قابل توجه:

۱_ برای دیدن این فیلم هزینه پرداخت شده است. «هیچ‌یک» به قانون حق مؤلف متعهد بوده و این وفاداری را پیشنهاد می‌دهد.

۲_ این یادداشت اسپویل می‌کند. هر چند که این تعریف شما را علاقه‌تر می‌کند.

فیلم-هندی-پدمن

داستان فیلم پَدمَن

«پَدمَن» داستانی است برآمده از جغرافیایی که خرافات و جهل آدم‌هایش را در خود بلعیده. جایی که گنجایش عشق و نگرانی مردی به نام «لاکشمی» برای همسرش «گایتری» را ندارد.

فیلم رنگارنگ و شاد شروع می‌شود. با مراسم ازدواج «لاکشمی و گایتری». اما در ادامه تماشاگر در هر لحظه شاهد ظلمی است که جامعه و حتی زنان به خودشان روا می‌دارند.

داستان-پدمن

«به خانه بیایی رسم جدیدی رواج پیدا می‌کند.»

همه‌چیز از اولین عادت ماهانه‌ی گایتری در خانه‌ی «لاکشمی» شروع می‌شود. زمانی که «گایتری» باید پنج روز بیرون از خانه بماند و  با کسی تماس نداشته باشد. او حتی نباید با همسرش صحبت کند. چون طبق رسوم  آن‌جا زن در این پنج روز ناپاک است. اما «لاکشمی» نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد و تلاش او برای برگشت «گایتری» به خانه بی‌فایده می‌ماند.

فیلم-پدمن

«مگر دارید مواد مخدر  به من می‌فروشید؟»

«لاکشمی» زمانی به اوج استیصال می‌رسد که متوجه می‌شود گایتری به جای پدبهداشتی از یک پارچه‌ی کثیف برای تمیز نگهداشتن خود استفاده می‌کند و نگرانی او برای سلامتی گایتری ادامه‌ی داستان را رقم می‌زند.

این فیلم به‌روشنی تفکرِ جامعه‌ی سنت‌گرا را نشان می‌دهد. جامعه‌ای که کمابیش همه آن را تجربه کرده‌ایم. جامعه‌ای با قانون‌های نانوشته‌ که گفتن بعضی چیزها را در طبقه‌ی ممنوعه قرار می‌دهد. در جایی از فیلم وقتی «لاکشمی» با صدای بلند درخواست پدبهداشتی می‌کند سرزنش می‌شنود. انگار دیگر مهم نیست که فیلم در هندوستان روایت می‌شود. بسیاری از مردم دنیا می‌توانند مشابه چنین تجربه‌ای را تعریف کنند. شاید همین «حس درد تحربه‌ی مشترک و ممنوعه» فیلم را موفق کرده باشد‌ چرا که قصه‌ی فیلم از همین اتفاق ساده شروع می‌شود. «تولید پد بهداشتی»

مرد-نوار-بهداشتی-ای

برای زن هیچ بیماریای بدتر از شرمساری نیست.

«لاکشمی» بارها شکست می‌خورد اما ناامید نمی‌شود و دست از تلاش نمی‌کشد. حتی زمانی که دیگر همسرش نمی‌پذیرد که از پدهای بهداشتی ساخت او استفاده کند.

اوجِ تابو شکنی فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که او تصمیم می‌گیرد خودش پد را آزمایش کند. سکانس خرید لباس زیرزنانه‌  و پوشیدن آن به همراه پد و وصل کردن توپ پر از خون  یک سنت‌شکنی تاریخی در سینمای هند است زمانی که لاکشمی در روستا سوار دوچرخه می‌چرخد و شلوارش خیس از خون می‌شود آر.بالکی با خلق این صحنه‌ی

عجیب تفکراتِ پوسیده را عقب می‌زند و روشنی فکرش را به نمایش می‌گذارد.

لاکشمی در جامعه‌ی سنتی انقلابی به پا می‌کند که ابتدا به بدنامی خودش و از دست دادن گایتری و ترک کردن روستایش منجر می‌شود اما در ادامه با اختراع دستگاه ساخت پدِبهداشتی و با کمک اولین مشتری‌اش «پری» پایش به نیویورک و سازمان ملل باز می‌شود.

داستان-پدمن

«پَدمن» روایتیست پرکِشش و جذاب محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی «آر.بالکی» و بازی درخشان «آکشیکومار»، «سونام کاپور»، «رادیکا آپته» و «آمیتاباچان» در ژانر کمدی_درام/بیوگرافی.

این فیلمِ خوش‌ساخت در ۱۳۶ دقیقه تحول و نجات میلیون‌ها زنِ هندی از بیماری و مرگ را به نمایش می‌گذارد.

به اشتراک گذاری

تاریخ انتشار:22 مهر, 1402

دیدگاه خود را بنویسید

هفده + سیزده =