تن تن ۸۰ سال پیش شخصیتی استایلیش برای خودش ساخت و شاید بشود گفت شخصیت دیگری از دنیای کتاب ها و شخصیت‌های خیالی به قدرت او در این زمینه پیدا نمی شود. قدرت تن تن در این زمینه به خاطر هوش تصویرگر اوست. تن تن خبرنگار ماجراجو و همیشه در سفر که نویسنده خودش را از خودش بیزار کرده بود. گفته می‌شود که هرژه( نام مستعار نویسنده کتاب های تن تن) در سال‌های آخر زندگی‌اش به حدی ازتن تن متنفر شده بود که به کشیدن طرح هایی از خودش در نقش برده ای برای تن‌تن رو آورده بود. با وجود تمام عصیان های خالقش، تن تن شخصیتی ساده و دل پذیر داشته است که البته بعد از مرگ هرژه هیچ کس اجازه انتشار داستان جدیدی از تن تن را پیدا نکرد.از کتاب‌هایی که از ماجراهای تن تن به جا مانده است، هنوز میلیون ها نسخه فروش می‌رود و رونق علاقه به او هیچ وقت ازسکه  نیافتاده است .

اگر ذره بینمان را بیشتر روی ماجراهای تن تن بچرخانیم ،چه چیزی از استایلش گیرمان می آید ؟

پایه ثابت کمد لباس تن تن

اگر یک شلوار قهوه ای راسته را که راحت برتنتان بنشیند، پیدا کنید، بقیه قصه آن قدرها سخت نیست.لباسی که تن تن را به یاد همه می آورد، شلوار قهوه ای رنگ و پلیوری آبی رنگ است که همراه با پیراهنی یقه سفید آمده است . بعضی‌ها می‌گویند که هرژه این استایل را برگرفته از مردان آمریکای شمالی و کانادا جمع‌ و جور کرده است. شخصیت راحت و ساده تن تن که می تواند معما های سخت را تا حد امکان ساده و قابل حل کند، از استایلی که به آن شناخته شده است هم معلوم است. ترکیب رنگ آبی و خاکی( قهوه‌ای رنگ) نه تنها ترکیب آرامش بخشی است، که رنگ های مورد علاقه پسرهای جوان هم سن و سال تن تن هم هست. البته نه این که بتوان تن تن را به سن وسال  محدود کرد. از بچه های کوچکی که به خاطر علاقه پدر و مادرشان به استایل‌های «تن تن» ای روی می‌آورند، تا بزرگ ترهایی که ذوق کلکسیون کردن هر چیز مرتبط با تن تن را دارند، هر کسی می‌تواند سهم خودش را از تن تن استایلیش هرژه ببرد.

شاید هر کسی با این تصور باشد که تن تن همیشه با یک دست لباس برای داستان های مختلفش ظاهر شده است، اما بین کاراکتر هایی که تا امروز در دنیای کمیک استریپ خلق شده است، تن تن بیشترین تفاوت را در کمد لباسش دارد.هرژه بعد از انتقادهایی که به کتاب‌های اولش از تن تن، مبنی بر اروپا دوستی و وطن پرستی اش شد، شروع کرد به تغییر روند کتاب‌هایش. تصمیم گرفت تن تن را در لباس فرهنگ های مختلف مثل یک سوپر قهرمانی که فقط برای یک مرز نیست، به مردم دنیا بشناساند. در حالی که این تقریبا شکستن قانون سوپرقهرمان هاست که همیشه با یک دست لباس خاص شناخته می شوند.تن تن در آمریکا لباس کابوی ها را پوشید و در کنگو لباس مناسب آب و هوای گرم و  مردم کنگو را به تن کرد. تنوع لباس های تن تن از شخصیت برادران دوپونت هم بیشتر است . در بین سایر لباس های تن تن که رابطه ای با فرهنگ‌ های مختلف ندارد و مستقیما سلیقه هرژه برای تن تن است، می توان به تی شرت های زرد رنگ و پیراهن‌های بژ رنگ اشاره کرد. موفقیت استایل تن تن آن قدر ساده به دست نیامده است.هرژه حتی برای تصویر کردن کوچک ترین جزئیات هم وسواس به خرج  می داد و گفته می‌شود که برای تغییر رنگ جوراب های تن تن بین سفید و سیاه در سال ۱۹۴۶ مدت زیادی برای تصمیم گرفتن صرف کرده است .

مدل موی تن تن بخش جدایی ناپذیری از استایلش است. گفته می‌شود این مدل موی محبوب طرفداران تن تن به این دلیل توسط هرژه انتخاب شده بود و هیچ وقت عوض نشد که او را یاد برادرش می انداخت . هرچند که هرژه و داستان‌های تن‌تن آن قدر به یکدیگر گره خورده بودند که گفته می‌شود وقتی خالق تن تن با برادرش مشکل پیدا می‌کند، تصمیم می‌گیرد شخصیت منفی ای با مدل مو های تن تن به قصه وارد کند که شخصیت سرهنگ اسپونز وارد قصه می شود.

کار خیلی سختی نیست که نگاهی بین تمام شخصیت هایی که از دل کتاب ها بر دنیای واقعی مان تاثیر گذاشته اند، بیندازیم – چه بسا شخصیت های فیلم ها یا بازیگر های استایلیش- و دریابیم که تن تن جزو معدود کسانی است که مدل موی منحصر به فردش روی طرفدارانش تاثیر دارد . حتی در دنیای واقعی هم برای این که مدل مو جزو ویژگی‌های یک ایکون استایل قرار بگیرد، بی نهایت آزمون و خطا لازم می شود. اما هرژه خیلی راحت به مرکز سیبل شلیک کرده و به هدفش رسیده است.

تن تن کمد لباس ساده ای دارد، چون پسر ماجراجویی است که همیشه دنبال هیجان و سفرتازه است. ماجراجوها لایف استایل تن تن را دوست دارند.این که حتی اگر یک چمدان کوچک داشته باشی و همیشه در سفر باشی ،دلیلی نمی‌شود که استایل خاص خودت را نسازی.

در این بین نمی شود از دوست باوفای پسر خبرنگار، یعنی کاپیتان هادوک هم گذشت. هر چند که او  به اندازه تن تن محبوب جوان های استایل پسند نیست،اما چیزی هم کمتر از تن تن ندارد؛ از پیپ های خاص خودش تا کلاه و ریش همیشگی اش ،چون  همه این ها او را به یک تیپ دوست داشتنی و پر طرفدار تبدیل کرده است. هرچند که به خاطر تندخویی های بامزه اش و اختلاف سنی اش با تن تن شاید شاهد رنگ های روشن و آرامش‌بخشی که از تن تن سراغ داریم، دراو نداشته باشیم.با این حال کاپیتان هادوک همیشه محافظ تن تن استایلیش ما بوده است و چه چیزی او را از این بیشتر عزیز می کند. امروزفراتر از استایل تن تن، سبک« تن تنولوژی» بین زبان ها می چرخد. تفسیر داستان ها و معماهای تن تن، کلکسیون کردن و ساختن مجسمه های تن تن و پیدا کردن نسخه های نایاب کتاب، همه و همه نمی گذارد که بی خیال تن تن شویم. تن تنولوژی ،طرفداران بیشتری پیدا می کند و حتی اگر آخرین کتاب این مرد ماجراجوی جوان به خاطر مرگ نویسنده اش نصفه باقی مانده باشد، باز کسی نمی گذارد این قصه روی زمین بماند. انگار هرژه ازقصد برای تن تن پایانی ننوشته است .

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایلبرچسب‌ها: , , بازدیدها: 818
تاریخ انتشار:28 مهر, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

3 × یک =