عسل یکی از مواد مغذی است که به دلیل ارگانیک بودن و داشتن ترکیبات مختلف می تواند برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مفید باشد. شاید هر روز صبح ناشتا یک قاشق چای خوری عسل میل می کنید و از طعم شیرین این خوراکی لذت می برید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که پیدایش عسل مربوط به چه زمانی است؟ اصلا اولین بار چه کسی متوجه وجود عسل شد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل و پیدایش عسل صحبت کنیم.

تاریخچه پیدایش عسل

نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل

پیدایش عسل مربوط به چه زمانی است؟

به سختی می توان در مورد زمان پیدایش عسل برای اولین بار صحبت کرد. یک سری نقاشی هایی در غار اسپانیا وجود دارند که مربوط به 7000 سال قبل از میلاد هستند و سوابق زنبورداری را نشان می دهند. همچنین، فسیل های زنبور عسل به حدود 150 میلیون سال قبل باز می گردد.

اولین ردپای پیدایش عسل و سابقه نگهداری زنبورها در کندوها، در معبد خورشیدی که در سال 2400 قبل از میلاد در نزدیکی قاهره ساخته شده، یافت شد که زنبور موجود در این کندوها، در میان فراعنه بسیار محبوب بودند و به عنوان یک نماد برای سلطنت شناخته می شدند.

مصریان در قدیم از عسل به عنوان یک شیرین کننده استفاده می کردند. حتی بسیاری از آن ها اعتقاد داشتند که عسل می تواند هدیه ای عالی برای خدایان آن ها باشد. کیک های عسلی زیادی با عسل های خوش طعم درست می شدند و برای افزایش آرامش خدایان، به آن ها تقدیم می شدند. این اقدام در یونانیان باستان نیز دیده می شد. یونانی ها عسل را به عنوان یک غذای مهم می‌شناختند. حتی بسیاری از مردم آن را به عنوان داروی شفابخش تلقی می کردند که می توانست برای تهیه شیرینی و کیک های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

از یونانی ها و مصریان که بگذریم، باید به سراغ رومیان برویم که از عسل به عنوان یک هدیه به خدای خودشان استفاده می کردند. تولید و پیدایش عسل در روم به لطف زنبورداری در سراسر امپراتوری روم، رونق بسیار زیادی داشت. عسل در اروپا تا دوره رنسانس اهمیت بسیار زیادی داشت. اما کم کم با ورود شکر، عسل محبوبیت خود را از دست داد. چون اکثر مردم قادر بودند از شکر به عنوان یک شیرین کننده استفاده کنند.

عسل چگونه تولید می شود؟

اگرچه این روزها روش های مختلفی برای تولید عسل وجود دارند؛ اما هیچ عسلی بهتر از عسلی نیست که به صورت ارگانیک توسط زنبور عسل تولید می شود. عسل طی چندین مرحله مختلف توسط یک زنبور عسل تولید می شود تا ما بتوانیم این ماده غذایی پرفایده را مصرف کنیم. عسل ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند که به دلیل نوع شهدی که از سوی زنبور عسل ساخته می شوند، طعم و مزه مختلفی دارند. اگر می خواهید بدانید که عسل چگونه تولید می شود؟

عسل چگونه تولید می شود

پیدایش عسل مربوط به چه زمانی است

نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل

 نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل پس از پیدایش عسل سوال بسیاری از مردم جهان بود. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از مردم در این مورد تحقیق کنند تا در نهایت متوجه شدند که تولید زنبور عسل طی مراحل زیر انجام می شود:

  • استخراج شهد از گل

برای تولید عسل، زنبورهای کارگر و بالغ حداقل 21 روز روی گل های مختلف پرواز می کنند و شهد آن‌ها را استخراج می کنند.

  • ذخیره سازی شهد

زنبورها شهد گل‌ها را می خورند و آن ها را در شکم خودشان ذخیره می کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، زنبورها پس از خوردن عسل می توانند میزان اسیدیته عسل را تغییر دهند. پس از اینکه زنبورهای کارگر به کندو بازگشتند، نوبت به آن می رسد که شهد را به زنبورهای جوان تر بدهند تا آن‌ها را تجزیه کنند و رطوبت شهد کاهش پیدا کند.

  • خارج کردن آب اضافی عسل ها

زنبور عسل، باعث رسوب کردن عسل در کندو می شود. در این حین از بین بردن رطوبت اضافی عسل ادامه پیدا می کند. به طوری که بتوان تا 80 درصد آب اضافی عسل را خارج کرد. در این مرحله زنبورها، سلول ها را باد می کنند تا بتوانند آب آن ها را خارج کنند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد پیدایش عسل در جهان و نحوه تولید عسل توسط زنبور عسل صحبت کردیم. این ماده مغذی با طعم شیرین و رنگ خاصی که دارد، می تواند به عنوان یک خوراکی شفادهنده شناخته شود. بنابراین، میل کردن عسل ارگانیک و طبیعی به صورت ناشتا و یا با هر روش دیگری برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. فراموش نکنید که برای تولید عسل چقدر زنبور باید زحمت بکشد، پس از این خوراکی خوش طعم و پرفایده غافل نشوید.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:19 اردیبهشت, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

20 − پانزده =