به این فکر کرده‌اید که بعضی از محصولات توانسته‌اند اسم برندشان را به جای اسم محصول بین خریداران جا بیندازد؟
بعض از آن‌ها را می‌شناسیم اما بیایید متفاوت‌ترین این مثال‌ها را مرور کنیم.

برند لی/ lee

برند لی (Lee) یک نام تجاری آمریکایی از شلوار جین است. این برند اولین بار در سال ۱۸۸۹ در سالینا ، کانزاس تولید شد.  درباره‌ی تاریخچه برند لی بسیار نوشته شده، پس وقت شما را نمی‌گیریم و چون محیط زیست برای ما مهم است به ترجمه یک مقاله از سایت این برند اکتفا می‌کنیم که مدعی می‌شو در محصولات تولیدی خود موضوع حفظ محیط زیست را هم در نظر دارد.

کاهش ضایعات در طراحی محصول

ما متعهد هستیم که شیوه‌های تجاری پایدار را در سراسر عملیات و زنجیره تامین جهانی خود تعبیه کنیم. توزیع ضایعات برای تمام مراکز توزیع متعلق به ما در آمریکای شمالی به ضایعات صفر رسیده است. این یعنی که حداقل ۹۵ درصد زباله‌های این تاسیسات از طریق بازیافت، کمپوست و استفاده مجدد از محل دفن زباله خارج می‌شود.

صرفه جویی ۱ میلیارد لیتر آب در صنعت

ما در شرکت لی، اطمینان می‌دهیم که در هر کجا که می توانیم آب را ذخیره کنیم. شرکت لی فسمت Indigood ™ Denim را راه اندازی کرده است، مجموعه‌ای از لباس‌های جین که آب را از فرآیند خشک کردن جین حذف می‌کند و شلوار جین پایداری تولید می‌کند. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹ لی بیش از یک میلیارد لیتر آب ذخیره شده در فرآیند اتمام آب برای محصولات جین ما را جشن گرفت و ما هنوز در حال محاسبه هستیم.
فراگیری و اهمیت برند لی را نمی‌توان انکار کرد. اما جین به شلوارهایی گفته می‌شود که با پارچه «دنیم» دوخته شده باشند. «دنیم» نام نوعی پارچه کتان با بافت راه‌راه و ضخیم است که اگرچه همه‌گونه پوشاک با آن دوخته می‌شود ولی این پارچه عمدتا برای دوخت شلوار به کار می‌رود. حالا شما بگویید. آیا شما شلوار لی از فروشنده می‌خواهید یا شلوار جین؟!

پفک-یا-اسنک-پنیری

پفک چی‌توز دارید؟

«پُفک» نام یک نوع اسنک است که از ذرت حرارت‌ داده‌ شده تهیه می‌شود. این نشان تجاری متعلق به «گروه صنعتی مینو» در ایران است.
شهرت این محصول نام تجاری آن را به یک فرابرند تبدیل کرده است تا جایی که خیلی‌ها به جای گفتن اسنک پنیری از  کلمه «پفک» استفاده می‌کنند و اسنک برندهای دیگر را با نام پفک می‌شناسند و درخواست می‌کنند‌.

ساز الکترونیک؟ نه ممنون اُرگ

از متفاوت‌ترین اشتباه که توسط متخصصین آن حوزه هم بسیار تکرار می‌شود «ارگ» است. در حالی که ارگ یک سایز آکوستیک و کلیسایی محسوب می‌شود و نامش هم ارگ نیست، بلکه اُرگان Organ است!

در هر صورت نام این ساز «الکترونیک کیبورد» است و با کمی تجهیزات اضافی تولید اصوات، به سازی مشابه به نام سینتسایزر تبدیل می‌شود.

جکوزی-یا-وان-حمام

جکوزی یا وان حمام گرم؟

جکوزی نام برندی است که محصولاتی مانند تشک، وان حمام و کاسه توالت تولید می‌کند. اما پس از چندی جکوزی روی نام یکی از محصولات این شرکت برای همیشه ماند و آن وان حمام گرم این برند بود. تصور حذف «جکوزی» از لحن عامیانه سخت است.

«پینگ پنگ» برنده

شاید تا به امروز نشنیده باشید اما پینگ پنگ نام برند تولید کننده‌ی «میز تنیس» در سال ۱۹۰۱ بود. انتخاب نام این برند  از روی صدایی بود که توپ هنگام برخورد با سطح میز ایجاد می‌کرد. امروزه همه این ورزش را در دنیا به این نام می‌شناسند.

سپاس از آقای «کیم»

می‌گویند نام اختصاری سه شریک است. دستشان درد نکند. مزه‌ی «کیم» هنوز که هنوز است، ما را تا کودکی می‌برد.  نتم تجاری کیم به‌عنوان اولین بستنی چوبی شرکتی توسط پاک عرضه شده است و دیگر سال‌هاست کسی بستنی چوبی نمی‌خواهد و همه «کیم» می‌خرند.

تاید، زیراکس، ریمل، کلنیکس، چای لیپتون، ساندیس، اتود، وایتکس و ….همه برندهای موفقی بوده‌اند که نام محصول را به اسم خود ثبت کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد یا ورود اولیه‌ی آن‌ها در دوران تک‌محصولی این موفقیت را رقم زده است یا خوب بودن آن محصول توانسته بازار را قبضه کند. در هر شکل آرزوی هر مالک برندی است که روایتی این چنین داشته باشید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: برندبرچسب‌ها: , , , , بازدیدها: 145
تاریخ انتشار:11 مرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

19 − 10 =