استان ایلام تنوع آب و هوایی دلپذیری دارد و در تمام ایام سال پذیرای گردشگران ایران زمین است. در پایان سفر به این استان روح انگیز باید خاطره‌هایش را سنجاق کرد و به جان دل آویخت. خاطره‌ای از جنس سوغات استان ایلام، که هم فال است و هم تماشا، هم خوردنی دارد هم صنایع دستی‌. این دیار با شگفتی عجین شده و همه چیز در آن یافت می‌شود که چون تحفه‌ای ارزشمند از سفر به دیار کوهستان‌ها به چشمان منتظر مسافران هدیه می‌شوند.

کله کنجی

کله-کنجی-سوغات-ایلام

هر کسی که یکبار گذرش به ایلام خورده باشد و طعم دلچسب کله کنجی را چشیده باشد، مشتری دائمی این سوغاتی معروف خواهد شد. این سوغاتی حلوای مخصوص ایلام است که از ترکیب خرمای له شده و روکش کنجد تهیه می‌شود. خرید این سوغاتی پرخاصیت برای افرادی که دچار ضعف قوای عمومی هستند بسیار مفید است.

روغن حیوانی

در این خطه سرسبز و پرآب، پرورش دام رونق خوبی دارد و محصولات دامی چون کره و پنیر به وفور یافت می‌شوند. یکی از سوغاتی‌های استان ایلام روغن حیوانی است که حاصل جلز و ولز کره، روی شعله اجاق است. این روغن مقوی را در ایلام با نام روغن دان می‌شناسند که خواص درمانی متعددی دارد، زیرا که دام‌های این استان از گیاهان مفید با خواص دارویی تغذیه‌ می‌کنند.‌

سقز محلی معروف ترین سوغات ایلام

سقز محلی  از شیره جان درخت بنه تهیه می‌شود. در حقیقت درخت بنه همان پسته ریزنقش کوهی است که شیره سبزرنگ آن کاربرد‌های زیادی دارد و از صنایع غذایی گرفته تا داروسازی، همه و همه دست به دامان این ماده چسبناک و پرفایده شده‌اند. جویدن سقز می‌تواند چون آب روی آتش درد بی‌امان معده را تسکین بخشد.

شلکینه

شلکینه-نان-محلی-ایلام

شلکینه یا لکینه یکی از نان‌های سنتی این استان غربی است که عطر و بویی مدهوش کننده دارد. خمیر این سوغاتی مخلوطی است از آرد، زعفران، زیره و رازیانه که در روغن حیوانی سرخ می‌شود. مردم بومی ایلام این نان را با شیره خرما نوش جان می‌کنند.

گلیم برجسته

خاص پسندانی که قصد خرید یک سوغاتی ماندگار را دارند به سراغ یکی از رنگین‌ترین صنایع دستی ایلام می‌روند که طرح و نقش سنتی تکرار ناپذیر آن، راوی هنر اصیل ایلامی است. گلیم برجسته بسیار سبک است و زیباترین طرح‌های آن عبارتند از گل رز، محرابی و نقوش حیوانات که در نهایت چیره دستی زنان این دیار پدید می‌آیند. این گلیم پشمین نمایشگر انقلاب رنگ‌های قرمز، آبی، نارنجی، سپید و صورتی است.

سه تار

سه-تار-ساز

خرید ساز برای عزیزان نازک طبع و نیک سرشت به سان دعوت از روح آنها برای پیوستن به دنیای خوش نوای موسیقی است. سه تار یکی از صنایع دستی ایلام است که به عنوان سوغات نیز به فروش می‌رسد و به خوبی یارای رقابت با سایر نمونه‌های مشابه را دارد. سوغاتی زیباتر و لطیف‌تر از سه تار در ایلام وجود ندارد که با نوایی جادویی درآمیخته باشد.

سیاه چادر

سیاه چادر (نوعی چادر صحرایی که عشایر آن را از موی بز می‌بافند) یکی از صنایع دستی معروف ایلام است که طرفداران خاصی دارد. برخی از گردشگران به عنوان سوغات سیاه چادر تهیه می‌کنند که در خانه باغ خود زیر سایه‌اش بیاسایند، از آن رو که سیاه چادر در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

صنایع چوبی

مصنوعات چوبی یادگاری ارزشمند از دامان زاگرس هستند که هنرمند خوش قریحه ایلامی با نقش آفرینی روی کالبد چوب، نقش آفرینی می‌کند. وسایل چوبی در فروشگاه‌های سطح استان ایلام عرضه می‌شوند و تلفیق رنگ‌ها و طرح‌های بکر، آثاری جاویدان آفریده که نه تنها در گذر ایام از شکوه آنها کاسته نمی‌شود بلکه روح والای هنرمند ایلامی را در خود زنده نگه می‌دارند.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:26 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شش − یک =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید