در میان بازار خوش رنگ و لعاب استان زنجان راه بروید تا انواع سوغات و صنایع دستی این استان نظر شما را جلب ‌کند. از ظروف مسی با کنده کاری‌های خاص تا چاروق‌های زیبای چرمی و انواع شیرینی خوشمزه در این بازار یافت می‌شود.

سوغات زنجان چیست؟

شیرینی شستی

شیرینی-شستی

شستی از معروف‌ترین شیرینی‌های زنجان است که با آرد، پودر قند و کره درست می‌شود. زمانی که خمیر آن درست می‌شود، شیرینی پز با انگشت شصت خود وسط خمیر را فشار می‌دهد و شکلی خاص را در آن ایجاد می‌کند تا مایع شیرینی (زرده تخم مرغ و زعفران) در این گودی جای بگیرد.

نان چایی

نان-چایی

این نان که در زبان ترکی به آن چای چورگی گفته می‌شود، جایگاه ویژه‌ای روی سفره‌های افطار در ماه مبارک رمضان دارد. با این حال هر زمان دیگری به این استان سفر کنید، می‌توانید نان چایی با عطر هل و وانیل را به عنوان سوغات بخرید.

نان آردک

نان اردک

از دیگر شیرینی‌های قدیمی این استان، نانی است که داخل روغن سرخ می‌شود. آردک با آرد بربری درست می‌شود و گاه داخل آن، آب پنیر هم می‌ریزند.

سبزیجات کوهی

سرزمین کوه‌های سلطانیه آب و هوای مناسبی دارد. به همین دلیل انواع سبزی‌های کوهی در دامنه‌ها و کنار جویبار‌های این سرزمین، به صورت خودرو می‌روید که بعضی از آن‌ها به عنوان سوغات سرآمدتر هستند.

غازیاغی

غازیاغی

این سبزی کوهی شبیه پای غاز است. اگر اردیبهشت به استان زنجان سفر کنید و راه خود را به سمت کوه‌های آن بگیرید، احتمالا با این سبزی کوهی در مسیر خود مواجه خواهید شد. غازیاغی که خواص زیادی دارد را داخل سوپ، آش محلی و پلو می‌ریزند و یا با پیاز داغ سرخ می‌کنند و مانند بورانی با نان می‌خورند.

گل آقا یا تره کوهی

تره-کوهی

گل آقا نام محلی تره کوهی است، که طعم تندی دارد. با این سبزی معمولا کوکو درست می‌کنند و یا داخل آش می‌ریزند. از خواص بی‌نظیر آن می‌توانیم به کاهش کلسترول خون، افزایش قدرت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم.

پیاز کوهی

پیاز-کوهی

این گیاه خودرو در زمان‌های خاصی روی دامنه کوه‌های اطراف روستا‌های زنجان می‌روید. این پیاز نسبت به پیاز معمولی تندی ملایم‌تری دارد و بهترین انتخاب برای سالاد است.

صنایع دستی زنجان

انواع صنایع دستی منحصر به فرد در دستان هنرمند این استان هنرپرور ساخته می‌شود، که ریشه در تاریخچه غنی این سرزمین دارد.

چاقو‌سازی

چاقوی-زنجان

چاقوی زنجان از آن دست صنایع بومی است که شهرت زیادی در ایران دارد. قدمت چاقوسازی در این سرزمین آن‌قدر زیاد است که حتی در معدن نمک چهرآباد، چنین ابزاری با سن تقریبی ۶ هزار سال کشف کرده‌اند. تیغه و دسته این چاقو‌ها یک تکه است و تزئینات هنرمندانه‌ای دارند.

ملیله کاری

ملیله-کاری

ملیله کاری هنر منحصر به فردی است که قدمتی بسیار طولانی از زمان هخامنشیان در استان زنجان دارد و در گذشته تنها مخصوص اشراف و بزرگان بود. در این هنر شمش‌های نقره ذوب می‌شوند و بعد به شکلی نازک و ظریف در می‌آیند تا اشکالی زیبا با آن‌ها درست شود. این اشکال هنرمندانه را در قاب عکس، پایه استکان، گلدان، قاشق، چنگال، ظرف میوه خوری، سینی و حتی پارچه به کار می‌برند.

چاروق دوزی

چاروق-دوزی

چاروق دوزی یکی از زیباترین و خاص‌ترین هنر‌های دستی مردمان این استان است. چاروق نوعی پاپوش قدیمی است که در گذشته آن را منگوله دار با رویه ابریشمی و کفی چرمی بدون پاشنه می‌ساختند. این پاپوش، قدمتی دو هزار ساله در این منطقه دارد. اگر چه در آن زمان‌ها بسیار پر زرق و برق بود و با زری و سیم و گلابتون تزئین می‌شد، اما شکل امروزی آن ساده‌تر است که معمولا پاشنه و رویه چرمی دارد.

مس، جاجیم، نمد، کیسه حمام، پارچه سوزن دوزی شده، قالی و تابلو خاتم از دیگر صنایع دستی و سوغات استان زنجان است.

 

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:5 فروردین, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

2 + 1 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید