استان تهران را سرزمینی غرق در دود و بوق ماشین می‌دانیم که از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کارخانجات مختلف، همچون قارچ سمی در خاک آن روییده و نفس خلق را به تنگ آورده‌اند. اما در این استان کشاورزی رونق خوبی دارد و از خاک تهران انواع میوه نصیب مردم دور و نزدیک می‌شود‌.

محصولات کشاورزی استان تهران چیست؟

از محصولات کشاورزی استان تهران می‌توان به گیلاس، سبزیجات، قارچ، گرد‌و، سیب، گوجه فرنگی، گندم و جو اشاره کرد.

سرخ و آبدار چون گیلاس

گیلاس-تهران

ایران یکی از پرورش‌دهندگان گیلاس در سطح جهان است که رتبه سوم را از آن خود کرده و شهرت خود را مدیون تلاش کشاورزان و باغداران تهرانی است. بخش عظیمی از این میوه صادر می‌شود و در بازارهای داخلی نیز برای تهیه کمپوت و مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیلاسی که از باغات لواسان به دست می‌آید در بازار تهران بسیار معروف است؛ از همان خوشمزه‌هایی که برایش سر و دست می‌شکنند و به عنوان سوغات تهران نیز خریداری می‌کنند.

قارچ و بالاپوش سپیدش

قارچ را گوشت گیاهخواران می‌دانند که ارزش غذایی بالایی دارد.  این خوراکی سپید رنگ به طور طبیعی در خاک ایران می‌روید، اما برای آنکه در دسترس همه قرار گیرد گلخانه‌ها اقدام به پرورش آن کرده‌اند. استان تهران بزرگترین تولید کننده قارچ کشور است و بدین واسطه به اشتغال زایی افراد جامعه کمک کرده است‌.

غذاهای اصیل و محلی استان تهران

پایتخت نشینان غذاهای متنوعی تهیه می‌کنند؛ چون خورشت قورمه سبزی، لوبیا پلو، ته چین فیروزکوهی، کوفته دست به گردن و آش رشته. البته غذاهای تهران تنها محدود به این چند مورد نیست و تهرانی‌ها، خوراک‌های لذیذ دیگری نیز دارند که باید امتحان کرد و طعم خوبشان را به یاد سپرد.

خورشت خوش عطر قورمه سبزی

قورمه-سبزی-غذای-تهران

قورمه‌ سبزی شناسنامه ایران است، غذایی خوش عطر و مدهوش کننده که حتی در مواقع سیری هم نمی‌توان چشم بر ظاهر اشتهاآورش بست. این خورشت از گوشت گوسفندی، لوبیا چیتی و قرمز، سبزی مخصوص قورمه، لیمو عمانی، ادویه و پیاز داغ تهیه شده و با برنج معطر شمالی سرو می‌شود. این خورشت حدود پنج هزار سال قدمت دارد؛ البته در ابتدا شکل و شمایل کنونی را نداشته و به تدریج آریایی‌ها از سبزیجات برای خوش طعم کردن گوشت پخته استفاده کردند و این غذای سبز رنگ اختراع شد.

کوفته دست به گردن خوراکی حاضر و آماده

کوفته را که نباید تنها در تبریز خورد؛ از تهران نیز عطر خوش کوفته به مشام می‌رسد، که کوفته دست به گردن نام دارد. برای تهیه این کوفته از گوشت گردن استفاده می‌شود که به علت ترد بودن به سرعت می‌پزد. پایتخت نشینان گوشت گردن را با برنج، سبزیجات معطر، ادویه، پیاز داغ، رب گوجه فرنگی و تخم مرغ مخلوط می‌کنند، سپس گلوله‌های گوشتی را در سس مخصوص می‌پزند.

ته چین فیروزکوهی خوش رنگ

ته-چین-فیروزکوهی-تهران

ته چین فیروزکوهی بو و رنگ خوبش را از زیره کرمان دارد و لبو. راستی نباید لواشک ملس تهران را فراموش کرد که با لبو و زیره، آدم را دیوانه می‌کند و یکی از غذاهای اصیل تهران خلق می‌شود. این ته چین متفاوت را با گوشت قرمز تهیه می‌کنند که در مراسمات رسمی سرو می‌شود.

آش رشته مخصوص یک عصر بارانی

آش-رشته-غذای-اصیل-تهران

نم نم باران عصر، قدم زدن در خیابان ولیعصر و بوی خوش آشی که شامه را قلقلک می‌دهد خاطره‌ای به یادماندنی را از تهران خلق می‌کند. آش رشته یکی از غذاهای اصیل تهران است که در تهیه آن از نخود، لوبیا، ماش، عدس، سبزی آش، پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ استفاده می‌شود. این آش آن‌قدر خوشمزه است که همگان طرفدارش هستند و کمتر کسی را می‌توان یافت که با دیدن آن خاطرات خوش کودکی و لذت خوردن یک کاسه آش در هوای برفی در ذهنش زنده نشود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:18 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

5 × دو =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید