صنایع دستی بوشهر با شرایط زندگی در این استان بندری گره خورده است و مردمان این سرزمین میراث‌دار هنرهای آبا و اجدادی خویش هستند‌. هنرهایی که گاه قرن‌ها از شکوفایی آنها می‌گذرد؛ مانند عبا بافی، حصیر بافی و صنعت لنج سازی هنوز منبع درآمد ساکنان بوشهر است‌. در این استان زنان و مردان هنرمند به خلق صنایع دستی متعددی می‌پردازند که به عنوان سوغات در مراکز خرید عرضه می‌شوند.

گره چینی و منبت کاری

مردمان هنردوست ایرانی، هنرپرور نیز هستند و تولید آثار هنری با رگ و ریشه آنها پیوندی ناگسستنی دارد. به هنر متصل کردن اجزا چوب به یکدیگر، گره چینی گفته می‌شود که این سلسله وار شبیه گره کنار هم قرار می‌گیرند.

ترکیب چوب و شیشه به تولید محصولاتی کمک کرده که زیبایی متفاوتی دارند و انتخابی دلاویز برای یار غایب در سفر محسوب می‌شوند. در منبت کاری تصاویری مانند گل و تمثال حیوانات روی چوب ایجاد می‌گردد که طرفداران آن زیبا پسندان هستند.

سوزن دوزی

سوزن-دوزی

سوزن دوزی

جامه بانوان و دخترکان بوشهر با هنر سوزن دوزی جلوه‌ای دلفریب را به نمایش می‌گذارد. این هنر اصیل بوشهری با ایجاد نقوش هندسی و سنتی روی پارچه ساده لباس، طرح و نقشی چشمگیر ایجاد می‌کند. در فروشگاه‌های سطح استان لباس‌های سوزن دوزی شده، به صورت هنرمندانه تهیه شده و آماده می‌شوند، و به زیبایی هرچه تمام‌تر، بر تن یک عزیز کرده بنشینند و زیبایی او را دو چندان کنند. از هنر سوزن دوزی برای تزئینات روپشتی و حاشیه پرده نیز استفاده می‌شود. این هنر آن‌قدر با ظرافت و زیبایی در آمیخته که گردشگران خارجی را نیز شیفته خود کرده است.

سفالگری

در برخی از شهرهای استان بوشهر سفالگری، این هنر دیرینه پارسی رواج دارد و به علت خاص بودن شرایط آب و هوایی این اقلیم افراد زیادی به تولید ظروف سفالی اشتغال دارند. آبی که درون کوزه سفالی ریخته می‌شود علاوه بر آنکه مدتی طولانی خنک می‌ماند، دارای قابلیت جذب املاح غیر ضروری است و به این ترتیب از تجمع این مواد در بدن جلوگیری می‌کند. ظروف سفالی یکی از سوغاتی‌های بوشهر هستند که به رسم یادگار خریداری می‌شوند.

صنایع دستی با سنگ‌های دریایی و برگ خرما

صنایع-دستی-بوشهر

صنایع دستی با صدف

خرما از محصولات بسیار مهم این استان است که علاوه بر فرآورده‌های خوراکی می‌توان از شاخ و برگ آن نیز برای تولید صنایع دستی از قبیل بادبزن و زیرانداز استفاده کرد. مردم خوش ذوق جنوب، سنگ‌ها و صدف‌هایی که تحفه امواج خروشان خلیج هستند را جمع کرده و از آنها برای تزیین جعبه جواهرات و تولید زیورآلات خاص نظیر دستبند و گل سر استفاده می‌کنند‌. خرید این وسایل سوغاتی ارزشمندی است از دیار مردمان خونگرم جنوب.

لیست سوغات خوردنی و پر طرفدار بوشهر

پنیر خرما

پنیر-خرما-سوغات-بوشهر

بدون شک بهترین سوغات بوشهر، پنیر خرما است که اغلب در ابتدای بهار به فروش می‌رسد. این سوغاتی که ارزش مادی بالایی دارد به قسمت مرکزی تنه درخت خرما گفته می‌شود که به بهبود اختلالاتی نظیر پارکینسون و آلزایمر کمک می‌کند. مردم بوشهر این سوغاتی را با نام غاپ به فروش می‌رسانند.

ترشی انبه

ترشی-انبه-بوشهری

ترشی انبه اصالتا در شهرهای خطه جنوب به ویژه شهر بوشهر تهیه می‌شود و به عنوان سوغاتی‌ ارزشمند این استان به فروش می‌رسد. این ترشی ملس و تند در کنار غذاهای مختلف به ویژه فلافل، بسیار خوشمزه است. ترشی انبه از گرمازدگی و بی‌حالی جلوگیری می‌کند، به همین دلیل در روزهایی که آفتاب دیوانه‌وار بر این سرزمین می‌تابد مردم بوشهر تمایل بیشتری به خوردن ترشی انبه دارند.

حلوا سنگک

یکی از سوغاتی‌های مقوی بوشهر، حلوا سنگک است که از شیره خرما و کنجد تهیه می‌شود. این خوراکی از تفت دادن و سفید کردن شیره خرما با مخلوط کنجد بو داده به دست می‌آید. حلوا سنگک و چای داغ و یک شب مهتابی، یاد خاطرات خوش این استان را زنده نگه می‌دارد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:27 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

19 − 17 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید