آنگاه که مسافران استان تهران این شهر هزارتوی هزار داستان، قدم در بازار بزرگ آن می‌گذارند؛ با انبوهی از سوغات و صنایع دستی مواجه می‌شوند که با طرح و نقشی زیبا که از طبع نازک هنرمندان این خطه تراوش شده، تزئین شده‌اند.

قلب تپنده رویدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری زیر گام‌های مسافران داخلی و بازدید کنندگانی از چهار گوشه گیتی به لرزه درمی‌آید و در ذهن آنان خاطره می‌پروراند. از گردو و عسل و سیب سرخی که سوغات دماوند است تا دوغ گوارا و خنک آبعلی، همه و همه سوغات شهر هفتاد و دو ملتی هستند که نفسشان در سایه شوم ریزگردها به شماره افتاده است.

آلوچه و لواشک سوغاتی پرطرفدار تهران

آلوچه-و-لواشک-تهران

ترش، شور، ملس و شیرین، طعمی باب طبع هر ذائقه‌ای در تهران یافت می‌شود. حال مگر می‌توان چشم بر ترشی دلچسب لواشک بست و از ضیافت طعم و مزه آن پا پس کشید؟ در تهران گردی کسی تاب مقاومت در برابر لواشک و آلوچه دربند را ندارد و این سوغاتی پرخاصیت را باید در چمدان سفر جای داد و برد به دیار اجدادی خویش.

سیب سرخ دماوند

سیب-دماوند

نام دماوند که به گوش می‌رسد طعم شیرین سیب سرخ استخوانی آن در ذهن زنده می‌شود. سیبی که تمثالی است زیبا از چهره زیبای تهران خفته در غبار. سیب یکی از محصولات کشاورزی استان تهران است که به عنوان سوغات نیز به فروش می‌رسد. سیب گلاب دماوند و رایحه بهشتی آن یادآور روزگاران خوش مدرسه است و گاز زدن این میوه آب‌دار در مسیر پرپیچ و خم آن.

دوغ گازدار آبعلی

آنچه از آبعلی، آبعلی ساخته دوغی است گوارا و گازدار که اصالت خود را از این دیار وام گرفته است. دهه‌های متمادی از تولید و عرضه دوغ آبعلی می‌گذرد و این نوشیدنی سنتی به سفره رنگین ایرانیان افزوده شده است. در پایان سفر به استان تهران دوغ آبعلی را به عنوان رهاوردی سالم و خوشمزه تهیه کرده و در کنار غذای خوشمزه‌ای که با عشق مادری پخته شده، نوش جان کنید.

کتاب سوغاتی از شهر فرهنگ

کتاب-سوغاتی-ارزشمند

بعضی کتاب‌ها را باید خواند، بعضی را باید قورت داد و بعضی دیگر را باید هضم کرد. از این دست کتاب‌ها در استان تهران به وفور یافت می‌شود، از شاهنامه فردوسی گرفته تا بوف کور صادق هدایت در ویترین کتاب فروشی‌های انقلاب چشم به راه دستان نوازشگر عاشقان کتاب هستند. چه سوغاتی‌ بهتر و ارزشمندتر از کتاب با آن رایحه خیالی و خوشی که شکوه جنگل را تداعی می‌کند.

چرم ارمغان گران‌بهای تهران

 چرم و محصولات چرمی در زمره سوغاتی‌های استان تهران قرار دارند که برای خرید آنها باید سری به چرم فروشی‌های بازار بزرگ تهران زد. انواع کیف، کفش و کمربند چرمی در اشکال و طرح‌های متنوع در راسته چرم فروشان عرضه می‌شود، که شاید بتوان جذاب‌ترین آنها را همان چرمی دانست که مزین به هنر والای نقاشی شده است. تلفیق هنر و صنعت محصولی است یگانه و چشم‌نواز و شایسته مقام والای معشوق.

ویترای و روح دمیده در آن سوغات ارزشمند تهران

ویترای-روی-شیشه

نقش زدن روی شیشه را ویترای نامیده‌اند، که هنری است ظریف و خاص. هنرمند از روح خود در این اثر هنری می‌دمد و بر تن شیشه طرح می‌زند، طرحی از جنس طبیعت با عطر و بوی گل‌های رنگین کوهستان و گاه مفاهیم انتزاعی. آنچه پدید می‌آید اثری است بدیع و تحسین برانگیز که زیبایی فضای منزل را تکمیل می‌کند.

هنرهای چوبی اثری مانا

چوب با تاروپود زمین، پیوندی ناگسستنی دارد و رگ و ریشه نازکش را با دستان مادر طبیعت پیوند زده است. از این رو صنایع چوبی فر و جلال جنگل را زنده نگه داشته و با لنجه و افسون، زیبایی ذهن هنرمندان تهرانی و دقت و ظرافت آنها را به نمایش می‌گذارند. در بازار و در غرفه‌های صنایع چوبی، پیکره‌هایی به غایت هنرمندانه ساخته و پرداخته شده‌اند که آدمیزاد نمی‌داند محو تماشای کدام یک شود.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:28 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

یازده + 18 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید