فرهنگ آپارتمان نشینی برای زندگی در دنیای امروزی، جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده است. رشد ساختمان سازی و پیشرفت سریع شهر‌ها موجب شده است زندگی در خانه های کوچک آپارتمانی و مجتمع‌های مسکونی روند رو به رشدی داشته باشد. در گذشته کمتر کسی علاقه داشت که در آپارتمان زندگی کند اما، به واسطه رشد جمعیت استفاده از آپارتمان‌ها مورد توجه زیادی قرار گرفت. در این میان عدم آشنایی کافی به فرهنگ آپارتمان نشینی در اکثر مواقع باعث بروز تنش برای ساکنین ساختمان‌ها شده است. این موضوع می‌تواند یکی از نمونه‌های بارز عدم رعایت حقوق دیگران، عدالت خواهی و انصاف باشد. در نتیجه، مزاحمت های بی مورد را در مجتمع‌های مسکونی بالا می‌برد. ما در این مقاله قصد داریم به اصول صحیح آپارتمان نشینی و این که چگونه می توانیم همسایه بهتری باشیم، بپردازیم. این نکته را به خاطر داشته باشید، برای ایجاد تغییر اول باید از خودمان شروع کنیم.

 10+3 روش برای همسایه خوب بودن

  • زمانی که خسته یا با عجله از مهمانی بر می گردیم، نباید در راهروهای آپارتمان با قدم های محکم راه برویم .اگر از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنیم، آرام‌تر راه برویم تا باعث برهم زدن آرامش همسایه‌ها نشویم .

 

  • زمانی که به صورت اتفاقی همسایه خود را در راهروی آپارتمان می بینید، توجه داشته باشید که صحبت های شما کوتاه باشد. راهرو جای صحبت کردن با همسایه ها یا تلفن همراه نیست بنابراین، بهتر است این کار را انجام ندهیم و وقت او را هم نگیریم . به جای آن، می توانیم در یک فرصت مناسب تر با او صحبت کنیم، یا مسئله را تلفنی با او در میان بگذاریم.

 

  • بله چهار دیواری خانه تحت اختیار ماست، اما همسایگانی داریم که در نزدیکی ما زندگی می کنند. بنابراین، بهتر است در واحد خودمان را محکم نبندیم . تا آن جا که امکان دارد، از گذاشتن کفش های خود پشت در خودداری کنیم. با این کار، علاوه بر امنیت کفش ها، به زیبایی و نظم راهرو آپارتمان نیز کمک می کنید .

 

  • به طور معمول ما وسایلی داریم که نمی توانیم آن‌ها را دور بریزیم و جایی هم برای نگه داری آن‌ها در داخل آپارتمان نداریم. اما، دلیل خوبی نیست که بخواهیم وسایل شخصی خود را در محوطه و یا پارکینگ آپارتمان قرار دهیم. به خصوص ساکنان طبقه هم کف که معمولاً فقط راه به پاسیو دارند. از گذاشتن وسایل خطرناک مانند مواد آتش زا و… که باعث ایجاد سر و صداشود، خودداری کنیم . اگرچه تنها می توانیم از طریق طبقه هم کف آپارتمان به آن دسترسی داشته باشیم.

 

  • با روش ساخت و سازهای جدید پهنای دیوارهای ساختمان‌ها بسیار نازک هستند وصدا به راحتی از آن‌ها رد می‌شود. دیوار مشترک ساختمان ما با واحد کناری یکی دیگر از فصل های مشترک آپارتمان‌ها به حساب می آید. در صورت وجود دیوار مشترک، سعی کنیم تلویزیون و دستگاه‌های صوتی خود را به آن دیوار نصب نکنیم. اگر مشکل شنوایی داریم، دلیل نمی شود که صدای وسایل صوتی را زیاد کنیم. در این موقعیت ها می توانیم از هدفون و هندزفری استفاده نماییم. اگر می خواهیم چیزی را به دیوار نصب کنیم، در زمان های استراحت یا خواب اهالی آپارتمان انجام ندهیم.

 

  • اگر شما در بین طبقات دوم به بالا زندگی می کنید ، ناخودآگاه مسائلی وجود دارد که باعث به وجود آمدن سر و صدا می شود. به عنوان نمونه: اگر از دمپایی و کفش خاصی در منزل استفاده می کنید، بهتر است از کفش و دمپایی های نرم استفاده کنیم. اگر از میز بیلیارد، تردمیل یا وسایل این چنینی استفاده می کنیم، بهتر است کف واحد دارای پوشش مناسبی باشد. در صورت استفاده از دستگاه های برقی به عنوان وسایل نظافت، دقت کنیم که در چه ساعتی کار نظافت را انجام می دهیم. گاهی اوقات ما خودمان متوجه نمی شویم، دستگاه های نظافت برقی چه صداهایی در خارج از واحد ما تولید می کند .

 

  • ما بیشتر وقت خود را در طول روز، بیرون از منزل هستیم و رسیدگی به بسیاری از کارها را به زمان عصر یا شب موکول می‌کنیم. اما باید در نظر بگیریم که از ساعت ۹ شب تا ۹ صبح بهتر است ما صدای کمی را تولید کنیم. اگر می‌خواهیم مهمانی یا دورهمی بگیریم، حتی المقدور دیگر واحد‌ها را در جریان بگذاریم و در صورت تمایل از آن‌ها نیز می توانیم دعوت کنیم. بهتر است مهمانی خود را وسط هفته برگزار نکنید و مهمانانی هم که دعوت کنیم، با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا باشند .

 

  • بعضی از ساختمان ها برای مصرف دخانیات قوانین خاصی دارند. اگر شما یک فرد سیگاری هستید، بهتر است از کشیدن سیگار در راهروها و لابی خودداری کنید. از انداختن خاکستر آن نیز در فضاهای مشترک مثل پاسیو، راهرو و پارکینگ پرهیز کنید. اگر ساختمان ما محدودیت خاصی برای مصرف دخانیات دارد و ما سیگاری هستیم، ترجیحا از خرید یا اجاره این گونه ساختمان‌ها پرهیز کنیم .

 

  • ارتباط و رابطه موثر با همسایه‌ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی ما دارد. در زندگی های آپارتمانی به دلیل وجود تعداد زیاد همسایه ها، اکثر افراد ترجیح می‌دهند ارتباط کمی با هم داشته باشند. رفتار ما با همسایه ها و ارتباط با آن ها یک نیاز ضروری است. به این دلیل که ما با آن ها در فاصله کمی از هم زندگی می کنیم. یک سلام و احوال پرسی گرم باعث می شود در مواقع ضروری، راحت تر بتوانیم نیاز خود را بیان کنیم . برای احوال پرسی، همسایه های خود را در راهرو یا پارکینگ زیاد معطل نکنیم. اگر در منزل همسایگان را زدیم، صبر کنیم تا لباس مناسب بپوشند. انتظار نداشته باشیم همسایه، ما را به داخل واحدش دعوت کند. به زبان بدن او و عجله ای که در ارتباط با ما دارد توجه کنید!

اگر مشکل خاصی با همسایه ها داریم، بهتر است مستقیم و مودبانه به او بگوییم. برای حل مشکل، به جز مواقع آسیب مالی و جانی از تماس با پلیس جدا خودداری نماییم. از غیبت کردن پشت سر همسایه های خود پرهیز کنیم و نگذاریم کسی هم غیبت واحدهای دیگر را نزد ما بکند. در صورت تکرار به او بگوییم، ما هنوز این چنین تجربه‌ای را با ایشان نداشتیم. در ارتباط با همسایه ها صبور باشیم، هیچ کس کامل نیست. آدم ها با هم فرق می‌کنند و سعی کنید این تفاوت‌ها را درک کنید. اگر در ساختمان افراد مسنی داریم، بیشتر به آن‌ها توجه بکنیم. ما نباید با همسایه تازه وارد، از روز اول با او در مورد مشکلات ساختمان و قوانین صحبت کنیم. بگذاریم اول مستقر شود و بعد از چند روز در فضای آرام، قوانین و مشکلات ساختمان را به او گوشزد کنیم .

 

  • می دانم کودکان ممکن است به اندازه ما اصول و قوانین آپارتمان را متوجه نشوند، اما اگر بچه داریم، برای او مشخص کنیم از ساعت ۹ شب به بعد باید بازی های آرام و کم جنب و جوش را انتخاب کند. از تربیت کودک با صدای بلند پرهیز کنیم. به کودکان خود یاد بدهیم در راهرو یا لابی ساختمان سر و صدا نکنند یا ندوند.

 

 

  • اگر شما عاشق حیوان خانگی هستید، همسایه ها مسئولیتی در قبال علاقه شما ندارند. به یاد داشته باشیم هر کسی با حیوانات خانگی کنار نمی آید و حتی عده‌ای از این حیوانات می‌ترسند. اگر می خواهیم حیوان خانگی پر سروصدا بیاوریم، ابتدا بررسی کنیم آیا در ساختمان امکان نگه داری حیوانات خانگی هست یا خیر؟!  همیشه یک کیسه و دستمال همراه خود داشته باشیم تا مدفوع و آلودگی حیوان در آپارتمان  را به سرعت تمیز کنیم .

 

  • در آپارتمان نشینی مسائل مشترکی بین ما و همسایگان وجود دارد که اگر رعایت نشود، هم زندگی ما و هم دیگران مختل می شود. در حرکت کیسه زباله‌ها در راهروها نکات بهداشتی را رعایت کنیم، مراقب باشیم کیسه زباله سوراخ نباشد. اگر ساختمان مجهز به سیستم شوتینگ است، در ساعت مقرر از کیسه مناسب استفاده کنیم. از پرتاب کیسه زباله خودداری نماییم. اگر ساختمان مجهز به سیستم لاندری( لباس شویی مرکزی) است، زمان شست وشو برای هر واحد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و زمان خشک کن ۶۰ دقیقه است. در صورتی که فهمیدیم واحدی بیش از زمان خود از لاندری استفاده می کند، کمی صبر داشته باشیم و بعد از او بخواهیم که سریع تر کارش را تمام کند. ما نباید به رخت و لباس های خیس همسایه ها دست بزنیم.

 

  • وقتی خانه خود را با پارکینگ اجاره می کنید یا آن را می خرید، شما صاحب آن بخش از پارکینگ هم هستید. اما در استفاده از پارکینگ مراقب باشید . فقط در پارکینگ خودمان می توانیم پارک کنیم و حتی برای زمان کم بدون اجازه دیگران ها حق پاک کردن در پارکینگ آن‌ها را نداریم. در مواقعی که عجله داریم هم هرگز ماشین خود را کج و غیرمتعارف پارک نکنیم و حتما در محدوده خود باشیم. اگر همسایه ای به اشتباه ماشین خود را در پارکینگ ما پارک کرده بود: برای بار اول یادداشتی مودبانه بنویسیم و از او خواهش کنیم تا در پارکینگ خود پارک نماید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: آداب معاشرتبازدیدها: 843
تاریخ انتشار:30 شهریور, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

4 × 2 =