استان بوشهر از نعمات بی‌کران ایران چهار فصل بی‌بهره نمانده و ظرفیت‌های عظیمی برای تولید و عرضه محصولات مختلف دارد. از مهم‌ترین محصولات کشاورزی بوشهر می‌توان به گوجه فرنگی، خرما، گندم، جو، گیاهان دارویی، میوه‌های گرمسیری و مرکبات اشاره کرد.

دنیای رنگارنگ و خوشمزه غذاهای بوشهری با تکیه بر محصولاتی که از خاک این سرزمین به دست می‌آید، خلق می‌شود که طعم خوش آنها لذت سفر به بوشهر را جاودانه می‌کند. در این سرزمین غذاهای بسیار خوش طعم برای ذائقه‌های مختلف یافت می‌شود که نشان از مهمان نوازی مردمان بوشهر دارد.

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی بوشهر

خارمریم از گیاهان دارویی بوشهر

آب و هوای خاص بوشهر برای رشد گیاهان دارویی بسیار مساعد است. از آنجایی که برخی گیاهان تنها در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند، این استان جنوبی بستری مناسب برای پرورش گیاهان شفادهنده فراهم کرده و تا حد قابل توجهی نیاز دارویی کشور به منابع داروی گیاهی را مرتفع می‌کند.

گوجه فرنگی

با شروع سرما و یورش تازیانه باد پاییزی بر صورت زمین، کشاورزان فرصت کاشت و برداشت را از دست می‌دهند. اینک نوبت کشاورزان بوشهری است که به درخواست هموطنان خود برای تولید محصولاتی چون گوجه فرنگی پاسخ دهند.

بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر برای تولید گوجه فرنگی است که هر ساله به تامین نیاز بازار می‌پردازند. بدین سان گوجه فرنگی مصرفی در فصول سرد سال حاصل رنج بازوی کشاورزان زحمت‌کش بوشهری است.

مرکبات

سرزمین حاصلخیز بوشهر به یاری کشاورزان زحمت‌کش خویش شتافته و زمینه تولید مرکبات را نیز فراهم آورده است. به این ترتیب سالانه حجم قابل توجهی از لیموترش و پرتقال کشور از مزارع این استان تامین می‌شود و محصولاتی که از باغ‌های دشتستان و جم به دست می‌آید، بازار پسندی قابل توجهی دارند.

لیست بهترین غذاهای محلی و سنتی بوشهر

لخ لاخ

لخ-لاخ-غذای-سنتی-بوشهر

اسم این غذای سنتی بوشهر اندکی عجیب به نظر می‌رسد، اما طعمی دلنشین دارد که با بوی خوش ادویه‌های جنوب ترکیب شده و گرسنگی را تشدید می‌کند. کدبانوان بوشهری برای تهیه این غذا از ماهی‌های مخصوص مانند سبینی و هامور استفاده و جادوی مزه‌ها را به پا می‌کنند‌. این غذا مخلوطی است از ماهی، سبزیجات معطر، لوبیا چشم بلبلی، ادویه و تمر هندی.

گمنه

گمنه-للک-غذای-بوشهری

یکی از غذاهای محلی بوشهر گمنه نام دارد، که به آن للک نیز می‌گویند که به معنای بلغور ریز گندم است. ترکیبات اصلی این غذا بلغور گندم، لوبیا چشم بلبلی، گوجه فرنگی و ادویه است که پس از پخت با سالاد شیرازی و ترشی سرو می‌شوند. این غذای رژیمی برای گیاهخواران و افراد دیابتی بسیار مفید است.

قلیه ماهی

قلیه-ماهی-غذاهای-محلی-بوشهر

 

ماهی منبعی عالی از انواع ویتامین، اسید چرب و مواد معدنی است و مردم خطه جنوب علاقه وافری به این غذای سالم دارند. قلیه ماهی و طعم دلچسبش جزئی جدا نشدنی از جغرافیای بوشهر است که با طعم ترش تمرهندی و بوی سبزیجات معطر گره خورده است.

ترکیب ماهی سرخ شده در کنار سبزیجات معطر و ادویه‌ها، غذایی خوش خوراک می‌آفریند که اینک در نقاط مختلف ایران نیز پخت و با برنج سرو می‌شود. یکی از غذاهای دریایی بوشهر که تقریبا با همین ترکیبات تهیه می‌شود قلیه میگو نام دارد که خوردنش تجربه‌ای است متفاوت را برای شما می‌آفریند.

دوقوس ماهی از لذیذ ترین غذاهای محلی بوشهر

دوقوس-ماهی-غذای-محلی-بوشهری

ماهی پای ثابت غذاهای مردم بوشهر است که به اشکال مختلف پخت می‌شود. یکی از لذیذترین غذاهای دریایی این دیار دوقوس ماهی است که از ماهی حلوای سفید یا زبیدی تهیه می‌شود. ماهی مزه‌دار شده با زعفران و نمک در مخلوطی از ادویه‌ها غلطانده می‌شود. سپس باید ماهی سرخ شده به مدت پنج دقیقه در مخلوطی از سس گوجه فرنگی و پیاز بپزد که سس به خوردش برود. این غذا با نان یا برنج سرو می‌شود و طعم دلچسبش با تمام وجود احساس می‌شود.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:10 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

شش + دو =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید