آمار نشان می‌دهد هواداران یک خواننده، وفادارتر از طرفداران یک بازیگر هستند‌. چرا که بازیگران توسط نقش و شخصیت دستکاری شده و گاهی هویت جدیدی پیدا می‌کنند اما خوانندگان به ترانه‌‌ها شخصیت می‌بخشند. برای همین تأثیر موسیقی بر روی مد جداناپذیر است. بعد از تأثیرگذران مد در ایران به سراغ تاثیرگذاران موسیقی غرب بر روی مد می‌رویم.

مایکل جکسون

کمتر کسی او را نمی‌شناسد. او، استایلش، سبک خوانندگی‌اش، شیوه‌ی اجرایش، هنجار شکنی‌اش و … حتی پس از مرگ هم مثل خون در رگ مد جای بود‌.
او یکی از مهم‌ترین فشن‌آیکون‌های موسیقی دهه‌ هشتاد محسوب می‌شود. معروفیت و محبوبیت او در نه در مرزهای کشورش بلکه در جهان به حدی فراوان بود که حتی جراحی‌های زیبایی‌اش مد شد و خیلی‌ها به او پیروی از او خودشان را به تیغ جراحی سپردند.
دستکش‌های پر زرق و برق، شلوارهای کوتاه، عینک آفتابی و رقص منحصر به فردش او را یکی از متفاوت‌ترین موزیسین‌های تاریخ موسیقی می‌کند.
کسی که بعد از گذشت ۱۴ سال از مرگش هنوز طرفداران زیادی در موسیقی و استایل دارد‌. بسیاری از دهه شصتی‌ها در مهمانی‌های آن سال‌ها مردان جوانی را به یاد می‌آورند که قرار بود «مایکل جکسونی» برقصند و سرْآخرش توانسته بودند روی زمین دو ثانیه معلق بمانند.

مدونا

طرفداران او شاید بیشتر از مایکل جکسون نباشد اما کمتر هم نیست. در دهه‌ی شصت به زور دعطیلات تابستانی مجله‌ای از آن‌سوی آب‌ها به دستم رسیده بود که بازنشر مصاحبه‌ای از مدونا با تیتر «می‌خواهم دنیا مرا بشناسد» بود. بماند که سوغاتی آورنده با درایت خودش عکس‌ها را کنده بود و مصاحبه پخش و پلا به نظر می‌رسید اما همین یک جمله برای من نوجوان کافی بود تا درباره‌ی او پرس‌وجو کنم. به‌نظر می‌رسد حالا که در سال ۱۴۰۲ و سال ۲۰۳۳ هستم تأثیر آن حرف کاملاً مشخص است. دنیا او را می‌شناسد.
چهره‌ی دست نخورده، آن خال روی صورت، صدایش و مدل اجرا و خوانندگی‌اش در کنار هنجارشکنی‌های زمان خودش در دهه‌ی هشتاد از او «مدونا» ساخت. اگر بگوییم مایکل جکسون اولین سیاه‌پوستی است که رنگ پوستش را تغییر داد. باید بگوییم مدونا اولین زن خواننده‌ای است که روی صحنه‌ی اجرا «بادی» پوشید.
صورت دست نخورده‌اش که در آن دوران زیبایی محسوب می‌شد، لباس‌هایش و حتی شیوه‌ی راه رفتنش به سرعت در میان جوانان فراگیر شد و او را به فشن‌آیکون تبدیل کرد.

شر

«شر» یکی از رویایی‌ترین خواننده‌هایی که روی مد تأثیر گذاشت. صدای بی‌رنظیر و لباس‌های مشکی‌اش او را با سرعت زیادی به سمت فراگیر شدن برد‌. او به‌عنوان تجسم خودمختاری زنان در یک صنعت مردسالار توصیف شده‌ است. «شر» نه تنها در صحنه بلکه در مهمانی‌ها هم درخشان بود. بسیاری از طرفداران همیشه منتظر او و سبک پوشش لباس‌هایش می‌مانند تا مطمئن شوند چه سبکی ترند خواهد شد‌.
شِر این خواننده، بازیگر و شخصیت تلویزیونی آمریکایی در رسانه‌ها معمولاً «الهه پاپ» نامیده می‌شود. او به دلیل صدای متمایز آواز خواندن و به دلیل کار در زمینه‌های مختلف سرگرمی، و همچنین پذیرش سبک‌ها و ظاهر متنوعی در طول شش دهه فعالیت حرفه‌ای خود همیشه یک فشن‌آیکون محسوب شده است‌

 

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: موسیقیبرچسب‌ها: بازدیدها: 282
تاریخ انتشار:24 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

نه − 2 =