«بیشتر مردم تصور می‌کنند برای دور شدن از زندگی روزمره باید به تعطیلات بروند‌ من معتقدم که می‌توان با ایجاد مکانی آرامش‌بخش در خانه می‌توانید هر روز به تعطیلات بروید. آن‌هم در خانه»
این حرف‌ها را «لوئیزا گری» متخصص «طراحی سالم» زده‌ است. من «نیوشا ثابت» هستم و درباره‌ی این موضوع برای شما نوشته‌ام.

«سلامتی در طراحی» یعنی چه؟

مطالعه طراحی سالوتوژنتیک به ما نشان می‌دهد که چطور یک طراحی ساده می‌تواند سلامت ما را بهبود ببخشد.
زمین دوست خوب ماست. اما آیا ما دوست خوب زمین هستیم. به اطراف خود، یعنی به خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، نگاه کنید. چقدر از مواد طبیعی در طراحی خانه استفاده کرده‌اید؟ خاک، گل، رنگ‌های طبیعی و …

گل و گیاه در خانه
یا به عبارتی برای چه به سفر می‌رویم؟ برای پناه بردن به گیاه، خانه‌های ساده و خلوت، دور بودن از شلوغی بوی خوب غذای سالم، عطر صبحگاهی باران روی خاک و … چرا این‌ها را در خانه نداشته باشیم. این خاطرات شادی‌آور می‌توانند حتّی در بخش کوچکی از خانه کنار ما باشند. در اولین برخورد می‌گویید نمی‌شود! اما چگونگی پذیرش این اخلاق کمک می‌کند زندگی آهسته و پایدار با استفاده از اصول طبیعت برای تنفس زندگی جدید همین‌طور ترمیم خانه برای خود بسازیم‌.

مهار فراوانی، شروع سادگی

حضور «فرش» دستبافت را جدی بگیرید. فرش‌ها با آن رنگ‌های طبیعی مانند یک روانشناس در خانه می‌مانند. طرح‌‌های بی‌نظیر و دستانی که برای شما آن را بافته‌اند از سفرهای پر هزینه هم مفید‌تر است. راه رفتن، نشتن یا حتی خوابیدن روی فرش‌های دستبافت زندگی را متفاوت می‌کند.

طراحی منزل زیبا
شاید گاهی از خودتان پرسیده باشید که نیاکان ما، اجداد ما چطور ی بدون بیماری طولانی عمر کرده‌اند آن‌ها طبیعی بودن را کف دست‌شان داشته شده‌اند.

خانه با ما حرف می‌زند

ازتباط با ما خانه از وقتی چشم باز می‌کنیم شروع می‌شود. دیدن خاطرات زنده به انگیزه می‌دهد. خاطرات زنده چه چیزهایی هستند؟
یادداشت عاشقانه، نقاشی فرزندان، تابلویی از یک چت خاطره‌انگیز، فضای اطراف ما سفر درونی ما را می‌سازد. وقتی این سفر درونی لذت‌بخش باشد، خستگی ما کمتر است. خانه باید با ما حرف بزند و چه خوب که با صدای کسانی که دوستشان داریم باشد.

طراحی خانه زیبا

عکس‌های چند نفره، عروسکی از یک سفر، سنگ کوچکی از یک اتفاق خوب همه و همه صدای خانه می‌شوند و به گوش ما می‌رسد‌.

تمام حواس را در نظر بگیرید

با استفاده از ترکیبی از چوب یا رایحه‌ی چوب سفر را به خانه بیاورید‌. حتماً دیده‌اید بسیاری کف‌پوش پارکت را شیک‌تر از سنگ یا سرامیک می‌دانند. از حس درونی خودمان به چوب حرف می‌زنیم. چوب ایجاد یک روایت چند حسی در خانه‌ است. بله، همه ویز در خانه عطر خود را دارد. یعنی مغز چند پوششی ما نسبت به هر وسیله‌ای تصویر، بو و دریافت خود را فعال می‌کند. از مواد طبیعی با رنگهای خنثی در ترکیب خانه استفاده کنید، از چوب و گیاه از داستان‌های کوچک خاطره‌انگیز تا رایحه ای از احتیاط، تازگی و زیبایی از آن شما شود‌.

دیوارها را تنها نگذارید

دکوراسیون داخلی شیک

دیوار خانه را دست تنها نگذارید. خانه را با سبکی ساده و خلوت می‌شود طراحی کرد اما دیوار خانه‌ی شما باید دست پر باشد. دیوارکوب‌ها، تابلوها و هر چه تاریخ یا تاریخی را برای شما زنده نگه می‌دارد قیمت سفر درونی شما را بالا می‌برد. گاهی یک بشقاب صد ساله گران‌تر از یک تابلوی طلا عمل می‌کند. رنگ زرد خانه را ناامن و مسافرتی جلو می‌دهد. به رنگ‌های باستانی پناه ببرید.

رنگ‌ تاج‌دار زیبایی

کوتاه می‌گویم. ما هر چقدر هم ثروتمند بوده یا بزرگ شده باشیم، خاک‌بازی را دوست داریم. خاک با آن عطر و رنگ جادویی‌اش دوستی ما با زمین را تمدید می‌کند. برای ترکیب رنگ‌های طراحی خانه سراغ طبیعت بروید. به پرندگان و رنگ‌هایشان دقت کنید. به کوه‌ها و اطرف. به دریا و ترکیب بی‌نظیر ساحل، به جنگل و درختان. برای ترکیب رنگ‌های شاد و درونی کافی است الگوی شما طبیعت باشد.

در نظر گرفتن این نکته‌ها می‌تواند با افزایش احساس رضایت و مثبت، سلامتی را بهبود بخشد، انگیزه را به خانه برگرداند‌ و شما را «هیچ‌یک» از دیگران جلو بیندازد. خانه کنج دنج همه‌ی ماست. فراموش نکنیم.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:23 خرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

سه × 1 =