خراسان جنوبی، نگینی در شرق با فرهنگی غنی که تابستان‌های زعفرانی و دیدنی دارد. این استان اگر چه هوای گرم و بیابانی دارد؛ اما عشقی که با خاکش ترکیب شده کشاورزی را رونق داده است. این سرزمین با حدود هزاران سال سن، بستر افتخارات فراوانی بوده است و چون مادری پر از عشق، انسان‌های شریف و علمای بزرگی در خاک و دامان خود پرورانده.

خراسان-جنوبی
وسیع؛ هم‌چون دل مردمانش

این منطقه همچون دل مردمانش بسیار وسیع بوده و سومین استان پهناور ایران زمین است. استان خراسان جنوبی آغوش پر مهر خود را به اندازه مساحتی معادل ۱۵۱.۱۹۳ کیلومتر مربع گشوده و با استان‌های یزد، اصفهان و سمنان، سیستان و بلوچستان و کرمان هم جوار شده است و با کشور افغانستان نیز مرز مشترک دارد.

در استان خراسان جنوبی گشتی بزنیم

پیشینه بلند استان خراسان جنوبی، پیام‌های ناگفته‌ای از تاریخ در دل خود جای داده است. سنگ نگاره پر رمز و راز کال جنگال از قدیمی‌ترین جاذبه‌های این خطه، یادگاری است از دوران اشکانیان. در نقطه به نقطه این خاک، جاذبه‌های غیرمنتظره‌ای آرام گرفته‌اند؛ شگفت انگیز نیست که از یک سوی چشمه آب گرم می‌جوشد و در سوی دیگر آن آبی خنک در جریان است؟ این چشمه منحصر به فرد چشمه مرتضی علی نام گرفته و در شهرستان طبس آب‌هایی پر از شور زندگی از قلب خود به سطح زمین روانه می‌کند. و اما باغ گلشن طبس، نگینی سرسبز در سرزمینی بیابانی. ترکیب گیاهان خاص با آب جاری در حوض و عمارتی سنتی گرمای شهر را از ذهن گردشگران پاک می‌کند.

باغ-گلشن-طبس

برکت کشاورزی و مراسم شکرگزاری

در کنار آب و هوای نسبتاً خشک و بیابانی، خاک گرم این دیار برکت را از مردمان خود دریغ نکرده و به زندگی آنان رنگ زرشکی و طعم عناب اضافه کرده است. استان خراسان جنوبی با کسب نخستین جایگاه در تولید محصولات زرشک و عناب و دومین جایگاه در تولید زعفران و پنبه، در میان دیگر استان‌های ایران زمین افتخار آفرینی کرده است. اما فقط این نیست؛ علاوه بر گل‌های زعفران با عطر جان بخششان، بستر این سرزمین مکانی مناسب برای پرورش گل‌های سرخ انار نیز است. به برکت خاک این منطقه، شهرستان فردوس با انارهای خود، اسم و رسمی بر هم زده و سومین تولید کننده انار ایران شده است.

از تولید کنندگان بزرگ انار باشی و یلداهای مجلل نداشته باشی؟ مردمان خراسان جنوبی توجه بسیار خاصی به شب یلدا دارند و یلدای خود را با انارهای فردوس و شیرینی محلی کف به صبح می‌رسانند. علاوه بر آن برای پاسخ به لطف و سخاوتمندی خاک سرزمینشان، مراسم کاکل و شکر گزاری در کشاورزی برگزار می‌کنند تا همواره قدردان این هدایا از طرف طبیعت باشند.

بناهای-تاریخی-خراسان-جنوبی

دستان مردم خراسان جنوبی معجزه می‌آفریند

با وجود این که خراسان جنوبی از نظر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و کشاورزی شهره عام و خاص است اما مردمان این خطه با هنر خود نیز به جاذبه‌های منطقه افزوده‌اند. دستان مردمان این استان فقط در کشاورزی معجزه‌آفرینی نکرده است و ارزش‌های بی نظیری با گره و نخ خلق کرده است. تاروپود گلیم‌ها، حصیرهای بافته شده، قالی‌های دستبافت، جاجیم‌های اصیل و گیوه‌های بافتنی با زبانی از جنس هنر درباره زندگی و فرهنگ خراسان جنوبی سخن می‌گوید.

خراسان جنوبی با طعم‌های پرطرفدار

هنگامی که طعم یک غذا ترکیبی از اصالت و هنر دستان مردمان آن منطقه باشد؛ حتماً به‌یادماندنی خواهد بود. زادگاه قوروت یا همان کشک به همراه بادمجان که در تمام ایران زمین محبوب و پر طرف‌دار می‌باشد، استان خراسان جنوبی است اما راز و سبک پخت آن در این منطقه با دیگر کشک بادمجان‌های ایران متفاوت است. حال که صحبت به خوشمزگی خراسان جنوبی رسید، نباید بلغور، اشکنه و آش شلغم این منطقه را فراموش کنیم.

جاهای-دیدنی-خراسان-جنوبی

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:30 تیر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

سه × 3 =