این که در یک کشور دیگر، غیر از کشور خودت زندگی کنی اصلا سخت نیست اما این که بتوانی در یک کشور دیگر شرایط زندگی را آنطور که می خواهی تغییر بدهی کمی سخت است چه برسد به این که بتوانی صاحب یک برند لباس بشوی و از همه مهم تر این که ،هم دین یا هم پوشش آن سرزمین نباشی. مریم سعیدی نژاد، یک ایرانی خلاق است. همین که از هوشش استفاده کرده و توانسته در کشورهای دیگر برند لباسی را گسترش دهد نشانه ای از هوش و خلاقیتش است خصوصا که این برند نامی اسلامی هم داشته باشد. در گفت وگوی اختصاصی استایل با مریم سعیدی نژاد از داستان برند نیو حجاب( new hijab) ؛این برند جدید اسلامی و شناخته شده با خبر می شوید.

انگیزه تاسیس برند نیو حجاب چه بود ؟

من لیسانس را در رشته کامپیوتر از دانشگاه گوتبرگ در سوئد گرفتم و پس از آن به تحصیل فوق لیسانس در رشته MBA در دانشگاه ژنو سوئیس مشغول شدم. برای پایان این دوره بهتر بود که تز خود را در زمینه ای عملی ارائه می‌دادیم. تجربه ام به عنوان دختری با حجاب که سال ها در اروپا زندگی کرده باعث شد دغدغه ی خانم های مسلمان برای پیدا کردن لباس های اسلامی و در عین حال به روز را در طول این سال‌ها بشناسم ، می دانستم که این ایده می‌تواند از لحاظ تجاری هم بسیار بکر باشد، و در عین حال کمک و حمایتی به خانم های مسلمان در تمام دنیا شود. این بود که این برند را در سوئیس به ثبت رساندم و بعد گروهی، شروع به طراحی و فروش آنلاین لباس های اسلامی به تمام دنیا کردیم که با استقبال چشم گیری هم از طرف مردم و هم از رسانه ها روبرو شدیم .

نیو حجاب در قلب اروپا

در کدام کشورها دفتر فروش دارید؟

الان در سوئیس، اتریش و نیوزلند دفتر فروش و در ایران و عراق هم فروشگاه داریم .

در بعضی از کشورهایی که نام بردید برندهای مطرحی وجود دارد. با این وجود آیا از برند شما استقبال می‌شود؟

بسیار زیاد. ما ازسمت مشتری ها، از طرف رسانه ها و همین طور از سوی سازمان‌های مرتبط بسیار توجه می گیریم. این اتفاق برای ما مشوق بسیار بزرگی است و ما را مسئول و مصر می کند که هر روز انگیزه برای هرچه بهتر شدن این برند داشته باشیم .

شما این توجه گرفتن را تاثیرگذار می‌دانید؟

بله. بارها از سمت روزنامه ها، مجلات ، و حتی رادیو و تلویزیون رسمی سوئیس با ما مصاحبه انجام شده. وقتی شما بین  صفحاتی که مد غربی را تبلیغ می‌کنند با تصویر خانمی باحجاب زیبا و برازنده برمی‌خورید خیلی حس خوبی دارد. در برابر تبلیغات منفی که رسانه‌ها در مورد مسلمانان انجام می دهند، می توانید چهره شکیل و برازنده ای از یک خانم مسلمان ارائه دهید.

همچنین از ما برای شرکت در فشن شوهای اسلامی در کشورهای مختلف از جمله کانادا، فرانسه ،انگلیس و سوئیس دعوت شد و خدا را شکر با استقبال چشم گیری روبه رو شدیم .

آیا تا به حال به غیر از مسلمانان، مشتریان دیگری هم داشته اید؟

بله. البته در فروش آنلاین شما اغلب اطلاعاتی از این قبیل از مشتری ندارید اما در نمایشگاه و فشن شو هایی که حضور داریم، بسیاری از مشتریان حجاب ندارند. یا بسیار برای من پیش آمده که خانمی غیر مسلمان به من نزدیک شود و بپرسد لباسم را از کجا خریده ام. خوب حتماً می دانید که این گونه رفتارها در اروپا بسیار نادر است. به علاوه ایمیل های زیادی دریافت می‌کنیم که در آن مشتریان ازما بابت طراحی ها تشکر می‌کنند و می‌گویند علاقه مند به پوشیدن حجاب شده اند که بسیار برای ما ارزشمند است .

نیو-حجاب

ایده ها چگونه به ذهن شما می آیند؟

ما ۷طراح بسیار خوب و هنرمند از کشورهای مختلف داریم: ایران ، سوئیس، دوبی و انگلیس .که یکی از آنها خواهر خودم است. سعی شده در کارها تنوع بسیار زیادی وجود داشته باشد و تفاوت نژاد و محل زندگی طراحان در گوناگونی دید و طراحی آنها بسیار کمک کرده است .در ابتدای کار تحقیق جامعی در زمینه خانم های مسلمان در نقاط مختلف دنیا انجام دادیم و سعی کردیم نیازهای آن ها مثل رنگ ها و اندازه لباس ها را در این طرح ها لحاظ کنیم. البته سعی هم کردیم از نشانه های مد در غرب هم بهره ببریم، مانند تور و گلدوزی که شما همیشه می توانید در طرح های ایتالیایی و فرانسوی ببینید. همچنین از عناصر مد و زیبایی که در شرق و ایران بسیارند .

از چه سالی برند نیو حجاب را تاسیس کردید؟

از دسامبر ۲۰۱۱. ولی در ایران حدود یک سال بعد وارد شدیم.

 چه رنگ هایی مورد علاقه شماست؟

من عاشق سرمه ای هستم،و ترکیب آن با قهوه ای. بیشتر برایم ترکیب رنگ ها مهم است و همیشه مد هم در سلیقه  آدم تاثیر دارد، مثلا در همین برش از زمان، رنگ های پاستل را هم بسیار دوست دارم .

در طرح ها به مُد یا رنگ سال اهمیت می دهید؟

همان طورکه گفتم سعی شده از تمام عناصری که با فرهنگ اسلامی در تضاد نیست استفاده کنیم .

و مهم ترین اصلی که در طراحی به آن دقت می کنید ؟

مهم ترین عاملی که در این برند برای ما حائز اهمیت است گوناگونی طرح و رنگ محصولات حتی از نظر قیمت است. هدف و استراتژی این برند، حمایت و توانمندسازی خانم های مسلمان در سرتاسر دنیاست. ما همیشه سعی کردیم که بگوییم نمی‌خواهیم شکل حجاب خاصی را به مشتریان القا کنیم ولی می‌خواهیم هرکس را با همان نوع حجابی که می پسندد و درست می داند، راهنمایی کنیم تا بتواند در تمامی عرصه ها، چه تحصیل وچه کار، در اجتماع حضور یابد و پیشرفت کند و حجابش مایه افتخارش باشد. بسیاری از دوستان مسلمانم را در اروپا دیده‌ام که به دلیل عدم وجود محصولاتی درست، مجبور شده اند یا حجاب خود را کنار بگذارند یا در اجتماع حضور نداشته باشند. نیو حجاب برای این آمد که یکی فدای دیگری نشود .

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:4 آبان, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 1 =