استان بوشهر میراث‌دار تمدن بین‌النهرین و امانت‌دار دست سازه‌های دوران هخامنشی در حاشیه خلیج غران پارس خفته است. این استان بندری زادگاه شیردلان همیشه پیروز، جاشوهای جوانمرد و نخلستان‌های سینه سوخته است.

این سرزمین خاک پای سرداران دلاور تنگستان را چون توتیا به دیده کشیده و آبرودار جان‌فشانی مردمانی است که با نثار جان مقدس خویش خاک خشکیده این سرزمین را آبیاری کرده‌اند.

سواحل نیلگون بوشهر اجابتگاه ندای دعوت خلیج به سور و سات امواج، مرغان دریایی، آفتاب سرخ غروب و موسیقی سکوت است. بوخت اردشیر (نام بوشهر در گذشته) چشم به راه قدم‌های مسافرانی است که دل به زیبایی جنوب باخته‌اند.

گور دختر

گور-دختر-آرامگاهی-در-بوشهر

گور دختر مقبره خاندان هخامنشی

استان بوشهر پاسدار کالبد پاک دختران ایران زمین است؛ دخترانی که از دامان آنها پهلوانان پارسی پرورش یافته و از مام وطن حفاظت کرده‌اند. این آرامگاه که از بناهای تاریخی بوشهر است از لحاظ معماری شباهتی بسیار نزدیک به آرامگاه کوروش بزرگ دارد.

باستان شناسان عقیده دارند که یکی از بانوان خاندان کوروش چون همسر، مادر، خواهر یا دختر این پادشاه پرآوازه هخامنشی در این بستر آرمیده است. برای ساخت این بنای ۲۵۰۰ ساله از هیچ ملاتی استفاده نشده است و سنگ‌ها به سادگی روی یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کاخ بردک سیاه

قدیمی‌ترین بنای تاریخی بوشهر کاخ بردک سیاه است، که قدمتی به عظمت تاریخ هخامنشی دارد. اگرچه این کاخ ۲۵۰۰ ساله مورد بی‌مهری مطلق واقع شده؛ ولی اندکی از زیبایی خود را حفظ کرده، به نحوی که شباهت آن با کاخ آپادانای شوش انکار ناپذیر است. حفاری‌های انجام شده در این محوطه به کشف تندیس شاهزادگان هخامنشی و کتیبه‌های مختلف کمک کرده است.

عمارت‌ ملک

معماران فرانسوی با مصالحی که از خاک این سرزمین به دست آمده بود برای متمکن‌ترین فرد بوشهر بنایی احداث کردند که عمارت ملک نام دارد. این بنای صد ساله به سفارش محمد مهدی ملک التجار در خیابان ماهینی احداث شد که شامل بخش‌های مختلفی نظیر سالن‌های مخصوص ملاقات‌های رسمی، شاه‌نشین و حیاط‌هایی که با یکدیگر مرتبط هستند.

کوه نمکی جاشک

کوه-نمکی-جاشک-جاهای-دیدنی-بوشهر

گنبد نمکی جاشک

این گنبد نمکی یکی از جاهای دیدنی بوشهر است که بین دستان دیر و دشتی (نام دو شهرستان در استان بوشهر) قرار دارد. این کوه نمکی همچون کوه‌های آتشفشانی در حال فعالیت است و لباس پف دار سپید و کلاه نوک تیزش زیبایی خیره کننده‌ای خلق کرده است.

در مسیر کوه نمکی جاذبه‌های دیگری نیز وجود دارند. در حقیقت این موقعیت جغرافیایی زادگاه آبشارها، قندیل‌های متبلور و غارهای رنگارنگ نمکی است. رنگ‌های قرمز، سیاه، سپید و نارنجی جلوه‌ای تماشایی و کم‌نظیر پدید آورده‌اند که طبیعت دوستان را به سمت خود می‌کشند.

خلیج نایبند از جاهای دیدنی استان بوشهر

خلیج-نایبند-جاهای-دیدنی-بوشهر

خلیج نایبند کجاست؟

عسلویه یادآور میادین نفتی و گرمای طاقت فرسای جنوب است، اما در این خطه نفتی زیباترین جاذبه گردشگری بوشهر خفته است. خلیج نایبند عنوان افسونگرترین پارک دریایی ایران را یدک می‌کشد که تابلویی است سحرآمیز از شکوه درختان انجیر، لاک‌پشت‌های دریایی، پرستوهای رقصنده و صخره‌هایی که سر به دامان آب گذاشته‌اند. در محدوده خشکی این پارک گونه‌های قوچ و بز زندگی می‌کنند و در پهنه آبی آن دلفین‌های زیبا در گذر عمر به اکتشاف خلیج تا ابد فارس می‌پردازند.

کوه پَدری یا پردیس جم از جاهای دیدنی اطراف بوشهر

کوه-پدری-یا-کوه-پردیس-جم

کوه پدری یا کوه پردیس جم

در شهرستان جم از توابع استان بوشهر کوهی از دل خاک سر برآورده که شباهتی وافر به پوزه دارد و کوه پردیس یا پَدری نامیده شده است. در پیکان برافراشته این کوه که قلب کهکشان راه شیری را نشانه رفته آتشکده‌ای واقع شده که گفته می‌شود پدر یکی از پادشاهان اساطیری به نام جمشید پیشدادی در آنجا پای به عرصه گیتی نهاده و غسل داده شده است. بومیان در اطراف این کوه، تکه‌هایی از شیشه سیاه را پیدا کرده‌اند که فرضیه فرمانروایی جمشید را به واقعیت نزدیک می‌کند‌. این نقطه از استان بوشهر اهمیت خاصی در ادوار مختلف تاریخ داشته است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:7 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

نه − 8 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید