استان تهران شهر فرنگ ایران است که گوشه و کنار آن هزار و یک شب را نقالی می‌کند. تهران یارغار ری‌شهر پهلو به پهلوی پنج رفیق دیرین خود مازندران، مرکزی، سمنان، قم و البرز ایستاده و طلایه دار پرجمعیت‌ترین استان این مرزوبوم است.

دلربا، دلفریب، دل‌انگیز و دلاویز محصور شده در کوه‌ها و کویر بر دامان البرز می‌درخشد؛ چون الماسی نادر و‌ گم می‌کند آدمی را در هیاهوی خیابان‌های پر رمز و رازش. ‌

تهران است و خیابان ولیعصر و درختان کهن‌سال بلندقامتی که شاهدان زنده تاریخ این دیار هستند و لحظه به لحظه آمد و شد مردمان را در جریده خیال خویش ثبت و ضبط می‌کنند. تهران این شهر هزار رنگ و زبان را باید دید و شنید و نوشید

خیابان ولیعصر و درختان فرسوده

خیابان-ولیعصر-تهران

خیابان ولیعصر پیر دانای استان تهران است که چون کمربندی زرین به دور نیمه شرقی و غربی این اقلیم تنیده است. چنارهای بلندترین خیابان خاورمیانه که مثال پرچمی برافراشته‌اند، تداعی‌ کننده روزگاران قند و زهر و واپسین هستند. از زیبایی‌های بی‌حد و حصر این خیابان می‌توان به کاخ مرمر، کاخ سعدآباد، پارک دانشجو، پله‌های رنگین، پارک ساعی، و موزه زمان اشاره کرد.

پارک ساعی خلوتگاهی در دل ولیعصر

پارک ساعی یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران است. این زیبای ۱۲ هکتاری در قلب خیابان ولیعصر واقع شده که مربوط به زمان پهلوی بوده و حاصل دسترنج مهندس ساعی (بنیان‌گذار سازمان جنگل‌ها و مراتع) پدر جنگلبانی ایران است.

باغ ژاپنی این پارک و پرندگان رنگارنگ پای خیال را می‌کشاند به آن‌سوی مرزها و با خنکای نسیم غروب تقدیسش می‌کند‌. درختان سرو، افرا، یاس، کاج، چنار، و ژنیگو با طاووس، طوطی، قو و مرغابی فروتنانه تمثالی رؤیایی آفریده‌اند که چون برمودا دست بشر را گرفته و به سمت خویش می‌کشند، کششی طرب انگیز که سفری است بی‌بازگشت برای تکه‌های روح آدمی.

موزه جواهرات ملی ایران از جاهای دیدنی تهران

جواهرات-ملی-جاهای-دیدنی-تهران

موزه جواهرات ملی ایران نمایشگاه کیان وطن

گنجینه جواهرات ملی نمایشگاهی است از تاج و تخت پادشاهان ایران. در این موزه درخشان، جواهراتی چون دریای نور، تخت طاووس و تاج کیانی به نمایش درآمده‌اند. اینجا بهشت گوهرشناسان است و بازدید از آن سفری است به اعماق زمین و کاوش قلب زرین آن.

باغ گیاه‌شناسی نمادی از چهار سوی گیتی

باغ گیاه‌شناسی یکی از جاذبه‌های گردشگری و از جاهای دیدنی تهران بوده که میزبان مخلوقات چهار سوی جهان است. باغی مخملین، باشکوه، خیره کننده و زوال ناپذیر در منطقه چیتگر تهران که بستر گیاهان اروپایی، آمریکایی، ژاپنی، قفقازی و چینی است. در این جنگل کوچک باید دست کودک بازیگوش درون را رها کرد که پای کوبان غریو شادی سر دهد و در دستان جادویی این قطعه بهشتی رقص کنان و خنده کنان به اکتشاف جهانی نو بپردازد.

کاخ موزه سعدآباد حیاط خلوت تاریخ

کاخ-سعد-آباد-بناهای-تاریخی-تهران

کاخ سعدآباد نظاره‌گر تاریخ این مرزوبوم است؛ راوی پیدا و پنهان ایران زمین که با چشمه، رودخانه، قنات، جنگل و گلخانه آذین بسته شده و چه رازها که در گِل و خشتش ماند و در گورستان تاریخ مدفون شد. سعدآباد مجموعه‌ای است شاهانه از کاخ‌های متعدد که در دوران پهلوی بر تعداد آنها نیز افزوده شد. در این کاخ موزه تندیس‌هایی بی‌شمار به چشم می‌خورند که از این میان می‌توان به تندیس آرش کمانگیر و شیرسنگی اشاره کرد.

دربند و درکه میزبان اکسیژن خالص

دربند-و-درکه-جاهای-دیدنی-تهران

گردش در دربند و درکه سفری است کوتاه در سرزمینی اساطیری که در آن خبری از بوق ممتد ماشین‌ها، ترافیک و هوای آلوده نیست. هرآنچه در این پهنه رؤیایی وجود دارد، دست به دست هم داده که روح جفا دیده بشر را به سر منزل آرامش برساند؛ زنگار از روان او بزداید و با صدای پای آب به جهان دیگرش ببرد. جهانی زیبا دستانش را به سمت انسان گشوده و در انتظار است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:9 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

18 − 10 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید