کلمه «به صورت سفارشی» برای اولین بار در سال ۱۶۰۷ برای توصیف کالایی که سفارش داده شده یا «سفارشی ساخته شده» استفاده شد. خیاطی سفارشی فرآیندی است که قرن‌ها وجود داشته و دلیلی وجود دارد که چرا امروزه بسیار محبوب است. وقتی با یک خیاط سفارشی کار می‌کنید، می‌توانید کت‌و‌شلوار جدیدی بسازید که واقعاً برای شما منحصر به فرد است. شما باید پارچه، استایل، تناسب و حتی جزئیات را انتخاب کنید. این سطح از سفارشی‌سازی به این معنی است که دیگر هرگز نگران گم شدن سبک شخصی خود در میان جمعیت نخواهید بود. امروز ۱۲ دسامبر روز جهانی خیاط است. بدون معطلی به دنیای خیاط‌ها سفر کنیم. از اولین خیاط تا بهترین… ما را همراهی می‌کنید؟

روز-خیاطکدام پیامبر خیاط بود؟

پیامبران الهی نیز شبیه دیگر مردمان روزگار خود، دارای شغل بودند. در این میان شغل حضرت ادریس خیاطی ذکر شده است. ابن موضوع نشان می‌دهد ایشان چگونه لباس پوشیدن را به مردم یاد داده و پیش از آموزش این پیامبر الهی مردم پوششی از پوست حیوان و گیاه داشته‌اند.

اولین خیاط در ادبیات که بود؟

جامعه‌ای که ایرانیان در زمان کیومرث داشتند هنوز دوران اولیه بشر متمدن و یکجانشین را سپری می‌نمود و نیاز به ارتقاء همه‌جانبه داشت. بدین سبب کیومرث در پیشرفت فرهنگ و تمدن ایرانیان نقش زیادی ایفا نموده و پدر تاج‌دار ایرانیان کهن بوده‌است. شاهنامه او را بانی و ترویج دهنده‌ی انواع پوشیدنی، خوردنی، آموزش و پرورش معرفی می‌کند.

اولین خیاط یا استایلیست در بین شاعران که بود؟

فردوسی بزرگ. او هر چند به کشاورزی مهارت داشت و به شاعری پیشه. اما نمونه‌ی بارز یک استایلیست و خیاط ماهر است. شخصیتی در شاهنامه وجود ندارد که سبک، رنگ و شیوه‌ی پوششی او را نسراییده باشد. از این رو بیشتر نگارگران ایرانی برای کشیدن لباس‌ شخصیت‌ها یکسان عمل کرده‌اند.

اولین خیاطی که جین را کشف کرد؟

ژاکوب داویس در ۱۹۰۸ متولد شد. او به دلیل کشف شلوار جین مدرن معروف و شناخته شده است. فکر کن از دست مشتری خود که همیشه جیب شلوارش را پاره می‌‌کند خسته بشوی و بعد برای حل دنیم که نوعی پارچه کتان است و بافت راه راه و ضخیم دارد را برای دوختن انتخاب کنی و همین باعث پیشرفتت بشود.

ژاکوب

ژاکوب

ژاکوب از پرچ فلزی در گوشه جیب‌ها و زیر دکمه‌های شلوار استفاده کرد. این شگرد، کارساز واقع شد و به تدریج سایر مشتریان هم سفارش دوخت این نوع شلوار را دادند. ژاکوب از کسی که پارچه را از او می‌خرید، کمک گرفت تا تولید انحصاری این شلوار را به نام خود ثبت کنند.
شریک تجاری ژاکوب دیویس، «لوی اشتراوس» نام داشت و به این ترتیب شلوارهای «lee vise» در بازار عرضه شد.

اولین خیاط معروف ایرانی در دنیا

«بیژن پاکزاد» طراح ایرانیِ لباس مردانه و عطر، نامی آشنا در عرصه مُد بین المللی است. پاکزاد کارش را با افتتاح بوتیک زنانه در تهران شروع کرد و سپس با مهاجرت به «لس آنجلس» بوتیک لباس مردانه‌ای را در سال ۱۹۷۶ در بورلی هیلز افتتاح کرد. او در جهان معروف است و تن بسیاری از افراد تاثیرگذارِ دنیا لباسی از این برند وجود داشته. رئیس‌جمهور آمریکا باراک اوباما، جورج بوش، پوتین، رئیس جمهور روسیه، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلستان، جورجیو آرمانی، مایکل جوردن، تام فورد، شهرام ناظری و … نام برد.

فیلم‌های که در آن به هنر خیاطی اهمیت داده شده باشد کم نیست.

لیست بالابلندی که هم اثر موفق هم ناموفق در آن جا خوش کرده‌اند.

۱) خاندان گوچی

فیلم-خاندان-گوچی
فیلم «خاندان گوچی» محصول سال ۲۰۲۱، یکی از جدیدترین فیلم‌های تولید شده در زمینه‌ی مد و فشن به شمار می‌آید. داستان فیلم در مورد کش‌مکش‌های تحت سلطه درآوردن برند «گوچی» توسط وارثان آن است. از جمله بازیگران این فیلم می‌شود به «لیدی گاگا»، «آدام داریور»، «جرد لتو» و «آل پاچینو» پرداخت.

۲) شیطان پرادا می‌پوشد

شیطان-پرادا
«شیطان پرادا می‌پوشد» محصول سال ۲۰۰۶ است و بازیگران سرشناسی همچون «مریل استریپ» و «آن هاتاوی» در آن ایفای نقش می‌کنند. داستان این فیلم در خصوص یک دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شده است که در یک مجله‌ی شناخته شده استخدام می‌شود.
۳) ایو سن لورن
فیلم «ایو سن لورن» به داستان زندگی طراح مد فرانسوی، «ایو سن لورن» در ابتدای فعالیت حرفه‌ای‌اش می‌پردازد.
۴) خیاط
فیلم «خیاط» با بازی «کیت وینسلت» محصول سال ۲۰۱۵ استرالیا است. خیاطی برای مراقبت از مادر بیمار خود از فرانسه به استرالیا نقل مکان می‌کند.
۵) کروئلا

فیلم-کروئلا
داستان فیلم طی جنبش پانک راک دههٔ ۱۹۷۰ جریان دارد، و حول محور «استلا میلر» یک طراح مد مشتاق است، که راهی را پیدا می‌کند و به طراح مد مشهور به نام «کروئلا د ویل» تبدیل می‌شود.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, سینما, لباسبرچسب‌ها: , , بازدیدها: 271
تاریخ انتشار:21 آذر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

8 + 10 =