مگر می‌شود به استان خراسان جنوبی سفر کنید و از خوراکی‌های بومی و محصولات آن نخورید؟ شرقی‌ترین خطه ایران تنها حدود یک دهه است که استقلال دارد، اما قدمت تاریخ، فرهنگ و رسومات آن به سال‌های دور برمی‌گردد.

عجیب است اما در این شهر کویری بسیاری از مردمان با خاک و آب آن زندگی می‌گذرانند. چراکه خاک این دیار برای پرورش انواع قرمزیجات از گران گرفته تا ارزان، از ترش گرفته تا شیرین و از میوه گرفته تا پرچم گل‌ها خیلی خوب مادری می‌کند.

همچنین کدبانوان این شهر از مادران و مادربزرگان خود هنری را به ارث برده‌اند که با آن از مهمانان سرزمین خود پذیرایی می‌کنند. بازماندگان خراسان بزرگ چنان دستی به طبخ دارند که اگر به آنجا سفر کنید و از خوراک بومی آن بچشید، محال است انگشتان خود را نخورید!

خوراک-بومی--خراسان-جنوبی

قرمزیجات خراسان!

خاک کویری پایانی‌ترین نقطه شرق ایران، دست‌ودل‌بازترین مادر هزاران ساله یاقوت‌های خوراکی است. خاک استان خراسان جنوبی مهربانانه کودکان یاقوتی خود را وسیله‌ای برای گذران روزگار مردمانش و لذت اطرافیان قرار می‌دهد.

چراکه هر ساله در این خاک مقادیر بسیاری از عناب، زرشک، انار و زعفران کشت و به شهرها و حتی کشورهای دیگر صادر می‌شود. هر یک از محصولات ارگانیک خراسان جنوبی سرپرستان گروه‌های خود در ایران هستند و مهربانی را از مادر خاکی خود به ارث برده‌اند. این محصولات حدود 80 تا 95 درصد از نیاز کشور و صادرات را تامین می‌کنند.

پس به یاد داشته باشید که به هر کجای این دیار سفر کردید، مشتی از یاقوت‌های ارزشمند و خوراکی آن را با خود بیاورید که هیچ جای دیگر مانندی برای آن‌ها پیدا نمی‌کنید.

سوغات-و-محصولات-خراسان-جنوبی

انگشت هایتان را نخورید!

زنان و دخترانی که از خاک دست‌ودل‌باز کویر سر برداشته‌اند نیز همانند او خویی مهربان در سر انگشتان هنرمند خود دارند. زنان هنرور استان خراسان جنوبی غذاهایی طبخ می‌کنند که به اندازه تاریخ خراسان بزرگ قدمت دارند.

خوراک بومی خراسان جنوبی و ویژگی‌های آن ها که هوش را از سر و انگشت از دست می‌ربایند، عبارت هستند از:

قروت، کشک بیرجند در تقارچه چه می کند!

غذای محلی بیرجند قروت یا قروت بادمجان است. با تلفظ اسم آن آب در دهانتان افتاد؟ این غذا با کشک محلی این شهر، گردو، آب، پیازداغ و با روغن حیوانی طبخ می‌شود. ساییدن کشک‌ها و گردو در تقارچه است که این غذا را بسیار لذیذ می‌کند.

قروت-کشک-بیرجند-خوراک-بومی

شلغم بدمزه و خوشمزه ترین خوراک خراسانیان!

شلغم شاید بدمزه‌ترین خوراکی باشد، اما نه در آش شلغم خراسان! آش شلغم ترکیبی از برنج، گوشت چرخ‌شده، پیازداغ، لپه و روغن است که در زمستان کویر استان خراسان جنوبی سرما را از سرتاسر وجود می‌زداید. نمک و فلفل و زردچوبه، سه رفیق هم‌پیاله بخشنده طعم خوش به این غذا هستند.

کشک سالاری با دستورپختی دشوار و طعمی بی مثال!

سالار خوراک‌های بومی این دیار با خاص‌ترین طعم از آرد، سیاه‌دانه، گوشت خورشتی، سیر، ماست، پیاز، گردو، آب و روغن تشکیل می‌شود. کدبانوان خراسانی با دارچین، زعفران، نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به این غذا طعم می‌دهند. این سوغات خراسان را تیلیت بخورید تا متوجه چرایی به سختی‌ افتادن بانوان خراسانی برای طبخ این غذا شوید

کشک-سالاری-غذای-محلی-خراسان-جنوبی

اشکنه بلغور شیر بخوریم یا بلغور پلو؟

برخلاف کشک سالاری، بلغور پلو استان خراسان جنوبی تنها در سی دقیقه آماده می‌شود. این غذا ترکیبی از بلغور، گوجه، پیاز، عصاره مرغ، روغن زیتون، فلفل چیلی و نمک و فلفل است که با آن سلول‌های بدن شما غنی از ویتامین می‌شوند.

اشکنه بلغور شیر دیگر هنر طباخان این سرزمین است که ترکیبات آن در نامش آورده شده‌اند. بین این دو غذا دودل نشوید و هر دو را امتحان کنید. نه‌تنها چیزی را از دست نمی‌دهید بلکه تجربه‌ای وصف‌نشدنی خواهید داشت.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:1 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

3 × یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید