کوپی لواک (Kopi Luwak) نوع خاصی از قهوه است که در اندونزی می روید. تفاوت جالب این قهوه با دیگر انواع قهوه ها در فرایند عجیب تولید آن است .

فرآیند تولید این قهوه خاص

داستان فرایند تولید این نوع قهوه که امروزه در صدر گران ترین نوع قهوه هاست، به طور کامل به حیوانی از تیره راسویان برمی گردد که در فارسی به نام گربه زباد و در انگلیسی با نام civet  شناخته می‌شود. این حیوان باهوش و خوش اشتها علاقه‌ای وافر به خوردن درشت ترین و رسیده ترین دانه قهوه دارد. سیستم گوارشی گربه زباد به گونه‌ای است که بخش گوشتی میوه را هضم کرده و دانه های قهوه را پس از کمی تغییر در ساختار پروتئینی آن ها، سالم و دست نخورده دفع می کند. از همین روست که کشت دهندگان قهوه در مناطق بسیاری از اندونزی، به ویژه در سوماترا ،جاوه و بالی، تعداد قابل توجهی از این نوع حیوان را به صورت دست آموز و وحشی در مزارع رها می‌کنند و سپس کارگران مزرعه را در جست وجوی مدفوع گربه زباد به کار می‌گمارند. این دانه ها پس از شست وشو با حرارت بالا بود داده می‌شوند و به گران ترین و در عین حال کمیاب ترین قهوه جهان بدل می شوند.

شاید بیان این نکته خالی از لطف نباشد که طی تحقیقات انجمن تخصصی قهوه آمریکا (SCAA) دلیل اصلی گران بودن این قهوه را بیش از آن که به طعم و کیفیت قهوه مربوط بدانند، مربوط به شیوه منحصر به فرد تهیه آن و داستان جالب و جذاب نهفته در فرایند تولید آن می‌دانند .

کوپی لواک چیست؟

کوپی لواک چیست؟

آیا قهوه کوپی لواک واقعا گران است؟

قیمت یک فنجان قهوه کوپی لواک در کافی شاپ ها به طور معمول بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار است .این در حالی است که نوشیدن قهوه های رایج فقط ۲ تا ۵ دلار هزینه در بر دارد. هم چنین یک پوند( حدود نیم کیلو گرم) قهوه کوپی لواک، بسته به نوع و درجه خلوص آن، حدود ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار به فروش می رسد.اما قیمت قهوه های رایج بین ۳ تا ۱۰ دلار است. البته حدود ۷۰ درصد قهوه هایی که با نام کوپی لواک عرضه می شوند، صددرصد خالص نیستند. به همین دلیل مهم است که این نوع قهوه از فروشگاه های معتبر خریداری شود. هر اندازه قهوه ها تازه تر باشند، طعم قهوه لذت بخش تر خواهد بود.بی شک کیفیت قهوه های سالم بهتر از قهوه های خرد شده هستند، زیرا طعمی رضایت بخش و مزه ای تر و تازه تر خواهند داشت .

نکات استفاده قهوه کوپی لواک

  • توجه داشته باشید که در هر مرتبه آن مقدار از قهوه را آسیاب کنید که به آن نیاز دارید، چرا که قهوه ی آسیاب شده به سرعت عطر خود را از دست می دهد.
  • باید توجه داشت که هیچ گاه نباید قهوه ها را در فریزر نگه داری کرد. چراکه هوای سرد موجب از دست رفتن مزه قهوه می شود.
  • به طور کلی قهوه را باید از معرض هوا، رطوبت، گرما و نور بیش از حد دور نگه داشت. بهترین روش آن است که قهوه را در شیشه ای تیره رنگ و در فضای تاریک و خنک نگه داری کرد.
  •  از آن جا که ۹۹درصد فنجان قهوه شما را آب تشکیل می دهد،بنابراین از بی بو و بی مزه و تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید .
  • دمای آب یکی دیگر از عوامل مهم در رسیدن به طعم دلخواه قهوه است. به ویژه برای درست کردن قهوه ترک یا زمانی که از دستگاه قهوه ساز برای درست کردن قهوه استفاده می‌شود. دمای اشتباه موجب از بین رفتن طعم قهوه می‌شود. دمای ایده‌آل آب برای درست کردن یک فنجان قهوه بین ۹۵ تا ۹۸ درجه سانتی گراد است و دمای بیش از این موجب افزایش میزان اسیدیته قهوه شما می گردد و دمای پایین تر باعث می شود کافئین و عصاره قهوه استخراج نشود .
  • یادتان باشد که قهوه ها نباید مجدداً گرم شوند. پس بهتر است برای گرم نگه داشتن قهوه از فلاسک مخصوص استفاده کنید.
  • پیشنهاد می شود قهوه خود را بدون شیر، خامه یا شکر مصرف کنید. به ویژه زمانی که کوپی لواک را برای نوشیدن انتخاب می‌کنید، چنان چه این کار را انجام دهید، قهوه شما همان مزه قهوه های رایج را به خود می گیرد و شما قادر به چشیدن طعم واقعی و بی نظیر این قهوه نخواهید بود.
آسیاب قهوه

روش های آسیاب قهوه

اما مهم ترین نکته در انتخاب قهوه، اطمینان از شیوه درست آسیاب کردن آن است. چنان چه به دنبال نزدیک شدن به مزه و طعم مورد علاقه تان هستید، توجه داشته باشید که شیوه آسیاب واندازه دانه های قهوه با طعم و مزه آن ارتباطی مستقیم دارد.

 معرفی پنج روش عمده در آسیاب و تهیه قهوه

۱- شیوه فرانسوی که دانه های قهوه را به شیوه‌ای زبر و درشت آسیاب می کنند.

۲- تهیه قهوه در دستگاه قهوه ساز که نیازمند دانه های متوسط و ماسه مانند  قهوه است.

۳- تهیه قهوه موکا که وسیله فشار بخار آب آماده می‌شود و مستلزم سایش دانه های قهوه مانند دانه های شکر یا نمک است.

۴- قهوه اسپرسو که با دستگاهی مخصوص دانه های قهوه را به شکلی نرم و آرد مانند در می آورند. اما هنوز دانه های قهوه زیر انگشتان احساس می شوند.

۵- قهوه ترک که تا حد ممکن دانه های قهوه پودر و ساییده می شوند.

البته شیوه های متعددی برای دم کردن کوپی لواک وجود دارد. کوپی لواک را می‌توان مانند دیگر انواع قهوه به شیوه های مختلف و طبق ذائقه درست کرد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:3 آبان, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − 10 =