استان همدان مهد شهرنشینی و تداعی‌کننده نام هگمتانه، یادگار ماد‌ها است. الواح، کوزه‌ها و دیگر اشیا یافت شده در بافت تاریخی این استان خبر از فرهنگ و تمدنی دیرینه می‌دهد. این استان بیش از ۱۷۵۲ مورد جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد که بسیاری از آن‌ها در لیست آثار ملی ایران جای گرفته‌اند.

با 10 جاذبه تاریخی و گردشگری همدان آشنا شوید

1. شیر سنگی، پیکره‌ای استوار در دل تاریخ

شهر کنونی همدان که مرکز فرماندهی ماد‌ها و پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده، مجسمه شیر سنگی را در دل خود جای داده است. این مجسمه که در آن زمان‌ها طلسم دوری از بلایا و سرما بوده، مهم‌ترین نماد‌های استان است.

مجسمه-شیر-سنگی

مجسمه شیر سنگی

2. گنبد علویان، بنای ماندگار سلجوقی

ساخت گنبد علویان به قرن ششم هجری برمی‌گردد و مقبره خاندان علویان است. این بنای تاریخی چهار ضلعی، در ابتدا مسجد بوده و بعد‌ها سردابی زیر آن ساخته شد. این مقبره اکنون بدون گنبد است و در نزدیکی امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد.

گنبد-علویان

گنبد علویان، بنایی بدون گنبد در همدان

3. مقبره استر و مردخای، افسانه‌ای ‌یهودی در شهر

استر و مردخای، عمو و برادرزاده‌ای ‌یهودی هستند که در این مقبره دفن شده‌اند. افسانه ورود این دو به دربار خشایار شاه و نفوذ آن‌ها به قلب پادشاه، سینه به سینه نقل شده است. این بقعه در ابتدای خیابان شریعتی در مرکز همدان قرار دارد.

مقبره-استر- جاذبه‌های تاریخی همدان

بقعه یهودی استر و مردخای

4. آرامگاه پورسینا، دانشمند نامی شرق

آرامگاه ابوعلی سینا، فیلسوف، پزشک و دانشمند پرآوازه ایران، یکی از مهم‌ترین نماد‌های همدان است. کمتر کسی ممکن است به این استان سفر کند و سری به این مقبره با شکوه با ستون‌های پابرجایش نزند.

آرامگاه-پورسینا

آرامگاه شیخ الرئیس (بوعلی سینا)

5. آرامگاه باباطاهر، عارف عریان

مقبره گنبد فیروزه‌ای باباطاهر، عارف دوبیتی سرای ایرانی را می‌توانید بر فراز تپه‌ای در غرب شهر همدان ببینید‌. قدمت بنای اولیه این آرامگاه به دوره سلجوقیان برمی‌گردد، و از آن زمان بار‌ها مورد مرمت قرار گرفته است.

آرامگاه-بابا-طاهر

آرامگاه باباطاهر شاعر ایرانی

6. تپه نوشیجان، آتشکده کهن آریایی

قلعه نوشیجان در حوالی روستای شوشاب ملایر، نیایش‌گاهی پر رمز و راز و یادگاری کهنه از عصر آهن است. بازمانده‌های این قلعه اکنون یک جاذبه تاریخی از سرزمین کهن ماد‌ها است که در عصر این پادشاهی، دژی مستحکم در برابر آشوریان بود. با نگاه کردن به بقایای این قلعه می‌توانید به اهمیت مقاومت این پادشاهی در برابر سرزمین‌های بین النهرین را پی ببرید.

تپه-نوشیجان

نوشیجان دژ و نیایش‌گاه مادی

7. کتیبه‌های گنج ‌نامه، گنجی نهان در دل سنگ

گنج‌نامه یک دهکده تفریحی و تاریخی در استان همدان است که گشت و‌گذار در آن یک روز فوق‌العاده را برای گردشگران رقم می‌زند. از جذابیت‌های تاریخی این مکان، کتیبه‌های سنگی پر رمز و راز آن است. برخی معتقدند که رمز گنجی پنهان، روی این الواح حک شده است.

کتیبه-گنج‌نامه-جاذبه های تاریخی همدان

کتیبه گنج‌نامه رازی در میان آبشار

8. بازار سنتی همدان، از راسته مسگری تا راسته چرم‌دوز ‌ها

بازار همدان در مرکز شهر همدان قرار دارد و به دلیل بافت تاریخی و مشاغلی مانند مسگری و زرگری از جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌آید. با گشت و‌گذار در راسته گیوه‌فروش‌ها، آهنگر‌ها، زرگر‌ها، چرم‌دوز‌ها، چاقو‌فروش‌ها وغیره به خوبی با هنر غنی مردمان این شهر آشنا می‌شوید.

بازارچه جولان، امام‌زاده یحیی، پل پهلوان‌ها، اسمعلی‌خان از دیگر بازارچه‌های معروف این سرای پرهیاهو هستند. این بازار که از دوره قاجار به جای مانده، کاروانسرا‌هایی تاریخی با معماری اسلامی را در خود جای داده است. از جمله آن‌ها می‌توانیم به کاروانسرای حسین‌خانی، شریفیه و میرزاقاسم اشاره کنیم.

بازار سنتی همدان

بازار سنتی مرکز شهر همدان

9. برج قربان، بنایی با گذشته ‌ای نا معلوم

در مورد این برج روایت‌های مختلفی وجود دارد و بنای اولیه آن احتمالا در قرن هفتم یا هشتم هجری ساخته شده است. از مجموعه بنا‌های تاریخی این مکان که شامل خانقاه، مدرسه، کتابخانه، مسجد وغیره می‌شود، تنها این برج باقی مانده است. برج قربان نزدیک به حاشیه جنوبی تپه مصلی در بافت کهن شهر همدان قرار دارد.

برج-قربان-همدان- جاذبه‌های تاریخی همدان

برج قربان همدان

10. تپه تاریخی هگمتانه، موزه ای پر از شگفتی

تصور کنید در شهری باستانی قدم می‌گذارید که هزاران سال از قدمت آن می‌گذرد. سفر به استان بدون تردید حس و حالی عجیب در شما ایجاد خواهد کرد.

جاذبه های تاریخی همدان

شهر هگمتانه قدیمی‌ترین پایتخت ایران

 آثار باستانی کشف شده این شهر کهن را در موزه این مجموعه تماشا و از کلیسای گریگوری استفان (۱۶۷۶ میلادی) دیدن کنید تا گوشه‌ای از تاریخ این خاک را از نزدیک دیده باشید.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:6 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + ده =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید