شهید دکتر مصطفی چمران پیش از آن که استاد فیزیک یا پارتیزان محسوب شود یک شهروند خوش‌پوش به شمار می رفت .برای نفوذ به این بعد

از شخصیت او باید چند ویژگی را بررسی کنیم.

چمران در ریاضیات و هندسه تا به حدی توانا بود که رقیب نداشت. طبیعی است با این درصد توانمندی به او بورسیه تعلق بگیرد. او با دریافت بورس تحصیلی به دانشگاه تگزاس ای اند ام آمریکا رفت و با وجود عدم تسلط به زبان انگلیسی در سال نخست، دراین رشته به عنوان دانشجوی ممتاز، درجه کارشناسی ارشد را کسب نمود. سپس برای اخذ درجه دکترا در رشته فیزیک پلاسما به دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا، که یکی از پیش روترین دانشگاه های جهان محسوب می شود، رفت و در آنجا نیز درخشید به گونه‌ای که پایان نامه او مرجع بسیاری از مقالات علمی روز در زمینه پلاس فیزیک شد.

ما درتحلیل استایل یک تئوریسین جنگی چه ویژگی خاصی لازم داریم ؟مغز متفکر مهندسی. حالا به این ویژگی روحیه ی هنری را پیوند بزنید بی شک حتی بدون این که عکسی را ببینید به این نتیجه می‌رسید که دکتر مصطفی چمران بی‌نظیر بوده است. می‌توان این گونه گفت که ذهن مهندسی ساز و دقیق او در شیک پوشی اش موثر بوده، اما نکته ای که این استایل را دو صد چندان می‌کند این است که او هنرمندی خلاق هم بود و درامر نقاشی بسیار تبحر داشت .

دکتر چمران به گفته نزدیکانش در سخت ترین شرایط هم لباس هماهنگ می پوشید و عادت به تکاندن گرد و خاک از لباسش داشت. دوستان نزدیک دکتر چمران نقل می‌کنند او عقیده داشت لباس مناسب باعث روحیه دادن به دیگران می‌شود و از آن مهم تر، تاثیر رنگ لباس بر روح و روان خود شخص است.در بسیاری از عکس ها ترکیب رنگ زرشکی یا کِرِم در لباس هایش دیده می‌شود. این دو رنگ را با آن زمان تطبیق دهید تا دریابید چمران حتی در انتخاب لباس هم بی پروا بوده است.

و باز با کمی دقت در عکس های به جای مانده از شهید چمران می توان به علاقه او به بعضی از برندها پی برد. انتخاب عینک و ساعت از برندهایی خاص( در مورد  عینک او شماره گذاشته خواندید) و دقیق بودن در تنظیم پوشش از عادات مصطفی چمران محسوب می‌شود.

یک مجله آمریکایی که در خصوص شخصیت سیاستمداران تحقیقی فراگیر کرده در مورد چمران این گونه می گوید:« پارتیزانی که واکس می زند، فکر می‌کند و پیروز می شود.» بسیار واضح است که مطلب قصد داشته به همه جانبه بودن شخصیت چمران اشاره کند. یعنی او، هم به لباسش و هم به عقایدش اهمیت می‌داده و در نتیجه پیروز و موفق بوده است. در بسیاری از عکس ها و ویدئو های موجود، چمران با یقه اسکی های مرتب و تمیز و کت های خوش دوخت به همان اندازه دیده می‌شود که در لباس‌های نظامی تمیز و مرتب.

نظم و شیک پوشی به کنار، صدای چمران یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد او بوده .بسیاری از ما نیایش‌های او را شنیده‌ایم اما شاید کمتر کسی باشد که گفت وگوهای او را دیده و شنیده باشد. در حال حاضر در فضای مجازی می توان با کمی وقت گذاشتن یک ویدیو از او را یافت. همان لباس زرشکی معروف با ترکیب کت کِرِم آن چنان او را مقتدر ساخته است که کمتر به صدایش دقت می شود. اما اگر «صدا» را هم جزئی از سبک یا استایل در نظر بگیریم شهید چمران به شدت در صدا ویژگی دارد . گویشی متفاوت با استفاده از لحنی نظامی ازاو مردی می سازد که می شود به جرات شجاعتش را دریافت.

دکتر مصطفی چمران از تمام جهات یک شهروند نمونه بود. شهروندی که هر ملتی آرزویش را دارد. او باهوش و باسواد، کاردان و منطقی ،تاثیرگذار و عاقل، شاعر و نقاش، خوش استایل و خوش پوش و البته از همه مهم تر چریکی فداکارِ دین ، سرزمین و مردم بود. بی تردید یادش همواره در دل مردمان ایران زمین گرامی خواهد ماند .

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایلبازدیدها: 809
تاریخ انتشار:8 آبان, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

دو × دو =