اختتامیه جشنواره ۲۰۲۳ کن، شب گذشته برگزار شد. بعد از اعلام برنده جایزه بهترین بازیگر زن می‌توان حدس زد امروز همه اسم او رو در دنیای گوگل جست‌وجو می‌کنند تا بهتر او را بشناسند. از «مروه دیزدار» حرف می‌زنیم‌. بازیگر زن ترکیه که توانست جایزه‌ی مهمی را از ان خود کند‌ او را با «هیچ‌۱» بشناسید.

بهترین-بازیگر-زن-کن

«مروه دیزدار» (به ترکی استانبولی Merve Dizdar) متولد ۴ تیر ۱۳۶۵ (۲۵ ژوئن ۱۹۸۶) شمسی در ازمیر ترکیه؛ مجری و بازیگر جوان ترک است.
ایرانی‌ها او را با سریال «آپارتمان بی‌گناهان» در نقش گلبن می‌شناسند. او در فیلم طنز «نبرد جاری‌ها» هم مورد توجه قرار گرفت.

 حاشیه‌ها و خوشآمدهای بهترین بازیگر زن کن را مرور کنیم.

۱_او هرگز ابروهای خود را اصلاح یا رنگ نمی‌کند و طرفدار طبیعی بودن ابروهایش است. همین‌طور با موج «لمینیت دندان» به او از طرف کاربر مجازی انتقادهایی شده است که چرا دندان‌هایش را شبیه دیگران مرتب نمی‌کند. او در جواب این انتقادات مجازی بارها گفته است: «من از وضعیت خودم راضی هستم و هر نیازی به تغییر نمی‌بینم. با دندان‌های مرواریدی هم هر نقشی را نمی‌توانم بازی کنم‌».

۲_او از جمله بازیگرانی است که اخبار ایران را پیگیری می‌کند و نسبت به فرهنگ و هنر ایران آگاهی دارد.

۳_احتمالاً برای شما این سؤال پیش آمده باشد که او ازدواج کرده؟ بله. سؤال بعدی؟ بله. جدا هم شده است. یکی از دردسرهای «زندگی مشهوری» در ترکیه این است که زندگی شخصی یا نگه داشتن خبرها شبیه آن‌چه در ایران است کمی سخت به‌نظر می‌رسد. برای همین پیش از این‌که خبری بین مردم مسئله‌ساز شود، خود صاحبان خبر آن را رسانه‌ای می‌کنند. خبر جدایی او و همسرش توسط خودشان در صفحه‌ی مجازی اعلام و گفته شد که دوستانه طلاق گرفته‌اند.

۴_همین چند روز پیش بود که حمله‌های شدید کاربران مجازی به مروه باعث شد او از کن ویدئوی بفرستد و باز یادآوری کند که خوشحال است و لازم نیست کسی به‌جای او ناراحت باشد. ماجرا به لباس «مروه دیزدا»  بر می‌گردد. بسیاری از کاربران ترکیه لباس فرش قرمز مروه را شلخته و نامناسب دانستند‌. او در پیامی تصویری گفت: «نظرات شما را خواندم. نوشته بودید بد لباس بودم و لباسم چندش آور و شلخته بود. یا نوشته بودید: اینطور نماینده‌ی ما بودی؟ انتخاب لباست افتضاح بود.
خیلی ناراحت شده بودید اما ناراحت نباشید من خیلی خوشحال هستم.  به جای من ناراحت نشوید. این موضوع جای بحث ندارد چون مجبور هستید من را  قبول کنید. یا من را این‌طور قبول کنید و دوست داشته باشید یا دوست نداشته باشید.من از بچگی این‌طور بودم که در یک اتفاق زیبا دلم میخواهد یک کار عجیب انجام بدهم. الکی خودتان را خسته نکنید. چون این چیزها روی من تاثیری ندارد. اما آن‌هایی که لباس من را دوست نداشتند تاج سر من هستند».

مروه-دیزدار-جشنواره-کن

۵_تئاتر موزیکال «آلیس» با بازی او و جمعی از بازیگران خوب ترکیه به دیزنی پلاس فروخته شده است تا از این پلتفرم به نمایش در بیاید‌. یکی از معروف‌ترین خبرنگاران ترکیه اعلام کرده است بازی او در این نمایش یکی از بحث‌برانگیزترین و بهترین بازی‌های چند سال اخیر خواهد بود.

۶_او برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای پروانه طلایی در سال ۲۰۲۱ شد. این جایزه یکی از مهم‌ترین جوایز جشنواره‌های ترکیه است.

۷_در ۲۷ آوریل ۲۰۲۱ «مروه دیزداز» به‌خاطر بازی خوبش در سریال «آپارتمان بی‌گناهان» ترند توییتر شد.

۸_مروه یکی از بازیگران پر تلاش کشورش است. کارگردان‌هایی که با او کار کرده‌اند از خوش‌رفتاری، جدیت و تلاش او می‌گویند. مروه در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود که به‌خاطر بازی در سریال «آپارتمان بی‌گناهان» به افسردگی مبتلا و تحت درمان است. هم‌چنان که کار را دوست دارد و این سریال را یکی از بهترین انتخاب‌هایش می‌داند. دلیل این افسردگی مراقبت بیش از حد‌ او از نقشش بود.

۹_بازیگران مطرح دیگری از ترکیه امسال بر فرش قرمز کن حضر شدند. مریم اوزرلی، هانده ارچل، اسرا بیلگیچ و …

۱۰_اگر برای شما هم سؤال پیش آمده که حالا چه می‌شود؟ رده‌ی او در بازیگری تغییر می‌کند. دستمزدش بالاتر می‌رود شانس بهتری برای انتخاب دارد اما از همه مهم‌تر این‌که او نماینده‌ی آن بخش از جامعه است که عمل زیبایی نکرده و طبیعی بودن را دوست دارد. پیامی پنهان پشت این جایزه وجود دارد. این پیام، ارزشمندترین جواب به منتقدان طبیعی بودن است.

«مروه دیزدار» برای فیلم درباره «علف‌های خشک» به کارگردانی «نوری بلگه جیلان»

تا این‌جا آمدیم حیف است از «نوری بیگله جیلان» حرف نزنیم. او را می‌شود «اصغر فرهادی» ترکیه دانست. در ترکیه سرمدار و خارج از ترکیه جایزه بگیر و سرشناس است. نوری بیلگه جیلان (به ترکی استانبولی: Nuri Bilge Ceylan) (زاده ۲۶ ژانویه ۱۹۵۹) کارگردان و عکاس اهل ترکیه است. «فیلم‌های سه میمون» (۲۰۰۸)، «روزی روزگاری در آناتولی» (۲۰۱۱) و «خواب زمستانی» (۲۰۱۴) موفق‌ترین آثار جیلان به‌شمار می‌روند، که اولی جایزه بهترین کارگردان جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸، دومی جایزه گرندپری جشنواره فیلم کن ۲۰۱۱ و سومی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ را نصیب او کرد. فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» به عنوان نماینده سینمای ترکیه در جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان ۲۰۱۱ معرفی شده بود.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:7 خرداد, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

2 × دو =