بیسکویت این خوردنی کار راه بنداز برای خودش روز جهانی دارد. امروز روز جهانی «بیسکویت» است با هم مروری روی خانواده‌ی این خوراکی داشته باشیم.

بیسکویت‌های اولیه

هنوز معلوم نیست که اجداد دوست عزیز ما «بیسکویت» دقیقاً کجایی بوده‌اند. هم‌چنان اعتقاد بر این است که بیسکویت‌ها برای اولین بار در حدود ۱۰,۰۰۰ سال پیش در چین ظاهر شدند، جایی که کیک‌های برنج خشک با کنجد و میوه ساخته می‌شدند. اما برخی هم او را به دوران نوسنگی ربط می‌دهند. عده‌ای اعتقاد دارند دست مردم «رم» را باید بوسید، بعضی‌ها هم یک راست به دوره‌ی هخامنشیان ربطش می‌دهند که هیچ‌کدام قطعیت ندارد. اما نکته‌‌ی مهم این است که بیسکویت‌ها یا جیره‌‌ی غذایی محسوب می‌شدند یا هضم‌کننده خوب غذا. چرا که در بیشتر فرهنگ‌ها در یک بازه‌ی تاریخی، بیسکویت‌ها را بعد از تمام شدن غذا می‌خوردند. شاید سرزمین اصلی ببسکویت معلوم نباشد اما دست‌کم می‌توانیم بگوییم در قرن ۱۴ محبوب دل‌ها و به لغت‌نامه وارد شد و دستور پخت پیدا کرد.

جهانگرد خانواده‌ی خوراکی

«بیسکویت‌ها» پایه‌ی اصلی سفر ها بودند. در کشتی‌های مسافرتی گوشت پیدا می‌شد و بیسکویت. ماندگاری بالا و وزنِ سَبک باعث شد، بیسکویت‌ها بهترین غذای سفری محسوب شوند. اولین نمونه‌ی استناد به این مثال مربوط به جیره‌ی غذایی کشتی در سال ۱۷۸۴ است.

بیسکویت‌های پستچی

روز-جهانی-بیسکویت-بیسکویت-پستچی

بیسکویت‌ ماندگاری بالا، بافت سخت و وزن سبکی داشت؛ پس به راحتی بهترین غذای سرباز‌های جنگی شد. جالب این جاست که سربازها از بیسکویت فقط به عنوان غذا استفاده نمی‌کردند. شکل سخت بیسکویت،ج آن‌ها را به خلاقیت وا می‌داشت و نامه‌های بسیاری برای دوست و خانواده بر تن بیسکویت‌ها نقش می‌بست.

یک بیسکویت سلبریتی

بیسکویت-تایتانیک

دوشنبه چهارم آبان یک مجموعه‌دار یونانی آخرین بیسکویت به‌جا مانده از کشتی تایتانیک، که تاریخ تولید آن به سال ۱۹۱۲ برمی‌گردد را به قیمت ۲۳۰۰۰ دلار از یک حراجی در بریتانیا خرید تا این بیسکویت گران‌ترین بیسکویت تاریخ نام بگیرد.
این بیسکویت که در یک پاکت نامه با نوشته «بیسکویتی از قایق نجات تایتانیک در سال ۱۹۱۲» قرار گرفته بود، تاکنون توسط جیمز فنویک یکی از مسافران کشتی کارپاتیا که برای کمک به مسافران تایتانیک رفته بود، نگه‌داری شده.

بیسکویت سرسخت و با جنبه

روز جهانی بیسکویت

«ساقه‌طلایی» یکی از چند بیسکویت شرکتی مطرح ایران است‌ در این سال‌های اخیر آنقدر که طنز از این بیسکویت نوشتند و ساختند هر بشری بود، اخم می‌کرد و بی‌حوصله می‌شد. اما این برند قوی‌تر از همیشه به کارش ادامه داد‌ چرا که بهترین و سراسری‌ترین شکل تبلیغ را بدون پرداخت هزینه از خود کرده بود

بیسکویت عزادار

شاید باورتان نشود اما بخشی از خانواده بیسکویت‌ فقط عزادار هستند. بله. در تاریخ بیسکویت‌های مخصوص مرگ هم داشته‌ایم. شغلی عجیب برای خانواده‌های فقیر. نام این شغل «گناه‌خواری» بوده است. این‌طور که فردی فقیر یا گناهکار به مراسم دفن می رفته و با خوردن بیسکویت از روی تابوت فرد مرده گناهان او را گردن گرفته و می‌پذیرفته. در نتیجه روح فرد مرده پاک و بی‌گناه دفن می‌شده. به سختی قابل باور کردن است اما حتی قرن‌ها این سنت ادامه داشته است.

حالا نوبت شماست. شما از خانواده‌ی بیسکویت چه چیزی را می‌دانید

 

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: خوردنی‌هابرچسب‌ها: , بازدیدها: 245
تاریخ انتشار:8 خرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

20 + چهار =