«روز واقعه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که یا نگاهی نو و هنزمندانه به واقعه عاشورا پرداخته است. اگر این فیلم را همان سال در سینما ندیده باشید بارها در تلویزیون دیده‌اید.
«روز واقعه فیلمی ایرانی در ژانر تاریخی و با موضوع اسلام به کارگردانی شهرام اسدی و تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته است که در سال ۱۳۷۳ از روی فیلمنامه روز واقعه بهرام بیضایی ساخته شده‌است. این فیلم توانست در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کند. عبدالله جوانی مسیحی است که تازه به اسلام روی آورده و دل در گرو عشق راحله دختر زید دارد. وی در جریان عروسی با راحله ندایی می‌شنود که او را به یاری فرا می‌خواند، عبدالله بیابان به بیابان، واحه به واحه به سمت کربلا می‌تازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا می‌رسد و در آن زمان «حقیقت» را بر سر نیزه می‌بیند».
حالا بیایید با «هیچ‌یک» مروری داشته باشیم روی اطلاعاتی که شاید نمی‌دانیم.

لادن مستوفی

لادن مستوفی در نقش راحله

۱_در ابتدا «هدیه تهرانی» برای نقش راحله تست داده و قبول شده است. اما به دلایلی از بازی انصراف داده و «لادن مستوفی» تست داده و انتخاب شده‌. در نظر داشته باشید هر دو بازیگر سابقه حضور در پروژه‌های سینمایی را نداشته‌اند.

۲_در زمان ساخت فیلم «روز واقعه» امکانات مثل حال حاضر نبوده است. جلوه‌های ویژه، هوش مصنوعی و … وجود نداشته. شاید شما هم برای اولین‌بار است که می‌خوانید‌ در صحنه‌ی سکانس پرتاب سنگ توسط عبدالله به بت‌ها همان سکانسی که با حضور «علیرضا شجاع‌نوری» و مرحوم «حسین پناهی» در کوه‌های پر از بت ضبط شد؛ بت‌هایی که در تصویر دیده می‌شود همه از یونولیت است.

۳_تا یک هفته به فیلم‌برداری ۱۵ میلیون تومان برای فیلم هزینه شده بود که در زمان خود مبلغ زیادی است اما بازیگران نقش اصلی فیلم «عبدالله» و «راحله» هنوز انتخاب نشده بودند.

۴_«علیرضا شجاع‌نوری» زمان بازی در فیلم «روز واقعه» مدیر بخش بین ‌الملل فارابی بود. شهرام اسدی بعد از تست گرفتن از حدود ۵۰ نفر و به نتیجه نرسیدن از «شجاع‌نوری» درخواست می‌کند که در این فیلم بازی کند.

۵_اسبی که در اوایل ضبط روز واقعه مورد استفاده قرار گرفت، هدیه ترکمنستان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و قرار شد آموزش داده شود، هر‌چند بعدها جایگزین شد.

۶_علیرضا شجاع‌نوری در این فیلم از ناحیه دنده دچار شگستگی شدید و فیلمبرداری برای مدتی متوقف می‌شود.

۷_ فیلم در زمان اکران داخلی با استقبال مواجه نشد. اما در کشورهای همسایه فیلم با استقبال خوبی همراه شد و حتی امروز نیز در بعضی کشورها همچون ترکیه با نام کربلا فروخته می‌شود و در کشورهای مسلمان نیز طرفدار دارد.

۸_شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» تا پیش از این فیلم تنها یک فیلم دیگر با نام «اوینار» ساخته بود.

۹_مدیر برنامه‌ریزی این فیلم «سیروس مقدم» کارگردان مطرح تلویزیون است. که در آن زمان هنوز کارگردانی نمی‌کند.

۱۰_ این فیلم با یک گروه دیگر و در سال‌های قبل‌تر هم یک ضبط ۱۰ دقیقه‌ای دارد. اما به دلیل مخالفت‌ها پروژه تعطیل شد و ناتمام ماند‌. در این گروه خسرو شکیبایی ایفاگر نقش نگهبان معبد بت‌ها و ایرج نوذری «عبدالله» است.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:1 مرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − دو =