در دامان غربی ایران سرزمینی باستانی جا خوش کرده، که شهرتش را مدیون جنگل‌های بلوط و آبشارهایی است که چون گیسوان کودکان این دیار دست در دست باد می‌رقصند. این سرزمین چهار هزار ساله عنوان یکی از کهن‌ترین زیستگاه‌های بشر را از آن خود کرده و با آثار تاریخی و دیدنی متعدد به یکی از مقاصد برتر گردشگران تبدیل شده است. آثار باستانی و طبیعی استان لرستان دنیایی از ناگفته‌ها را در خود جای داده‌اند که باید کشف شوند.

اوج زیبایی در قلعه فلک‌الافلاک

قلعه-فلک‌الافلاک

اوج زیبایی در قلعه فلک‌الافلاک

قلعه فلک‌الافلاک به نام قلعه دوازده برجی نیز شناخته می‌شود، که «سپهر سپهران» ترجمه شده و به آسمان نهم اشاره دارد. در این قلعه که یادگار دوران ساسانیان است، دو‌ موزه برای آشنایی با آثار باستانی و سبک زندگی مردمان این خطه طراحی شده است.

این قلعه شگفت انگیز که به دژ شاپورخواست، نیز شهرت دارد بر بلندای تپه‌ای واقع شده که چشم اندازی زیبا به شهر دارد و وجود چشمه گلستان در جوار آن زیبایی خیره کننده‌ای خلق کرده است.

شاهکار معماری ایرانی در مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد یکی از بناهای تاریخی استان لرستان است، که در قرن دوم و سوم ساخته شده و به عنوان یکی از اولین مساجد ایران شناخته می‌شود. در ضلع میانی مسجد، طاقی وجود دارد که طبق تحقیقات انجام شده در گذشته آتشکده بوده و با گسترش اسلام، کاربری آن تغییر کرده است. گنبد بیست متری، دو گلدسته زیبا و شبستان از ویژگی‌های بارز این مسجد تک ایوانی هستند.

نقوش صخره‌ای هومیان

نقوش-صخره‌ای-هومیان

نقوش صخره‌ای هومیان

در شمال کوهدشت صخره‌ای واقع شده که قدمت نقاشی‌های روی آن به دوران پارینه سنگی می‌رسد. در کاوش‌های اخیر این منطقه، تکه استخوانی کشف شده که بیش از ۱۴۹ هزار سال قدمت دارد و به این ترتیب باستان شناسان با اتکا بر یافته‌های تحقیقاتی، قدمت این نقوش را ۹۰۰ تا ۲ هزار سال برآورد کرده‌اند. نقوش روی صخره‌ها به تصاویری چون لنگر کشتی و شکار دسته جمعی و فردی اشاره دارند و به رنگ‌های زرد و مشکی ترسیم شده‌اند.

کاروانسرای چمشک

قدمت این اثر تاریخی به دوران صفویه می‌رسد و از نوع کاروانسراهای سنگی است که روزگاری مردمان برای رفع خستگی، خود را به دامان آن می‌سپردند. روزگاران قدیم این کاروانسرا محل اتصال دو استان لرستان و خوزستان بوده است و در امتداد آن کاروانسراهای دیگری نظیر چارتا و اوسر قرار داشته‌اند.

در ساخت این کاروانسرای مربعی شکل، از خشت و ملات استفاده شده و به همت معماران با ناودان‌هایی سنگی، کنگره و بارو در نهایت زیبایی احداث شده است. در این مکان بخش‌های مختلفی برای رفع خستگی کاروان‌ها وجود دارد که بخش‌های جلویی مخصوص انسان و قسمت‌های پشتی برای حیوانات ساخته شده است.

تپه قلعه یزدگرد

در روستای بید از توابع اشترینان، قلعه‌ای باصلابت واقع شده که تپه قلعه یزدگرد نام دارد و در دشت سیلاخور آرمیده است. برای بازدید از این بنای تاریخی باید خود را به ۱۰ کیلومتری شمال بروجرد، یعنی عروس زاگرس در استان لرستان رساند. این قلعه همانند سایر بناهای تاریخی و باستانی از سنگ لاشه و ملات ساخته شده است.

بام لرستان نماد اقتدار و آرامش

بام لرستان یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در ارتفاعات کوه مدبه قرار دارد و منظره‌ای باشکوه از دامنه‌های زاگرس را به دیدگان میهمانان هدیه می‌دهد. تماشای آسمان شب و رصد ستارگانی که این تاریکی مطلق را زینت بخشیده‌اند، در رصدخانه کاسین لذتی وافر به همراه دارد. باغ وحش این مجموعه گردشگری فرصتی برای تماشای حیوانات و تلنگری است برای یادآوری وظیفه بشر در قبال آزادی و احترام به حریم آنها.

آبشار تله زنگ

آبشار-تله-زنگ

آبشار تله زنگ

این آبشار که به آبشار شوی نیز معروف است از جاهای دیدنی لرستان محسوب می شود که با صد متر ارتفاع چون بانویی گیسو کمند و بلند قامت بر شانه‌های لرستان ایستاده است. برای لمس این زیبایی باید دل را به مسیرهایی سپرد که به راستی آزمایی توان بشر می‌پردازند و در طول مسیر با درختان بلوط و بادام به عاشقان طبیعت «خسته نباشید» می‌گویند.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:27 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 − 4 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید