لرستان، این سرزمین کهن محصور در کوه، جنگل و دشت یکی از پربازدیدترین استان‌های کشور است که آغوش پرمهرش را به روی همگان گشوده است. این دیار صنایع دستی منحصر به فردی دارد که عبارتند از گیوه، ورشو، جاجیم و حصیر.

مسافران این اقلیم با سوغاتی‌ های استان لرستان نظیر عسل، روغن حیوانی اعلا، کلوچه بروجردی و نان ساجی دست پر به دیار خود برمی‌گردند و برای عزیزان خود سوغاتی می‌خرند که نشانی از مهرورزی ایرانیان است.

 ورشو سازی

ورشو فلزی ست که از نیکل، مس و روی ساخته می‌شود و هنرمند صنعتگر آن را به بازی گرفته و هنر می‌آفریند. بیش از دو قرن از تولید ورشو در این خطه می‌گذرد و وسایل متعددی همچون سماور، سینی، قندان و لوازم مشابه در سطح استان تولید می‌شود. دم آوردن چای روی سماور ورشویی که دسترنج هنرمند ورشو ساز است، لذت نوشیدن یک فنجان چای داغ در روزهای سرد زمستانی را دو چندان می‌کند.

گیوه

گیوه-لرستان

گیوه کفش سنتی مرمان خطه غرب ایران زمین است که قدمتی طولانی دارد. مردم لرستان به این کفش آژیه می‌گویند، که سبک و در عین حال بسیار بادوام است. تعداد زیادی از زنان لرستان به ساخت گیوه اشتغال دارند و برای تهیه آن از چرم، نخ ابریشم و گاهی اوقات نخ مخصوص قالی استفاده می‌کنند.

جاجیم بافی

زنان زحمت‌کش استان لرستان به ویژه زنان عشایر به جاجیم بافی می‌پردازند و اجازه نداده‌اند این هنر به دست فراموشی سپرده شود. این هنر که با تار و پود زنان لر عجین شده هنری است بی‌نظیر و زنانه. با شروع بازی خزان در دامنه‌های زاگرس پشم‌های چیده شده به نخ تبدیل می‌شوند و دستان زنان لرستان به آنها رنگ و لعابی نو می‌بخشد و جاجیم می‌بافند. تنوع طرح و نقش جاجیم این استان آنقدر زیاد است که به راستی آدمی نمی‌داند کدام یک را بردارد.

سوغاتی‌های محلی و خوشمزه لرستان

نان ساجی

نان-ساجی-سوغات-لرستان

عطر خوش نانی که از گندم سبوس دار تهیه می‌شود آدمی را مدهوش کرده و او را به سمت خود می‌کشاند. زنان برای پخت این نان، خمیر عمل آمده را روی سطح ساج ( صفحه آهنی مخصوص پخت نان) باز کرده و اندکی صبر می‌کنند، حباب‌های کوچکی روی سطح نان ایجاد و نان پخت شود. صبحانه‌ای که متشکل از نان داغ، عسل و روغن حیوانی است، در هیچ جای جهان یافت نمی‌شود. این بمب انرژی را باید قبل از لرستان گردی نوش جان کرد.

کلوچه بروجردی

کلوچه-بروجردی-سوغات-لرستان

کلوچه قندی بروجرد طعمی متفاوت دارد، از آن رو که با روغن حیوانی فرد اعلا لرستان و بادام تهیه می‌شود و با رنگ‌های طبیعی، رنگ و لعابی بی‌نظیر می‌گیرد. این کلوچه خوش طعم انتخاب سخت پسندانی است که می‌خواهند بهترین سوغاتی استان لرستان را به عزیزان خود هدیه بدهند.

روغن حیوانی، سوغات مقوی

سراسر استان لرستان توسط مراتع سرسبز پوشیده شده، به همین دلیل دامپروری و تولید محصولات لبنی رونق بالایی دارد. حیوانات از گیاهانی که از دل زاگرس می‌رویند تغذیه می‌کنند، از این رو محصولات لبنی این دیار طعمی فراموش نشدنی دارند. روغن حیوانی در زمره سوغاتی‌های مقوی لرستان قرار دارد که معروف بودن آن مدیون کیفیت عالی و تلاش زنان این دیار است.

ترخینه سوغاتی معروف لرستان

ترخینه

بدون شک مسافران با گردش در سطح استان و گذر از فروشگاه‌ها، محصولی زرد رنگ را مشاهده می‌کنند که ترخینه نام دارد. این غذای نیمه آماده از دوغ غلیظ، ترش و گندم تهیه‌ و در سایه خشک می‌شود. ترخینه را به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی می‌شناسند، که به سرعت سرماخوردگی را درمان می‌کند. سوغاتی معروف لرستان مخصوص روزهای سرد سال است و گرما را به بدن تزریق می‌کند.

شیرینی آردی

شیرینی آردی، سوغات شیرین خرم آباد است که ماندگاری بسیار خوبی دارد و می‌توان تا چند هفته بدون آنکه کیفیتش پایین بیاد از آن استفاده کرد. ترکیب آرد، شکر و روغن طعمی متفاوت خلق می‌کند که گاه با چاشنی گردو و نارگیل به دست مسافران می‌رسد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:17 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × چهار =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید