از دامان پرگهر استان مازندران روزی فراوانی نصیب مردمان نیکو سرشت خطه سبز شمال می‌شود. البرز سخاوتمندانه دستانش را به سمت مردم گشوده و آنان را دعوت نموده به توشه گرفتن از این سور و سات رنگارنگ.

اینجا دیار نقاش ماهر طبیعت است، که قلموی زرین خویش را به دست گرفته و به بذل و بخشش زیتون، برنج، چای، مرکبات و گیاهان دارویی پرداخته است. مازندران سرزمین مزه‌های نو و گوارا است و در سفر به مازندران نباید غذاهایی چون مالابیج، اسپناساک، آغوز مسما، خورشت ناردون و ترش سماق را از دست داد.

برنج خوش عطر شمالی

برنج-شمالی

شالیزارهای طلایی حاشیه جاده، مسافران را به میهمانی خوشه‌ها دعوت می‌کنند، که فروتنانه سر خم کرده و فضا را عطرآگین کرده‌اند. در فصل برداشت برنج، زنان و مردان البرز نشین پاچه و آستین‌ها را بالا می‌زنند و داس خویش را بر تن شالیزار می‌کشند. خوشه‌ها یکی پس از دیگری بر زمین می‌افتند و پس از جمع آوری، راهی کارخانجات برنج کوبی می‌شوند که به سفره مردم رنگ و بو ببخشند.

تاج زرین مرکبات بر سر البرز

استان مازندران رقیب بلامنازع تولید مرکبات کشور است. در اوایل بهار عطر مسحور کننده بهار نارنج و شکوفه‌های پرتقال، فضایی بهشتی خلق می‌کند‌ و عطر گل‌ها آدمی را مست و سیراب می‌کند. نرم نرمک این محصولات کشاورزی استان مازندران آماده چیدن می‌شوند و دستان باغداران این خطه در طلب روزی به سرشاخه‌ها می‌رسد. پرتقال، نارنج، کامکوات و نارنگی از محصولات رایج استان هستند که به عنوان سوغات نیز خریداری می‌شوند.

زیتون میوه بهشتی

زیتون-مازندران

در دستان پربرکت مازندران میوه‌ای می‌روید که از آن محصولات متعددی چون زیتون پرورده، روغن زیتون، زیتون عسلی و زیتون شور به دست می‌آید. زیتون به واسطه خواص بی‌شمارش طرفداران زیادی دارد و ارمغان سودمند خطه شمال است.

چای اعلای شمال

مزارع چای در جای جای استان مازندران خودنمایی می‌کنند و از جان آنها چای اعلای ایرانی به دست مصرف کنندگان می‌رسد. چایی باکیفیت و بدون هیچ گونه افزودنی که مقوی جان است و دافع خستگی یک روز دشوار. چای یکی از سوغاتی‌های معروف استان مازندران است.

اصیل ترین غذاهای محلی مازندران

ترش سماق

ترش-سماق

ترش سماق یک خوراک ترش مزه است، باب دندان ترش پسندان. غذایی خوشمزه و مقوی که از سبزی قورمه، سینه مرغ، آبغوره، سیر، سماق، لوبیا قرمز، غوره و پیاز داغ تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان قورمه سبزی شمالی نامید، زیرا از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به آن دارد اما طعمش کاملاً متفاوت است. این غذا را با برنج سرو می‌کنند‌.

خورشت ناردون

ناردونی

معروف‌ترین غذای مازندران خورشت ناردون است؛ خوراکی اشتهاآور با ظاهری جذاب. ناردون به دانه‌های سرخ انار اشاره دارد و از رب انار، دانه انار، گوشت مرغ، سیر و پیاز داغ و ادویه تهیه می‌شود. ناگفته نماند که شمالی‌های خوش قلب این غذای اصیل شمالی را با غاز یا اردک نیز درست کرده و با برنج زعفرانی نوش جان می‌کنند. این غذای ترش و خوشمزه از بایدهای سفر به استان مازندران است، که نباید لذت خوردنش را از دست داد.

آغوز مسما

انار و رب انار پای ثابت اکثر غذاهای شمالی هستند و آغوز مسما نیز از این قاعده خوشمزه جدا نیست. این خوراک از گوشت اردک، پیاز، دانه انار آسیاب شده، گردو، رب انار و ادویه درست می‌شود. خوراک لذیذ و پرخاصیت دامنه‌های سرسبز البرز قدوم مسافران را به انتظار نشسته است. این غذا را می‌توان با نان یا برنج نوش جان کرد.

اسپناساک

یکی از غذاهای محلی مازندران که در تهیه آن از اسفناج استفاده می‌شود، اسپناساک نام دارد. غذایی مقوی و سرشار از فیبر که برای پخت آن از گوشت گوسفند، سبزی محلی، اسفناج و ادویه استفاده می‌کنند. این غذای شمالی با برنج یا نان سرو می‌شود. اگر یکی از مسافران مازندران مایل به خوردن گوشت نباشد، این غذا را با تخم مرغ برای او آماده می‌کنند.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:24 اسفند, 1401

دیدگاه خود را بنویسید

هشت + 1 =

مقالات مرتبط رو حتما ببینید