person) نیز کاندیدای بهترین زوج سریال تلویزیونی این جشنواره هستند. هانده آرچل که به‌دلیل زیبایی‌اش یکی از محبوب‌ترین بازیگران زن ترکیه محسوب می‌شود هم‌چنان برای بازی‌اش نقدهای منفی دریافت می‌کند که شاید بیشترین نقد منفی را برای بازی در همین سریال دریافت کرده باشد.

سریال خانواده

خانواده-سرنا-سریکایا

«سرنا سریکایا» در نقش دوین و «کیوانچ تاتلیتوغ» در نقش اصلان سریال خوبی را با نام «خانواده» برای مخاطب بازی می‌کنند و طبعاً در این لیست هستند. سرنا دو شب گذشته به خاطر مراسم ازدواج دوست‌پسر قبلی‌اش با «الینا بوز» ویدئویی در حال شادی از خودش منتشر کرد که لقب بیشترین ویو در کمترین زمان هفته را گرفت.

سریال قضاوت

سریال-قضاوت

از آن سریال‌های نفس‌گیر. «پینار دنیز» در نقش جیلین و «کان‌ رگانجی‌اوغلو» در نقش ایلگاز در سریال قضاوت با بازی خوبشان از جمله نامزدهای این جشنواره هستند. برند معتبر و جهانی «بروکز برادرز» از اسپانسران لباس این سریال است.

سریال برادران و خواهران

«بورجو یازگی جاشکون» در نقش آسیه و «اونور سعید یاران» در نقش دوروک در سریال Kardeşler ve Kardeşler از نامزدهای این جشنواره هستند. سریالی پر بیننده که هر قسمت یک‌بار جان یک شخصیت را می‌گیرد. چیزی شبیه سریال «پهلوانان نمی‌میرند» خودمان! جدا لز شوخی؟ شما این سریال را به یاد دارید؟ ساخته‌ی ارزشمندی از «حسن فتحی».

سریال شربت زغال اخته

سریال-ترکی-شربت-زغال-اخته

از جمله نامزدهای این جشنواره می‌توان به «سیلا تورکوغلو» بازیگر نقش دوآ و «دوکان گونگور» بازیگر نقش فاتح در مجموعه تلویزیونی شربت زغال اخته Wild Mersini Şurubu اشاره کرد. سریالی اقتباسی از روی کتاب معروف که تغیبرات مهمی دارد. از آن موضوعات پرطرفدار جامعه‌ی ترکیه. زن، عشق، خیانت و استقلال.
بازیگران سریال «اگه خیلی دوست داشته باشی، چی؟»، «عمر» و «باشگاه» نیز در این لیست قرار دارند.

از حاشیه و جوایز جشنواره پروانه طلایی ترکیه چه خبر؟

نامزدها را شناختیم‌. اگر بیننده و مسلط به سریال‌ها و اخبار فرهنگی ترک باشید، حذف بعضی از نامزدها در ذهنتان انجام شده. ببینیم چقدر درست حدس زدید.

  • «پینار دنیز» از «قضاوت» برنده جایزه بهترین «بازیگر زن»
  • «صالح بادمجی» برنده جایزه بهترین «بازیگر مرد»
  • «چشم‌چران عمارت» برنده جایزه بهترین «سریال»
  • «سرینا سراکایا» و «کیوانچ تاتلیتوغ» برنده جایزه بهترین «زوج سریالی»
  • سریال «قضاوت» برنده جایزه «موفقیت»
  • «سیلا ترک اوغولو» از «شربت زغال اخته» برنده جایزه «ستاره نوظهور»
  • «هافسانور سانجاکتوتان» جایزه بهترین بازیگر «زن رمانتیک کمدی» و «کرم بورسین» جایزه بهترین «بازیگر مرد رمانتیک کمدی» و سریال «اگه خیلی دوست داشته باشی، چی؟» با بازی این دو بازیگر برنده جایزه بهترین «سریال کمدی»
  • «ملیس جیولک» و «زینب گور» سناریست‌های سریال «شربت زغال اخته» جایزه بهترین سناریست و «هاکان کیرواواچ» جایزه بهترین «کارگردان» را در جوایز پروانه طلایی دریافت کردند.
در پایان

از حاشیه‌های مهم این جشنواره غیبت و همراهی نکردن «مرت رمضان دمیر» با گروه «چشم چران عمارت» بود که تهیه‌کننده سریال با توضیح این که او در بیمارستان بستری است و زنده مراسم را دنبال می‌کند، این حاشیه را جمع کرد. بسیاری دعوای احساسی او با «افرا» را دلیل نیامدنش می‌دانند که بعید است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:13 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

هفده − سیزده =