شرقی‌ترین نقطه ایران، قهستان هخامنشیان (قهستان در عربی به معنای کوهستان است) آنجاست که کمرسرخ و شاه‌کوه سربه‌آسمان، تیغ به دست و خبردار ایستاده‌اند. استان خراسان جنوبی نام قدیمی خود (قهستان) را وامدار همین نگهبانان وفادار است که آن را در آغوش گرفته‌اند.

شهری که خطوط پررنگی از تاریخ ایران را بر تن کوه‌ها، دشت‌ها و دره‌های خود دارد. در این دیار طبیعت و تاریخ توأم شده‌اند و با هر قدم در آن احساساتی همچون آرامش، ایستادگی، افتخار و گاه حتی ترس و هیجان را تجربه خواهید کرد.

خراسان جنوبی آنجاست که در دل کویر و دشت‌های خشک، باغ گلشن می‌بینید. همان‌جا که تورانشاه، سپهسالاری و ابن‌حسام خوسفی سر به خاک سپرده‌اند. خراسان جنوبی آن فرزند ایران است که سرگذشت خود را در موزه‌های مختلف به نمایش می‌گذارد و برخی مردمان آن همچون روستاییان ماخونیک در ورق‌های پیشین تاریخ مانده‌اند.

روستای-ماخونیک-بومگردی-خراسان-جنوبی

سرزمین لی لی پوت ها در ایران!

شاید اولین بار است که می‌شنوید در ایران سرزمینی مخصوص لی‌لی‌پوت‌ها داریم. روستای ماخونیک در استان خراسان جنوبی به دلیل کوتاه‌قدی مردمان به عنوان سرزمین لی‌لی‌‌پوت یا کوتوله‌ها شناخته‌ ‌می‌شود.

کوتاه‌ قدی مردمان تنها شگفتی این روستا نیست و سبک زندگی و عقاید آن‌ها تعجب بسیاری را برانگیخته است. مردمان این روستا گویی در ورق‌های پیشین تاریخ زندگی می‌کنند. آن‌ها خانه‌هایی با ابتدایی‌ترین مصالح ساختمان‌سازی، بدون پنجره و با سقف‌هایی از شاخ درختان پایین‌تر از سطح زمین دارند.

مردمان ماخونیک با لباس‌هایی مشابه بلوچ‌ها و کدراک (کفش محلی)، تلویزیون را یک شیطان و سیگار کشیدن، گوشت و چای خوردن را گناه می‌دانند. تجربه سفر در زمان با ماخونیک در ایران یک تجربه واقعی است.

لمس ترس و هیجان با کال جنی یا دره جن ها !

کال-جنی--دره-جن-ها

کویرها، زیباترین دارایی‌های استان خراسان جنوبی هستند. اگر کویر دوست یا عاشق هیجان توأم با ترس هستید، پس از کویرهای حلوان و شیرویه مستقیم به کال جنی بروید. کال جنی یا دره جن‌ها، دره‌ای افسانه‌ای در دل کویر خراسان است.

دره‌ای که مردمان باور دارند محل زندگی جن‌ها است. اگر می‌خواهید بدانید این باور درست است یا نه فقط در کال جنی قدم بگذارید. طی سالیان دراز، آب‌ها با کوبیدن خود به صخره‌های کال جنی آن‌ها را پر از پیچ وخم‌های عجیب کرده‌اند.

وقتی باد می‌خواهد از آن‌ها عبور کند، در پیچ ‌و خم‌ها گیر می‌افتد و صداهایی وهم‌انگیز برای نجات سر می‌دهد که گویی جن است. حضور در کال جنی، شنیدن این صداها و افسانه‌های آن برای شما ترسناک‌ترین و هیجان‌انگیزترین تجربه را بدون وسایل شهربازی رقم می‌زند.

 باغ گلشن بهشتی در قلب جهنم!

باغ-گلشن-بومگردی-خراسان-جنوبی

عجیب‌ترین نقطه استان خراسان جنوبی آنجاست که وسط گرمای جهنمی به باغی با آب روان و درختان زیبا می‌رسید. باغ گلشن در بهترین شهر خراسان جنوبی، نمونه‌ دست‌ساز بشری از بهشت در اواخر پادشاهی زندیه و اوایل قاجار است که هرم آتشین گرمای طبس را از تن بیرون می‌کند.

به باغ گلشن که رفتید، وقتی مطمئن شدید که این یک خواب نیست، بیدار و هوشیار از عمارت سردر باغ، معماری خاص آن و موزه ژئوپارک شهر طبس دیدن کنید. اینجا طبیعت و تاریخ، زیبایی بس عجیب و خیره‌کننده‌ای آفریده‌اند.

موزه و قلعه یا چشمه آب گرم؟

بومگردی-خراسان-جنوبی

هرچه در این شهر سفر کنید، دیدنی‌ها بی‌پایان است. اگر تاریخ‌دوست هستی، از شهر کوتوله‌ها که گذشتی؛ هنوز قلعه‌های فورگ، بیرجند و شاهدژ نهبندان دیدنی‌ها برای تو دارند. موزه‌های میراث پهلوانی بیرجند، اشیا مردم‌شناسی خضری، موزه خصوصی بشرویه و چندین موزه دیگر در بزرگ‌ترین شهرستان و کوچک‌ترین شهرستان استان خراسان جنوبی منتظر تو هستند تا آثارشان را نشان دهند.

این شهر برای طبیعت‌دوستان هم پیشکش‌هایی مثل آب‌گرم دیگ رستم، بند دره، چشمه مرتضی‌علی و غیره را دارد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:11 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

یک × 4 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید