این روزها که به واسطه‌ی فضای مجازی یا مطالعه سوشال مدیا راحت‌ به دنیای مد سفر می‌کنیم شاید به اصطلاحاتی برخورده باشیم که معنی‌شان را نمی‌دانیم. در این یادداشت من «زارا کیورک» خبرنگار «هیچ‌یک» در برلین شما را با مهم‌ترین اصطلاحات دنیای مد آشنا می‌کنم.

ران‌وی (Runway)

راهروی طولانی و عریضی که در شوهای مدلینگ برای نمایش لباس‌ها به کار می‌رود.
واژه انگلیسی Runway در لغت به معنی «باند» یا «راهرو» است. اما در دنیای مد، به استیج یا سکویی که مدل­‌ها روی آن راه می‌­روند Runway یا Ramp گفته می‌­شود. هر چن  به‌طور کلی در دنیای مد راون‌وی و کت‌واک هر دو به یک اندازه مهم و گاهی به‌جای هم استفاده می‌شود.

اوت‌کوتور

«اوت کوتور» یک عبارت فرانسوی به معنی «دوخت در سطح بالا» است. در دنیای مد به لباس‌هایی که ویژه و خاص با سفارش برای کسی دوخته می‌شود، می‌گویند.  یعنی این لباس‌ها انحصاری برای مشتری دوخته شده و تمام مراحل دوخت با دست آن‌هم توسط دوزندگان معروف و ماهر انجام می‌شود. پس قابل حدس است که پارچه‌ها گران‌قیمت انتخاب شده و قیمت لباس هم بالا خواهد بود.

سیلوئت

«سیلوئت» مهم‌ترین ویژگی یا اساسی‌ترین بخش در مورد طراحی لباس است.
 طراحان برای خلق ایده‌هایشان، قبل از هر چیز سیلوئت را در نظر دارند و می‌شود گفت اساسی‌ترین بخش در مورد طراحی لباس است؛ ابتدا نمای کلی را طراحی و سپس بقیه‌‌ی عناصر سبک را اضافه می‌‌کنند.

آرت‌دکو (Art deco)

استایلی که از ترکیب الگوهای هندسی دقیق با رنگ‌های روشن مانند زرد، سبز، طلایی، نقره ای و مشکی است.
شناسهٔ این سبک به‌کارگیری اشکال هندسی دقیق و جسورانه و رنگ‌های روشن است و آمیخته‌ای است از نوگرایی و طراحی‌های زینتی و گران‌بها. این جنبش که سال‌های اوج آن دههٔ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی بود، بر معماری، تزیینات داخلی، مُد، جواهرات و طراحی صنعتی تأثیر گذاشت.

آکسسورایزینگ (Accessorizing)

آکسسورایزینگ اصطلاحی انگلیسی بوده که به معنای اضافه کردن اکسسوری به لباس در پایان کار است.

کریز (Craze)

ترندی که برای مدت کوتاهی بسیار زیاد محبوب باشد.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آکسسوری, استایل, لباسبرچسب‌ها: , بازدیدها: 307
تاریخ انتشار:18 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − 5 =