در پاییز ۱۹۲۲، فیزیکدان معروف آلبرت انیشتین وارد توکیو شد. برنده جایزه نوبل که به‌تازگی برگزیده شده، قرار بود چندین سخنرانی در دانشگاه‌های محلی داشته باشد. یک روز یک پیام‌رسان با تحویل به اتاق انیشتین در هتل امپریال زد. انیشتین هیچ ارز محلی برای دادن انعام نداشت. سپس سربرگ هتل را گرفت، چیزی نوشت و به دست کارمند هتل داد.
«بردار و نگهش دار.»
این فیزیکدان گفت که احتمالاً روزی ارزش پول خوبی را خواهد داشت.
در آنجا نوشته شده بود: «هرجا اراده باشد، فرصت هست» و همچنین «زندگی آرام و متواضع بیشتر از آرزوی موفقیت که با اضطراب دائمی همراه است، خوشبختی می‌آورد».

امضای انیشتین

پیام‌رسان این امضاها را نگه داشته است. و تقریباً صد سال بعد، نزدیکان او یادداشت‌های این فیزیکدان بزرگ را به حراج گذاشتند. قیمت‌های اولیه متوسط بود. آن‌ها انتظار داشتند در حراج از ۵ تا ۸ هزار دلار درآمد کسب کنند. اما کاغذها سروصدای باورنکردنی ایجاد کردند. در نتیجه، سند اول به قیمت ۲۴۰ هزار دلار زیر چکش رفت، سند دوم، در مورد «زندگی آرام و متواضعانه» و البته با قیمت باورنکردنی ۱.۶ میلیون دلار.
توصیه‌ای که انیشتین کرد بسیار دلگرم‌کننده و الهام‌بخش است. علاوه بر این، انیشتین هنوز یک ستاره واقعی باقی مانده است. نمایندگان حراج در مورد نتایج فروش اظهار نظر کردند. حق با آن‌هاست.
آلبرت اَینشتَین فیزیک‌دان نظری‌زاده آلمانی بود که نظریه نسبیت را به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردش توسعه داد که در کنار مکانیک کوانتومی دو ستون فیزیک مدرن به‌شمار می‌روند. او به‌خاطر تاثیرش بر فلسفه علم نیز شناخته می‌شود. در نظر عامه مردم، اینشتین بیشتر به‌خاطر فرمول هم‌ارزی جرم و انرژی یعنی E=mc۲ شهرت دارد که از آن به‌عنوان معروف‌ترین فرمول در سراسر جهان یاد می‌شود. او برای «خدماتش در زمینه فیزیک نظری و به‌ویژه کشف قانون اثر فوتوالکتریک»، موفق به کسب جایزه نوبل در سال ۱۹۲۱ شد.
در سراسر زندگی، اینشتین صدها کتاب و مقاله و بیش از ۳۰۰ مقاله علمی و ۱۵۰ مقاله غیرعلمی منتشر کرده است. دستاوردهای فکری و اصالت کار اینشتین موجب شد که در سراسر جهان نام اینشتین با کلمه نبوغ یکی دانسته شود. علاوه‌بر کارهایی که به‌تنهایی انجام داده بود او همچنین با سایر دانشمندان نیز در پژوهش‌های دیگری همکاری کرده‌است که آمار بوز-اینشتین و یخچال اینشتین از جمله آن‌ها هستند. از سال ۱۹۸۶ مطبوعات دانشگاه پرینستون و دانشگاه عبری اورشلیم، که آلبرت انیشتین حق‌التالیف آثار خود را به آن‌ها داده‌است، بررسی حدود ۸۰۰۰۰ سند که او از خود برجای گذاشته‌است را انجام داده‌اند این مجموعه اسناد در انیشتین دیجیتال آرشیو شده‌است و شامل نامه‌ها، مقالات، کارت پستال، دفترچه یادداشت و خاطرات روزانهٔ اوست. پروژه مقالات اینشتین، که هم‌اکنون توسط دیانا کورموس-ویوچالد، استاد فیزیک و تاریخ علوم در انستیتوی فناوری کالیفرنیا ویرایش می‌شود، حدود ۳۰ جلد پیش‌بینی شده که ۱۴ جلد آن را چاپ و منتشر کرده‌است.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: تکنولوژیبرچسب‌ها: , بازدیدها: 6704
تاریخ انتشار:20 خرداد, 1403

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × 1 =