استان سمنان، سرزمینی با اقلیم کوهستانی، کویری و جنگلی، محصولاتی در خود می‌پروراند که در تمام ایران پر آوازه است. خربزه گرمسار، پسته دامغان و انگور شاهرود از بهترین محصولات کشاورزی و باغداری این استان است. سرزمین گل‌های نرگس از گذشته دارای مردمان هنرمندی بوده که آش‌ها، خورشت‌ها، ته چین‌ها و پلو‌های خوش طعم و عطری از آن‌ها به یادگار مانده است.

لیست غذاهای محلی و سنتی استان سمنان

شله قروت، آش نذری میامی

شله قروت یک غذای بومی با قدمت ۱۰۰ ساله است، که بیشتر اهالی شهرستان میامی آن را می‌پزند. این آش از گذشته تا کنون در روز تاسوعا پخته و توزیع می‌شود.

شله-قروت

شله قروت غذای سنتی روز تاسوعا

لپه قورمه

لپه قورمه نوعی خورشت است که شباهت زیادی به قورمه سبزی دارد. با این تفاوت که به جای گوشت و لوبیا داخل آن مرغ و لپه می‌ریزند.

آبگوشت خربزه

آبگوشت خربزه که در زبان محلی کالک قلیه نام دارد، با خربزه درست می‌شود. به این صورت که به جای آب آبگوشت، داخل آن آب خربزه می‌ریزند و دیگر مواد آن همان موادی است که در آبگوشت معمولی به کار می‌رود. شاید این غذا برایتان عجیب باشد اما خوب است بدانید که خواص درمانی دارد و حتی ثبت ملی شده است‌.

مانی پلو دامغانی

مانی پلو که اهالی دامغان درست می‌کنند، یکی دیگر از غذا‌های محلی استان سمنان است. این غذا با برنج، لپه و کشمش پلویی پخته می‌شود و زیره سیاه به آن طعم و عطری خوش می‌دهد.

مانی-پلو-دامغان

مانی پلو دامغان

خورشت هویج و پسته

سمنانی‌ها یک غذای خوشمزه محلی دارند که در بسیاری از مهمانی‌های‌شان نیز آن را می‌پزند. این آش که خورشت هویج و پسته نام دارد علاوه بر خلال پسته دامغان و هویج، داخل آن برنج و سینه مرغ ریخته می‌شود. به آن شکر، آبغوره و زعفران هم اضافه می‌کنند. خورشت اسفناج گردو و خورشت آلو گردو از دیگر خورشت‌های بومی سمنان است.

خلال پلو

این غذای خوشمزه با خلال پسته، خلال بادام، خلال پرتقال و خلال هویج طبخ می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد.

ته چین‌های سمنانی

سمنان، استان ته چین‌های خوشمزه است. ته چین اسفناج، ته چین شهمیرزاد، ته چین کشمش و لپه و ته چین گوشت گرمسار از جمله این غذا‌ها است.

چرتمه پلو

این غذای محلی درواقع یک نوع خورشت است، که با جگر سیاه، دنبه، ماست، سیر و ادویه‌های مخصوص درست می‌شود.

چرتمه-پلو

چرتمه سمنانی با جگر سیاه

سبزی پلو دامغانی

یکی از محبوب‌ترین غذا‌ها در ایران سبزی پلو است. سبزی پلوی دامغانی با ترکیبات و روش خاصی آماده می‌شود. کدو حلوایی و بادمجان از موادی است که در این غذا به کار می‌رود.

محصولات و خوردنی‌های معروف استان سمنان

خربزه و انار گرمسار

نام خربزه گرمسار از بین تمامی محصولات و خوراکی‌های بومی استان سمنان خودنمایی می‌کند. زمین‌های ایوانکی گرمسار میزبان درختان سربرآورده انار‌های سرخ است که در بین مردم این سرزمین کویری محبوبیت بالایی دارد.

پسته دامغان، طلای خندان سمنان

باغات انبوه در کوچه پس کوچه‌های دامغان، دربرگیرنده پسته‌های خندانی است که گویی شاخ و برگ درختان، لطیفه‌هایی در گوش این‌ها زمزمه می‌کنند. پسته دامغان نه تنها در دل ایرانیان جای دارد، بلکه سفری دور و دراز هم به کشور‌های دیگر در پیش می‌گیرد و جزء محصولات صادراتی مهم کشور است.

باغ-پسته-دامغان

باغ پسته دامغان

انگور شاهرود

یکی از خوش طعم‌ترین انگور‌های ایران انگور شاهرود است که همچون لعل و یاقوت از درختان پربار باغات این شهرستان جلوه‌گری می‌کنند. انگور لعل سفید و سیاه و انگور دوشابی از بهترین انگور‌های شاهرود و حاصل دسترنج و ماهرانگی باغداران این خطه هستند.

گل نرگس سمنان

پاییز و زمستان که از راه می‌رسد، عطر گل نرگس مشام گلکاران سمنانی را پر می‌کند. عطر و بوی نرگس‌های این استان با دیگر مناطق کشور تفاوت‌هایی دارد. کاشت این گل نیز به شیوه‌ای منحصر به فرد انجام می‌شود. کاشت سنتی گل نرگس در استان سمنان در لیست آثار ملی کشور ثبت شده است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:25 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

2 − 1 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید