«اندی وارهول» چهره‌ای برجسته در «هنرهای تجسمی» می‌گوید: «مد بیشتر هنر است تا هنر»

هنری که بخش مهمی از شخصیت خودش را از انسان می‌گیرد و نقش مهمی در شخصیت‌پردازی هر فرد دارد. هنری پیچیده، پر رمز‌ و راز و همواره بحث برانگیز.

دقیقا مانند یک رویا. همانطور که «رالف لورن» می‌گوید:

«من لباس طراحی نمی‌کنم، من رویاها را طراحی می‌کنم.»

هم‌سفر مد باشیم و راهش را با او مرور کنیم .

مد-و-فشن

دوناتلا ورساچه نام آشنای مد و فشن

تماشای مسیری که دنیای مد در طول زمان طی کرده است، همیشه جالب و سرگرم کننده بوده. اما مقصد مد در دنیای امروز کجاست؟

شاید نظر «دوناتلا ورساچه» نامی بزرگ در دنیای طراحی لباس و فشن، درباره‌ی این که چه چیزی یک طرح منحصر به فرد را به وجود می‌آورد، نقطه‌ی شروع خوبی برای دنبال کردن این نقشه به سوی مد باشد: «اعتماد به نفس. هنگامی که شما اعتماد به نفس دارید، می‌توانید بدرخشید.»

در دنیای مد امروز، اعتماد به خود، قدرت‌ها و توانایی‌های خود، نقش پر رنگی دارد. بیشتر از طرح، پارچه و جنس، و رنگ لباس، کفش و اکسسوری.

این «شخص» است که به آنچه می‌پوشد، اعتبار می‌بخشد و خودباوری را در استایلش نمایان می‌کند.

در ادامه و برای دنبال کردن نقشه، گفته‌ی «هلنا کریستینسن» مدل و طراح لباس مطرح دانمارکی، سر نخ ارزشمندی به ما می‌دهد.

«همه چیز درباره‌ی من، از طبیعت الهام گرفته شده است.»

دقیقا برای همین است که او می‌گوید وقت زیادی را خارج از شهر سپری می‌کند!

در واقع، الهام گرفتن از طبیعت برای طراحی، به معنی به کار بردن آنچه از طبیعت آموخته‌ایم در استایل است. سیاره‌ی ما مملو از ایده و طرح است، و در این رابطه میلیاردها سال تجربه دارد.

در طراحی که از طبیعت الهام گرفته، همه دارای یک قطعه از پازل هستند. این نقش فقط مختص به طراحان حرفه‌ای نیست و هر کسی می‌تواند از آنچه در اطرافش می‌گذرد، خلاقانه بهره بگیرد.

در ادامه‌ی این سفر، به مفهومی در دنیای مد می‌رسیم که شاید تعریفی قدیمی در جهان، اما نو در دنیای مد داشته باشد. مفهمومی که این دنیای پر زرق و برق، به تازگی به خود راه داده است: صرفه جویی!

مد-امروزی

جهان در مسیر صرفه‌جویی

«اِما چمبرلین» مدل و اینفلوئنسر مطرح که امروزه به‌عنوان یکی از مرکزهای مهم مفهموم صرفه‌جویی شناخته می‌شود، هنگامی که صحبت از این نوع طراحی باشد، چیزی را در ذهن دارد که تا به حال ندیده باشیم. چیزی که روزمره باشد، اما ویژه. یک طراحی که تا کنون نایاب بوده و ما را غافلگیر کند.

درباره‌ی صرفه‌جویی در مد بیشتر بدانیم: «نیجل خاویر» طراح جوان و موفق که به طور ویژه در این حوزه کار می‌کند، می‌گوید:

«اگر بخواهم در مورد استفاده‌ی مجدد حرف بزنم، اساساً به معنای برداشتن لباسی که قبلاً پوشیده شده و روی آن به گونه‌ای کار کردن است که دید تازه‌ای به ما بدهد.

هدیه دادن یک زندگی جدید به یک قطعه‌ی قدیمی.

در ابتدا وقتی وارد این بخش شدم، هنوز آن را به‌عنوان یک چرخه‌ی مفید نمی‌دیدم. من فقط سعی می‌کردم متفاوت باشم. بنابراین، فقط روی هر چیزی که در کمدم بود دوباره کار کردم.

این کار تنها برای نشان دادن این که چه کسی هستم و چه ایده‌هایی دارم بود، تا زمانی که واقعاً شروع به ساختن لباس‌های خودم کردم.

حالا احساس می‌کردم که مردم می‌توانند من را همانگونه که هستم ببینند. ممکن است کسی فکر کند که چون فرد دیگری آن لباس‌ها را پوشیده است، ارزششان را از دست می‌دهند. اما از نظر من واقعاً ارزش بیشتری پیدا می‌کند، چون یک زندگی تازه را شروع می‌کند.

استفاده‌ی مجدد بسیار به صرفه است، زیرا ما برای تولید یک لباس، آب و مواد زیادی را به کار می‌بریم. پس چرا به جای این‌که جان تازه‌ای به آن‌ بدهیم، این مواد را هدر بدهیم و دور بریزیم؟

فقط باید به دنبال‌ روش‌های جایگزین باشیم، از آنچه هر لباس ارائه می‌دهد الهام بگیریم و کارمان را شروع کنیم.

با این حرکت، می‌توان تغییری در جهان ایجاد کرد.

طبیعت فوق‌العاده هدایت‌کننده است، به همین دلیل باید از آن محافظت کنیم.»

اعتماد به نفس، طبیعت، مبارزه با اسراف و در ادامه مد امروز مسیر خود را کجا نشانه گذاری کرده است؟

روی مربع خودشناسی!

دنیای-مد

خودشناسی، خودآرامشی است

خودتان را پیدا کنید، خودتان را عمیق بخوانید و خودتان را بشناسید. به کودکیتان بازگردید و تکه‌های گمشده از شخصیتتان که به هر دلیلی آنجا جا گذاشته‌اید را به دقت بردارید، دوباره صیقلشان بدهید، و اگر جایی در پازل زندگیتان خالی است، تکه‌ی مناسب آن را از میان قطعاتی که همرا آورده‌اید، پیدا کنید. استایل زیبا، استایلی است که خود شما باشد.

و یک قدم بیشتر بردارید. این فرصت را به فرزندانتان بدهید که در آینده نیازی به بازگشت به امروز نداشته باشند. این جسارت را به آن‌ها بدهید که تمام تکه های استایلشان را از همین امروز طراحی کنند و همراه داشته باشند.

نقطه‌ی توقف بعدی روی نقشه، بر خانه‌ی «همکاری» است. چیزی که مد حال حاضر را متفاوت از گذشته می‌سازد، همکاری استایل‌های مختلف با یکدیگر، توانایی با یکدیگر ترکیب شدن و تغییر در شرایط مختلف است.

«اولیویر روستنگ» طراحی که در سال‌های اخیر تفاوت‌های زیادی را خلق کرده است، در این باره می‌گوید:«برای خلق استایلی انعظاف پذیر، خودتان باشید، دست‌ودل باز باشید و «سازش» کنید.»

پس برای متفاوت بودن، تکه‌هایی که به یکدیگر نمی‌خورند را با هنر سازگاری در کنار یکدیگر بگذارید و یک شاهکار خلق کنید.

پیامی که این دنیا می‌خواهد ما را به سمت آن ببرد، این است: «باور داشته باش که تو‌ زیبایی»

طراحی-مد

به آینه بگو

شما زیبا هستید و شما نیستید که باید به لباس بیایید، راز موفقیت تنها در این است که لباس‌هایی را خلق یا کشف کنید که به شما بیایند. در انتخاب سایز، پارچه و طرح، به آنچه مناسب بدن ماست بیندیشیم، بهترین آن را بیابیم و حال و هوایی نو بیافرینیم. فراموش نکنیم، «تاریخ لبریز از تجربه است.»

ما به سمت دنیای جدید مد سفر می‌کنیم، اما این را فراموش نکنیم که تاریخ مد بارها این سفر را انجام داده و هر لحظه از آن مملو از نشانه‌های شگفت‌انگیز است که می‌توان از آن‌ها آموخت.

آنچه دنیای مد و استایل را کامل می‌کند، «قصه گویی» است. کسی باشید که می‌خواهید، قصه‌ای را بگویید که می‌خواهید، هیجان بیافرینید!

پشت یک استایل موفق، همیشه یک قصه وجود دارد. داستان خودتان را با آنچه به تن دارید، با جهان در میان بگذارید.

در نهایت، مد، درباره‌ی آزمون و خطا و خوش گذراندن است. سخت نگیرید و با آن به رندگی خود رنگ بپاشید.

به اشتراک گذاری

دسته‌بندی: استایل, لباسبرچسب‌ها: , , , بازدیدها: 281
تاریخ انتشار:15 آبان, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

13 − یک =