یکی از شهرهای کویری و پر از جاذبه طبیعی ایران، گرمسار است که به شهر «آفتاب تابان» نیز مشهور است. واقع در استان سمنان در مجاورت کویر است. در گذشته (دوره اشکانیان) نام گرمسار «خواران» بوده است چرا که و ارتفاع کمتری نسبت به شهرهای اطراف دارد.

جاذبه های گردشگری گرمسار

جاذبه-های-گردشگری-گرمسار

گرمسار شهری پر جاذبه از جمله پارک ملی کویر، یعنی بزرگترین و قدیمی ترین منطقه حفاظت شده ایران است، همچنین مجموعه سیاهکوه که در ارتفاعات سیاهکوه قرار دارد و اهالی به آن قصر میگویند. البته جاذبه ­های گرمسار بیش از اینها است و در این مختصر به چند نمونه آن اشاره میشود.

کوه اژدها در گرمسار

کوه اژدها

کوه اژدها

یکی از نماهای جالب گرمسار کوه اژدها است،  چین خوردگیهای عحیبی  که به اژدها تشبیه شده وجود آورده است، این چین خوردگی ها که پدیده زمین شناسی هستند و بر اثر واکنشهای طبیعی  و ترکیب و چیدمان سنگ ماسه، شن و نمک نقش جالبی را به وجود آورده است ساختاری منحصر به فرد است.

معادن نمک از جاذبه های گرمسار

بی شک از جاذبه­ های گرمسار معادن نمک است؛. معادن نمک که در واقع تونلهای نمکی و غارهای دست کند و جاذبه­های بسیار زیبایی در دل این منطقه هستند و گردشگران برای دیدن این غارها است که به این منطقه می­آیند.

معادن نمک در گرمسار

معادن نمک در گرمسار

نمای بیرونی غارها شبیه به کوه است و دهانه کوه ها برای استخراج نمک باز میشوند و این معادن تا زمانی که به آب نرسند قابل استفاده هستند، اما با رسیدن به آب بهره برداری نمک بی فایده است و معادن اصطلاحا متروکه میشوند و برای استخراج نمک معدن جدیدی حفر شود.

درون این غارها قندیل های نمکی و ستونهای بزرگ و عظیمی از  نمک وجود دارد که منظره منحصر به فردی را به وجود می­آورند.

فراموش نکنیم این معادن بخش اعظم نمک مصرفی ایران را تامین می­کند.

غارهای-نمک

غارهای-نمک

تفرجگاه بنه کوه 

بنه کوه در شمال گرمسار و در مسیر مازندارن است که از نظر تاریخی و نظامی اهمیت ویژه ای دارد.

ایستگاه-راه-آهن-بنکوه

ایستگاه راه آهن بنکوه

ایستگاه راه آهن بنکوه یکی از قدیمی ترین ایستگاه­های ایران است که یادگاری از دوران اولیه احداث راه آهن در ایران است. اینجا در این ایستگاه متروکه، تاریخ  حضور دارد. ایستگاه بنکوه همزمان با احداث راه آهن شمال کشور در زمان پهلوی اول ساخته شد و سند آن مهری پهلوی است که به نشان تایید کیفیت روی ریلها حک شده است.

دریاچه سبز

یکی از شگفت انگیزترین دیدنی­های گرمسار دریاچه سبز است، دریاچه­ای واقع در صخره­ها و تپه­ های سفید نمکی که با رنگ سبز درخشان در تضاد با رنگ محیط چون زمردی می­ درخشد.

حوضچه سبز گرمسار

خواص درمانی دریاچه سبز

این پدیده  فوق العاده علاوه بر زیبایی خواص درمانی هم دارد و  با توجه به غلظت املاح آب برای تسکین دردهای مفصلی و پاکسازی بدن مناسب است.

دیدن گرمسار یکی از تجربه ­های به یاد ماندنی خواهد شد، پس این تجربه را از دست ندهید.

 

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 آبان, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − دوازده =